رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

شب یلدا و عید قربان را...

Free Image Hosting at allyoucanupload.com

 

شب یلدا و روز عید قربان گرامی و مبارک باد

 

*مهرداد فلکی مقدم*

 

با آرزوی خشنودی شما عزیزان در این شب بلند سال و روز عزیز عید قربان امیدوارم که امشب همه رامسریهای عزیز بدور هم جمع شوند و با گرم نگه داشتن کانون خانواده ها بلند ترین شب سال را به رسم سنت دیرینه ایرانیان جشن بگیرند و با نیت های نیک، فردا را متفاوت تر از روزهای گذشته با نیکی هر چه تمامتر آغاز کنند.

هر آنچه که مانع با هم بودن است قربانی بقای هر آنچه که مایه در کنار هم بودن و برای هم بودن است کنیم و بدانیم که تنها با هم بودن رمز ماندگاری انسانها است و بس.

رامسر هدیه الهی به ما رامسریها است و ما باید با استفاده درست از نعمتهای آن برای خود آرامش و آسایش همیشگی فراهم کنیم.بهتر از گذشته میزبانان خوبی برای میهمانان شهرستانمان باشیم و به آنها نیز بیاموزیم که رامسر را باید متفاوت از جاهای دیگر دانست زیرا رامسر مجموعه ای از زیبایی ها را دارد که ممکن است مکانهای دیگر کشور هر یک از آنها را داشته باشند نه به تنهایی همه آنها را (آنچه همه خوبان دارند تو تنها داری).

از ویژگیهای رامسر برای همدیگر بیشتر بگوییم تا بهتر بدانیم و یادمان نرود که رامسر، رامسر است و مشابه آن در جای دیگر نیست و باید بکوشیم بیشتر و بهتر از گذشته از امکانات آن برای بهتر زیستن خودمان استفاده کنیم.

باید معیارهای بهتر از گذشته برای میهمان پذیری رامسر برگزینیم و آنها را ملاک عمل خود در میزبانی بدانیم و میهمانان را نیز نسبت به آنها آگاه کنیم و از آنها بخواهیم که آنان نیز همچون میزبانانشان مقید به اجرای آنها باشند.

منشور میهمان نوازی رامسریها را باید تدوین کنیم و به همه اعلام کنیم تا همه بدانند که رامسریها هم مانند شهرستانشان دارای ویژگیهای منحصر بفرد هستند.

مرا ببخشید از کلام زیاد.

باز هم شب یلدا  و عید قربان بر همه،بخصوص رامسریهای مهربان و غیور، گرامی و مبارکباد.

کوچک همه شما:

مهرداد فلکی مقدم

 

دسترسی به اخبار و اطلاعات شهرستان رامسر

 

حق مسلم ماست

 

دسترسی به اخبار و اطلاعات شهرستان رامسر

 

دوستانی از رامسر برای ما اخباری را از جریانات مربوط به انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی و کاندیداهای احتمالی مربوط به حوزه رامسر و تنکابن ارسال کردند که صحت آنها مورد شک و تردید واقع گردیده است.

ضمن تشکر از زحمات این عزیزان به استحضار شان می رسانیم که اگر اینگونه اخبار واقعیت نداشته باشند و ما آنها را منعکس کنیم، آسیبهای زیادی به باور مخاطبانمان وارد کرده و باعث رنجش برخی از عزیزان خواهیم شد.

بنابر این از همه دوستان می خواهیم با رعایت اخلاق و منشهای دوستانه و مسئولانه تر، نسبت به ارسال اخبار و اطلاعات مربوط به شهرستان رامسر اقدام کنند و ما نیز همچون گذشته آنها را درج خواهیم کرد.

با تشکر فراوان از توجه و پیگیری شما

منتظر ارسال مطالب ا ز سوی شما هستیم.

 

 

آموزش و پرورش رامسر

 

مدیر آموزش پرورش رامسر:

بیش از نیمی از دانش‌آموزان رامسر در مدارس فاقد استحکام بسر می‌برند

 

مدیر آموزش و پرورش رامسر گفت: بیش از نیمی از دانش‌آموزان این شهرستان در مدارسی مشغول به تحصیل هستند که فاقد استحکام لازم است.

"محمدصالح رضاخانی" روز چهارشنبه درحاشیه بازدید مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مازندران و فرماندار رامسر از طرحهای درحال ساخت این منظقه در گفت و گو با ایرنا افزود: یک سوم این مدارس در مرکز شهرهای رامسر و کتالم و ساداتشهر واقع شده که تراکم دانش‌آموزی بالایی دارند.

وی اظهار داشت: تکمیل طرحهای آموزشی که به کمک خیرین در این شهرستان در حال احداث است، مهمترین خواسته این نهاد بوده و فرسایشی شدن این طرحها تبعات منفی به دنبال دارد.

"جعفر واثقی" مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مازندران نیز گفت: تعداد طرحهای استانی این شهرستان در سال ‪ ۲۰ ،۸۶‬طرح با اعتبار چهار میلیارد و ‪ ۸۸۹‬میلیون ریال است.

شهرستان ‪ ۷۸‬هزار نفری رامسر، غربی‌ترین شهر مازندران ‪ ۱۲۰‬آموزشگاه و ‪۱۲‬ هزار دانش‌آموز دارد.

 

تحلیلی از انتخابات مجلس هشتم در مازندران...

 

صندلی سبز داغ!

 

تازه ترین آرایش و رتبه بندی کاندیداهای مجلس هشتم از تمامی شهرهای استان مازندران 
 
     


 
بنابه اعلام مسؤولان ستاد انتخابات وزارت کشور به زودی با تشکیل هیات های اجرایی در سطح فرمانداری ها و بخشداری، کلید انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 86 برای مردم و فعالین سیاسی زده می شود. این در حالی است که احتمــال هـــر گونه تغییر در نحوه تبلیغات کاندیداها و تغییر ســن رأی دهندگان وجود دارد.

مهم تریـــن بحـث و حرف میان مجری و ناظر این دوره، شیوه اخذ رأی و شمارش و اعلام نتایج است. جدل بین سنت و مدرنیته به سیاست و انتخابات هم کشیده شده است.

 چه آنکه شورای نگهبان (نهاد نظارتی) چندان موافق نیست که انتخابات رایانه ای در همه حوزه ها برگزار شود اما وزارت کشور بر این نظر پای می فشارد. با این حال باید هم از صندوق های قدیمی استفاده کرد و هم به فن آوری جدید در اخذ، ‌شمارش و قرائت و اعلام نتایج آراء روی آورد! اما کاندیداهای مجلس هشتم فارغ از رنگ و بوی سیاسی (اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل) بر حجم تبلیغات غیرمحسوس و بعضاً نام و نشان دار خویش در محافل عمومی، خانوادگی و گروهی افزودند و با برپایی مجالس سوگواری و شادی (در شهر و روستا) با حضور در جمع مردم و احوالپرسی با بزرگان و متنفذین شهری و روستایی درصددند تا تعداد بیشتری یار را در دور خود جمع کنند. همزمان در بین طیف های منسوب به جبهه اصلاح طلبان نگرانی ها بیشتر شده است چرا که آنها بزرگترین و عمده ترین نگرانی و دغدغه خاطرشان این است که آیا می توانند به سلامت از گردنه سخت نظارت نهاد اجتماعی عبور کنند؟

 البته آنان نگرانی و مشکل دیگری هم دارند که با رقیبان سیاسی خود در اردوگاه اصولگرایان نیز بی شباهت نیست و آن تعدد و تکثر کاندیداها در برخی حوزه های انتخابیه، ضمن آنکه کم و کاستی دیگری هم متوجه جماعتی از آنان هست و آن نداشتن کاندیدای شاخص و سرشناس در حوزه های انتخابیه. اما بموازات شور و شوق کاندیداها و حامیان عقیدتی و سیاسی آنان برای ورود خیزش گونه به صحنه انتخابات به تازگی مسؤولین دفاتر نظارتی گردهم آمدند و دبیر نهاد نظارتی هم مجدداً و مؤکداً تصریح کرد: طرح این بحث که «در بررسی صلاحیت ها، اصل بر برائت افراد است، مگر اینکه خلافش ثابت شود، پشتوانه حقوقی صحیحی ندارد!». این سخنان در حالی که به زبان برده شده و در محافل منتشر می گردد که اصلاح طلبان و برخی از گروههای منتقد حتی نزدیک به اصولگرایان و مستقل ها نگرانند که تا پیش از در معرض قرار گرفتن ارزیابی و قضاوت عمومی، زودهنگام حذف شوند. حال آنکه اصل برائت یکی از اصول پذیرفته شده قانون اساسی است.

 اما در مازندران چه گذشت و چه خبرهایی در راه است. تا آنجا که دانسته می شود، خبرها و تحلیلها حاکی از آن است که رقابت جدید و دشواری در این دوره در سطح 9 حوزه انتخابیه استان مازندران وجود دارد. تقریباً ثبت نام کاندیداها از دی ماه سالجاری شروع می شود.

در این فاصله برخی از گروههای سیاسی و افراد متشخص و متنفذ در حال مذاکره و رایزنی با تعدادی از چهره های برجسته و دارای ویژگیها و قابلیت های نمایندگی هستند تا آنان را ترغیب و تشویق به حضور در عرصه انتخابات 24 اسفند ماه نمایند. البته در این میان برخی از چهره های شاخص که زمانی در این استان یا در سایر استان ها استاندار، مدیرکل، معاون وزیر و... بودند، به این سادگی و سهولت نپذیرفتند که در عرصه انتخابات وارد شوند و کاندیداتوری را بپذیرند. به این ترتیب هر چه به روزهای انتخابات نزدیک می شویم بحث های زیادی در مورد نحوه رسیدگی به صلاحیت افراد، شرکت یا عدم شرکت افراد شاخص یا نزدیک به جریانات سیاسی در صحنه انتخابات، صورت می گیرد. اصلاح طلبان به دفعات و کرات هشدار دادند که اگر حوادث مسائل انتخابات مجلس هفتم در دوره هشتم تکرار شود، فضا به سمت غیر رقابتی کردن انتخابات و از پیش مشخص بودن نتایج آن انتخابات میل خواهد کرد.

 اصلاح طلبان مازندران منسجم تر، منظم تر و یکپارچه تر از اصولگرایان حرکت می کنند آنان به نظر می رسد با درس گرفتن از وقایع انتخابات گذشته درصددند تا با بازاندیشی و ترمیم نقاط ضعف و جبران اشتباهات مجدداً به عرصه قدرت باز گردند و در این ارتباط از ماهها قبل اقدام به تشکیل شورای راهبردی و در روزهای اخیر ستاد ائتلاف را تشکیل دادند، به نتایج مثبت و امیدوارکننده ای هم رسیده اند. اما اصولگرایان که در دولت و مجلس درگیر شده اند، شاید به فراغت و فرصت اصلاح طلبان نتوانسته اند، یاران خویش را جمع کرده باشند ضمن آنکه امتحان موفقی را در مجلس و دولت برای مردم از خود باقی گذاشتند و این بار دودکش سفید از اردوگاه آنان به این زودی بلند نمی شود.

اما اصولگرایان به دسته های مختلفی تقسیم شده اند. در مازندران پیشتر در آستانه انتخابات شورای هماهنگی انقلاب با مشارکت احزاب و گروههای سابقه دار سیاسی مازندران تشکیل جلسه می داد و خطه مشی ها را اعلام می کرد اما در این دوره علاوه بر این شورا برخی از مدافعین جدید دولت نیز هر یک راه خود را می روند. با این حال از غرب تا شرق مازندران طی یک ماه اخیر جلسات انتخاباتی با حضور چهره های ملی منسوب به اصولگرایان برای رسیدن به وحدت و تفاهم و همدلی برگزار شد اما به یک راه حل نهایی و قطعی نرسیده اند. بدین ترتیب ملاحظه می شود که اصولگرایان مازندران به دلیل در اختیار داشتن فضای رسانه ای و تریبون های رسمی و نیز دخالت برخی از عوامل در جهت دهی و خط گیری به افکار عمومی نقش بسزایی ایفا می کنند. با وجود این، کارها و عملکردهای صورت گرفته نشان می دهد که اصولگرایان این بار نمی توانند خیلی راحت و ساده مسائل را به پیش ببرند. در هر حال با این مقدمه سرد و گرم نگاهی اجمالی بر وضعیت انتخابات و کاندیداهای هر حوزه انتخابیه استان مازندران را به شرح زیر تقدیم خوانندگان خوب خود خواهیم نمود.

* بهشهر، نکا و گلوگاه: شرقی ترین حوزه انتخابیه مازندران که در مجاورت و همسایگی با استان گلستان قرار دارد، دیرگاهی است که دچار تحولاتی شده است. شاخص ترین کاندیدای این حوزه که پیشتر آمدن آنها بر سر زبان ها بود هر یک بنابه دلایلی، انصراف دادند.

علی محمد شاعری از اردوگاه اصولگرایان و داود کشاورزیان از اردوگاه اصلاح طلبان. حتی چند وقت پیش شایعه شده بود که شاعری ممکن است به مرز بازنشستگی خود را برساند تا در انتخابات وارد شود، احتمالی که یکی از نزدیکان او آن را رد نکرد اما بنظر می رسد که چنین اتفاقی در شرایط فعلی به دلیل فرصت کم و پر گرفتن نیروها و هواداران چندان گزینه خوبی نباشد. کشاورزیان هم آمدن و نیامدن خود را به عدم یا حضور یکی از کاندیداهای همسو اعلام کرد در حالی که آن کاندیدای همسو برای چندمین بار کاندیدای انتخابات شده است هر چند اگر بخواهد از قالب ائتلاف و اجماع اصلاح طلبی خارج شود بیم آن می رود که حوادث انتخابات مجلس هفتم در این حوزه تکرار شود.

 اما گویا زعما و بزرگان اصلاح طلب منطقه درصدد بر آمده اند که با رایزنی و تفاهم و مذاکره یک نفر را از میان خود انتخاب و پس از قطعی شدن نتایج تعیین صلاحیت ها او را به ستاد ائتلاف معرفی کنند. این سه نفر عبارتند از: علی اصغر رحمانی خلیلی، ایوب برزگر نژاد و ولی ا... حسنی خورشیدی.

 به لحاظ بافت فکری و سیاسی، رحمان خلیلی را می توان در زمره نیروهای چپ قدیمی و همسو با تفکر شیخ مهدی کروبی و خاتمی ارزیابی کرد. و اصرار این دو شخصیت بر وی باعث شد که یکبار دیگر برای خدمت به مردم و جامعه وارد صحنه انتخابات شود. ایوب برزگر نژاد را می توان عنصری بیشتر عملگرا، تکنوکرات و همسو با مدرنیته عنوان کرد که به اردوگاه اصلاح طلبان نزدیکتر است. ولی ا... حسنی خورشیدی نیز در جرگه اصلاح طلبان پیشرو قرار دارد و به دلیل مدیریت نشریه هفتگی خود که نخبه گرایی را ترویج می دهد، به جریان اصلاح طلبان مشارکت و مجاهدین انقلاب نزدیک تر است. و اخبار رسیده حاکی از آن است که احتمال دارد که ایشان بنفع گزینه اول کنار بکشد.


در اردوگاه اصولگرایان تقریباً خبرها از نیامدن شیخ محمد حسن جمشیدی اردشیری بیشتر به گوش می رسد هر چند خود او یا حامیان جدی اش، این مسأله را بصورت رسمی و عملی و رسانه ای اعلام نکرده اند با این حال هم جریان اصولگرا و هم جریان اصلاح طلب متفق القولند که جمشیدی در این دوره نمی آید اما تا چه اندازه اعتبار سیاسی داشته باشد به او مرتبط است.

 اگر چه آمدنش نیز در این دوره با افت و خیزهایی مواجه خواهد شد. از مقیمی و یعقوبی بعنوان کاندیداهای نهایی جناح اصولگرای بهشهر نام برده می شود. این دو چهره سیاسی منطقه ای هستند که بیشتر عمر سیاسی و مدیریتی شان را در حوزه انتخابیه می گذرانده بودند. از شیخ اصغری هم بعنوان یکی از کاندیداهای منسوب به این جبهه نام برده می شود. اگر چه چنانچه ترکیب و آرایش نیروهای سیاسی منطقه دچار خدشه نگردد، موفقیت و شانس پیروزی اصلاح طلبان بیشتر از دوره های گذشته خواهد بود. در این میان برخی از کاندیداهای مستقل نیز به تبلیغات و رایزنی و جلسات پرداخته اند.


چهره هایی چون دکتر مبینی از جامعه دانشگاهی و جزو فرهیختگان منطقه می باشد. بنظر میرسد که رقابت اصلی با توجه به پیشینه کاری و سیاسی و نیز تمایل مردم حوزه بیشتر متوجه رحمانی، برزگرنژاد، حسنی خورشیدی و مقیمی باشد. اگر جمشیدی به جمع آنها در دقیقه 90 اضافه شود معادلات این منطقه به هم می خورد و برهم زدگی آن بیشتر باعث تقویت آراء کاندیداهای منتقد دولت و یا جریان اصولگرایی خواهد شد. البته به شرط آنکه جریان اصولگرا بتواند یک کاندیدای شاخص و قدری در سطح شاعری را وارد رقابت کند که فعلا خبری نیست.

* ساری: مرکز استان مازندران وضعیت متفاوت و پیچیده ای دارد. شهرستان ساری مرکز ثقل تحولات سیاسی اجتماعی جریانات موافق و منتقد دولت می باشد و از دیرباز رقابت ها در این حوزه سخت، فشرده و نزدیک تر بوده است.
ظهور و بروز چهره ها و گزینه های سرشناس، مطرح، شاخص، باوزن و قدرتمند هم از نظر اجتماعی و هم از لحاظ سیاسی و هم به واسطه پشتوانه های مالی و اعتباری و اقتصادی و از همه بیشتر به دلیل حمایت های قومی، ناحیه ای و بومی باعث شده است که در ادوار اخیر، نتایج انتخابات در این حوزه متفاوت و متنوع باشد. در حال حاضر از دو نماینده ساری، یک تن به صورت غیررسمی اعلام کرد که کاندیدای مجلس هشتم، نیستم و بنابر بعضی از شایعات، وی قصد دارد که در تهران نامزد نمایندگی شود و به همین خاطر نیروهای خود را بسیج کرده است از یک همشهری روحانی خود به نام شیخ مفید زمانی حمایت کند.

 شیخ سیاسی شهر ساری که عنوان دبیرکلی جبهه متحد اصولگرایی را هم با خود دارد، مدتها است فعالیت خویش را در قالب انتشار بیانیه ها و انجام سخنرانی ها شروع کرده است اگر چه تفرق و تشتت بوجود آمده در بین اصولگرایان مانع از دستیابی قطعی آنان به پیروزی نهایی در صحنه انتخابات می شود. اصولگرایان این کاندیداها را حمایت می کنند: سیدرمضان شجاعی، شیخ باقر صباغی، شیخ مفید زمانی، دکتر اسماعیل یزدانی. این چهار نفر به علاوه سردار علیجان شمشیربند که هنوز آمدن و نیامدن او با اما و اگرهایی مواجه است، خود صف طویلی از کاندیدای اصولگرای مجلس هفتم را تشکیل می دهند. با وجود این برخی از افراد این لیست خود را مستقل می دانند و مدعی اند که تحت حمایت هر دو جناح قرار دارند ولی شواهد و قرائن حاکی از آن است که به احتمال قوی جریان اصولگرا از نامزدی شیخ صباغی و سیدرمضان شجاعی حمایت خواهد کرد.


سیدرمضان (اسحاقی) شجاعی که چند ماه قبل از خیابان جام جم ساری خارج شد و وارد رقابتهای مجلس هشتم گردید، فعال تر و جدی تر از سایر هم پیمانان سیاسی خود در جناح اصولگرا عمل می کند. و به خاطر کسب تجارب مدیریتی در دوران مسؤولیت صدا و سیما و همنشینی با اصحاب فرهنگ و هنر امیدوار است که فضایی را ایجاد کند تا بتواند شاهین اقبال نمایندگی این دوره بر دوش او بنشیند. شجاعی که از نامزدی لاریجانی در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری حمایت می کرد، اما همچنان موافق سیاستهای دولت احمدی نژاد است اما این موافقت ها را زیاد علنی نمی کند.

 او کاندیدای ناحیه ای نیز می باشد و نگرانی او بیشتر است چرا که از منطقه چهاردانگه به غیر از او (شیخ مفید زمانی، شیخ عبدالحمید عبدالاحد، علیجان شمشیربند و سیدجمال علوی سنگ چشمه) کاندیدا هستند و اگر شاخص رأی دهندگی منتخبین این حوزه های فرعی را قوم گرایی تلقی کنیم، آراء او شکسته می شود و تفرقه بوجود می آید.


در دیگر سوی شیخ باقر صباغی میانایی قرار دارد که روحانی مورد حمایت طیف هایی از جریان اصولگرا و برخی اصلاح طلبان سنتی نیز می باشد. صباغی در دوره هفتم مجلس توانست 22 هزار رأی را بدست آورد. او علاوه بر مورد حمایت قرار گرفتن جریان های سیاسی مذهبی شهرستان مورد حمایت و توجه آراء بومی، ناحیه ای و قومی نیز است چه آنکه غالب آراء او نیز از ناحیه دودانگه ای ها تامین می شود. غیبت سیدحسن شجاعی کیاسری نماینده چند دوره مردم ساری در مجلس می تواند کمکی به افزایش آراء او بکند. و اگر در ناحیه مورد حمایت جریان اصولگرای ساری قرار گیرد شانس او بالاتر می رود. هر چند شجاعی کیاسری از شیخی دیگر بصورت مستقیم و محسوس حمایت می کند.


روحانی دیگر حاضر در عرصه انتخابات شیخ عبدالحمید عبدالاحد است که به لحاظ سوابق مبارزاتی دوران انقلاب در بین کاندیداهای موجود مرکز استان بی نظیر است و از سابقه چشمگیری برخوردار است. بیشترین مبارزین و چهره های مذهبی و قدیمی و سنتی شهرستان (اعم از اصلاح طلب و اصولگرا) او را حمایت می کنند.

 او همچنین به لحاظ جغرافیایی اهل چهاردانگه و شهر کیاسر می باشد. او اهل منبر و وعظ و خطابه است و ماههای در پیش رو (ذی الحجه، محرم و صفر) می تواند برای او فرصت مغتنم و مناسبی باشد. در اردوگاه اصولگرایان نام دو تن دیگر نیز به گوش می رسد. دکتر اسماعیل یزدانی رئیس دانشکده فنی امام محمد باقر (ع) ساری و شیخ مفید زمانی کیاسری، یکی دودانگه ای و دیگری چهاردانگه ای است.

 یزدانی توانسته است با استفاده از ظرفیت های دانشگاه و دانشجو و نیز برخورداری از آراء سنتی و قومی تحرکاتی را آغاز کند هر چند در نهایت شاید مورد حمایت جریان متحد اصولگرایی قرار نگیرد و حتی آمدنش چندان با استقبال جریان حامی دولت و اصولگرایان واقع نشد اما او می خواهد بخت خود را بیازماید. شیخ مفید زمانی که از حامیان جدی سیدحسن شجاعی کیاسری بود این بار می خواهد جای خالی سیدحسن شجاعی را در انتخابات مجلس هشتم پر کند او با تشکیل جلسات و انجام سخنرانی ها می خواهد طوری تبلیغ نماید که جانشین شجاعی او می باشد. علاوه بر این چندی قبل بیانیه ای از او صادر شده بود که خود را دبیر جبهه متحد اصولگرایی مازندران معرفی می کرد.

 وجود کاندیداهای دیگر همچون نعیمی، شیخی، قربانپور را نباید به مثابه لیست ته جدولی فوتبال نگاه کرد که خوب گل می خورند بعضی وقت ها یارگیری و سرعت بازی باعث گل زدن هم می شود ولی باز در ته جدول باقی می مانند!


ابوالقاسم روحی را می توان یکی از شانس های خوب و گزینه های جدی برای انتخابات مجلس هشتم در نظر داشت او اگر چه صراحتاً اعلام کرد که وابسته به هیچ یک از احزاب و تشکلهای سیاسی (چپ و راست) نیست اما اخیراً در خبرها آمده که روحی رئیس جبهه اصولگرایان اصلاح طلب مازندران شد. پیرامون این خبر روحی واکنشی از خود بروز نداد. البته روحی پیشتر برای مقطعی کوتاه رئیس شعبه استانی حزب همبستگی در مازندران بود و در انتخابات مجالس ششم و هفتم و همچنین پنجم مورد حمایت برخی از احزاب دوم خردادی قرار گرفت.

روحی که سه بار نامزد نمایندگی مجلس شده بود دو بار توانست نماینده مردم ساری شود و در مجلس ششم نتوانست به پارلمان راه یابد. روحی به دلیل سوابق فعالیت در دستگاه قضایی (دادگاههای انقلاب و تعزیرات حکومتی) و نیز تجربه دو دوره نمایندگی و برقراری ارتباطات با اقشار مختلف مردم می تواند یکی از رقبای جدی و تعیین کننده برای انتخابات 24 اسفند ماه قلمداد شود. تقریباً آراء غیر سیاسی شهرستان ساری متوجه اوست هر چند خود او اعلام کرد که من یک کاندیدای سیاسی می باشم.

 در اردوگاه اصلاح طلب چهار نفر نامزد شدند: علی اسدی (فرماندار سابق ساری و مسؤول حزب اعتماد ملی مازندران)، اسفندیار عشوری (مدیرکل سابق راه و ترابری مازندران و عضو حزب کارگزاران)، علی اصغر یوسف نژاد (نماینده دوره پنجم مجلس و از چهره های نزدیک به اصلاح طلبان)، احمد (مجید) حسین زادگان (فرماندار سابق ساری و از گزینه های نزدیک به اصلاح طلبان).

اسدی نامزد دوره هفتم مجلس از ساری بود که به دلیل تعدد و تکثر کاندیداهای مجلس آن دوره نتوانست وارد مجلس شود و این بار می خواهد با حمایت نیروهای دوم خردادی و به دلیل سوابق کاری مفید و موثر خویش و در قالب پروژه ائتلاف بار دیگر بخت خویش را بیازماید. اسدی گزینه ای مورد احترام و وثوق اصلاح طلبان است. چهره ای میانه رو، معتدل، با وقار و منطقی، او حمایت نیروهای جهادی را نیز با خود دارد.

اسفندیار عشوری (جوان و پرتحرک و بانشاط) که سابقه حضور دو دوره متوالی در شورای اسلامی شهر ساری را برعهده دارد. همچنین مدیرکل نمونه و فعال راه و ترابری مازندران بود که توانست در طی این مدت از خود آثار ماندگاری برجای گذارد. عشوری هم به لحاظ سوابق کاری و اجرایی و ارتباطات انجام گرفته با اقشار مختلف مردم و به جهت همراهی و حمایت نیروهای قومی و منطقه ای یکی از گزینه های مطرح و جدی برای انتخابات مجلس هشتم می باشد. علی اصغر یوسف نژاد که سابقه چند بار کاندیداتوری را در مجلس دارد هر بار که کاندیدا شد رأی قابل توجهی را از آن خود کرد. او در حال حاضر تنها کاندیدای فعال و مطرح از بخش میانه رو ساری است. یوسف نژاد به لحاظ قابلیت های فردی، عنصری کاری و اثرگذار است. او شیوه تعامل را با همه گروهها و جریان های سیاسی (چپ و راست) به خوبی می داند و به همین خاطر یکی از گزینه های جدی و دارای شانس بالا در این دوره می باشد.


احمد حسین زادگان معروف به حاج مجید نیز بسیار امیدوار است که اگر حادثه ای در مسیر طبیعی انتخابات پیش نیاید او وارد مجلس شود. حسین زادگان پیشتر فرماندار نوشهر و ساری بود و قبل تر نیز رئیس اداره بهزیستی ساری بود. او در طول دوران فرمانداری ساری و نوشهر توانست با برقراری ارتباط با گروهها و اقشار مختلف بویژه شوراها و نیز تشکیل تیم ها و مجامع ورزشی و اجتماعی، زمینه های حضور خود در انتخابات را پررنگ تر نموده و تقویت کند. حسین زادگان در دوره ششم نیز کاندیدای مجلس شود اگر چه در فهرست مورد حمایت حزب اکثریت آن دوره قرار نگرفت اما آراء نسبتاً قابل توجهی را کسب کرد.

 او بر این باور است که یکی از گزینه های اول تا چهارم این دوره انتخابات در ساری می باشد. البته نباید فراموش کرد انتخابات تابع برخی لوازم، شرایط و مقتضیاتی است که یکی از این گذرگاهها و شرایط، نقش نهادهای برگزاری انتخابات است. برخی چهره های دیگری در عرصه انتخابات در حوزه انتخابیه ساری فعالیت دارند از جمله: سیدجمال علوی سنگ چشمه (فعال اقتصادی) که از لحاظ جغرافیایی از بخش چهاردانگه می باشد. او فعالیت های خود را با نوشتن یادداشت ها در رسانه ها شروع کرده است.

همینطور از محمدتقی عظیمی مدرس دانشگاه نیز بعنوان یکی از گزینه های انتخاباتی از بخش دودانگه یاد می شود. داریوش عزیزی نیز مثل دوره گذشته با ابزار اقتصادی در صحنه حاضر است و ضعف عمده اش دوری از رسانه هاست که مثل دیگر کاندیداها پس از ملاحظه نتایج انتخابات بر عدم همکاری با رسانه ها افسوس می خورد و می گویند در دور بعد حرف اول را در نشریات خواهیم زد و این دور معلوم نیست کدام دور باشد!

* قائم شهر، جویبار، کیاکلا و سوادکوه: حوزه انتخابیه ای که بیشتر قشر بندی اجتماعی، صنفی و قومی و ناحیه ای در معادلات و محاسبات انتخاباتی نقش پررنگ تری ایفاء می کند. در حال حاضر از جریان های سیاسی موسوم به اصولگرا و اصلاح طلب و مستقل ها گزینه هایی فعالند.

در اردوگاه اصلاح طلبان شاخص ترین کاندیداها ولی رعیت می باشد. عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، عضو فراکسیون اقلیت مجلس هفتم و عضو دوره ششم مجلس. او در برقراری ارتباط با اقشار و صنوف مهارت خاصی دارد و یکی از فعالترین نمایندگان این دوره مجلس می باشد.

 در این دوره در مقام انتقاد از عملکرد دولت، رعیت پر نقش ظاهر شد اما سابقه دو دوره نمایندگی مجلس و انجام شدن یا نشدن برخی توقعات و مطالبات یکی از چالشهای پیش روی این نماینده است. رعیت اهل روستای قادیکلای بزرگ قائم شهر می باشد.

قادیکلائیها در طول تاریخ سیاسی اجتماعی قائم شهر همیشه حضور داشتند. از شیخ عبدالعلی قنبری و صالح روحانی زاده گرفته تا ولی رعیت که هر کدام شان از این روستای بزرگ متصل به شهر بوده اند. آنها در این دوره می توانند با اتحاد و انسجام گزینه مورد نظر خود را راهی مجلس کنند. با این حال رعیت رقیبانی سرسخت هم در جناح اصلاح طلب دارد و هم در جناح اصولگرا. ضمن آنکه از شیروان دارایی بعنوان یکی از هم محلی هایی او یاد می شود که نامزد شده است.

 به علاوه باباپور را نیز نباید فراموش کرد که از این حوزه جغرافیای اعلام آمادگی کرده است با این حال رعیت همچنان یکی از شانس های اول پیروزی در انتخابات مجلس هشتم می باشد اگر روند انتخابات به سمت دیگری سوق پیدا نکند. بعد از او از دلاور بزرگ نیا یاد می شود کاندیدای قابل در عرصه فرهنگ و هنر کسی که مدت زمانی سکاندار فرهنگ و هنر این دیار را در دوران طلایی اصلاحات به عهده داشت.

بزرگ نیا دارای کارکرد ویژه فرهنگی، هنری و اجتماعی و کمتر سیاسی هر چند او به لحاظ سیاسی کاندیدای همسو و همفکر با جریان اصلاحات است. بزرگ نیا مورد حمایت قاطبه اهالی فرهنگ و هنر و ادب و تعلیم و تربیت سوادکوه، قائم شهر، جویبار و کیاکلا است.

 او به لحاظ سخنوری و برقراری ارتباط با دیگران و ارائه دیدگاهها و نظرگاههای نوین فکری، از توانمندی خاصی برخوردار است و مصداق «جاذبه در حد اعلا و دافعه در حد ضرورت است.» با این حال محدود بودن او به حوزه فرهنگ و هنر و دوری از سایر طبقات و قشرهای اجتماعی بویژه روستانشین ها شاید یکی از موانع و محدودیت های او برای شناساندن باشد.

 اصلاح طلبان نیز از او حمایت می کنند و با توجه به آنکه او با برخی از لایه های اجتماعی و ناحیه ای در شهرستان سوادکوه نیز آشنایی و ارتباط دارد می توان گفت که در سوادکوه و جویبار (شهر ساحلی و گردشگری) بزرگ نیا حرف زیادی برای گفتن دارد.


نامزد دیگر جواد حق نظر کوچکسرائی است که زمانی رئیس اداره آموزش و پرورش قائم شهر بود و مدتی هم معاون سازمان آموزش و پرورش مازندران. حق نظر فرهنگی خوش نام و دارای پیشینه مذهبی و ارزشی و سابقه حضور در دفاع مقدس دارد و همینطور در محافل قرآنی و مذهبی شهرستان قائم شهر مورد حمایت و احترام گروههای اجتماعی قرار دارد. کوچکسرائی در معادلات و مناسبات سیاسی اجتماعی قائم شهر به مانند قادیکلایی ها نقش آفرینی دارند و بنظر میرسد با توجه به حمایت، این ناحیه پرجمعیت شهر از او در سطح شهر مشکلی نداشته باشد. هر چند تلاش ها برای شناساندن و جا افتادن او در حوزه های سوادکوه و جویبار ادامه دارد. او یکی از شفاف ترین نیروهای سیاسی منسوب به جریان دوم خرداد در این حوزه ها می باشد. حق نظر هم اکنون دانشجوی دوره دکتری است.


محمد اسماعیل ابراهیم زاده نیز از مدیران منصوب و منسوب دولت اصلاحات در مازندران بود که در طول دوران مدیریتی خود در شرکت گاز مازندران منشأ خدمات ارزنده و به یادماندنی بود. چند سالی بطور متوالی مدیر نمونه استانی و کشوری بود و در بحث گازرسانی به روستاها، کارنامه قابل قبول و درخشانی دارد. او هم به لطف برخورداری از این کارنامه نامزد انتخابات شده است و توانسته است در جلب و جذب آراء گروههای اجتماعی بویژه اقشار روستایی و طبقه متوسط شهری موفق باشد. ابراهیم زاده در حوزه های جویبار و سوادکوه مورد حمایت روستانشین ها قرار دارد و یکی از چهار گزینه دستیابی به کرسی پارلمان هشتم می باشد.
از سید علی ادیانی رییس اسبق آموزش و پرورش گرگان و نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات در مجلس هفتم نیز بعنوان یکی از گزینه ها و چهره های مطرح و جدی انتخابات این حوزه یاد می شود. او به لحاظ فکری و سیاسی مورد حمایت جریان اصولگرا قرار دارد.

اگرچه به لحاظ جغرافیایی مورد حمایت سوادکوهی ها قرار دارد ادیانی که دوره دکتری خویش را در هندوستان به اتمام رساند در دولت اصولگرا مسوولیت اجرایی در استان مازندران نداشت اما می خواهد با یک وضعیت جدید در عرصه انتخابات ظاهر شود.
نیامدن دکتر نعمت زاده در عرصه انتخابات میتواند تا حدودی شانس او را برای پیروزی در انتخابات آینده مجلس بیشتر کند.


عزت الله اکبری که در دوره قبل با وجود حمایت اصولگرایان (جناح راست سنتی) نتوانست وارد مجلس شود در انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم از نامزدی هاشمی رفسنجانی حمایت کرد و اگر او در فهرست نهایی ائتلاف اصولگرایان قرار نگیرد شاید به این خاطر باشد. اکبری تالارپشتی که در زمان مجلس پنجم به اتفاق معلمی نمایندگان قائمشهر و سوادکوه و جویبار بودند، در حال حاضر رییس سازمان صنایع و معادن استان تهران می باشد قبلا مورد حمایت جریان کارگزاران سازندگی بود و از طرفی حمایت بخشی هایی از جریان راست سنتی را نیز با خود دارد از دکتر شیروان دارایی مدیر سابق درمان تأمین اجتماعی مازندران و یکی از مدیران ستادی معاونت درمان تأمین اجتماعی کشور نیز بعنوان یکی از گزینه های انتخاباتی این حوزه نام برده می شود.


دکتر دارایی قادیکلایی همولایتی رعیت میباشد البته آمدن او ممکن است در تقسیم بندی و آرایش نهایی نیروهای سیاسی داخل قائم شهر تأثیر گذار باشد. دارایی بار دیگر می خواهد با استفاده از پتانسلهای فردی، تجارب گذشته و برخی از ارتباطات اجتماعی و صنفی خود را در انتخابات فعال نشان دهد استفاده از ابزار رسانه ای یکی از فاکتورهای دکتر دارایی میباشد که هیچوقت از آن غافل نشد از باباپور و حبیبی نیز بعنوان گزینه های جدی این دوره انتخابات می توان یاد کرد.

* بابل و بندپی: اگر بگوییم که این حوزه سیاسی ترین حوزه انتخاباتی مازندران است، بیراهه نرفته ایم چرا که در این حوزه به دلیل استقرار هسته اصلی و مرکزی جریان موسوم به اصولگرایان (راست سنتی و جناح محافظه کار) رقابت ها جدی تر و پر حرارات تر می شود در حال حاضر هیأت اجرایی استان (نمایندگان دولت) در مازندران را نیز نیروها و مدیرانی از این حوزه تشکیل می دهند. با این حال جریان اصولگرا سه کاندیدا دارد: ناصری، قاسم زاده و کریمی فیروزجایی، ناصری که پیشتر امام جمعه محمود آباد بود توانست با استفاده آراء ساماندهی شده و تشکیلاتی جریان اصولگرا و بخشی هایی از نیروهای مذهبی و به جهت ارتباط با دفتر امام جمعه، در انتخابات مجلس هفتم پیروز شود و به همراه دکتر قاسم زاده روانه مجلس شود. او از حامیان جدی دولت نهم در این حوزه است. و جالب تر اینکه مسوول دفتر او در این دوره برای شرکت در انتخابات مجلس هشتم اعلام آمادگی کرده است.


ناصری در طول این مدت قولهایی را به مردم بابل داد که برخی از این وعده ها برای مردمان بابل و بندپی شیرین بود احداث کارخانه تولید خودرو، سیمان و پالایشگاه اما بطور جدی تاکنون گامهای بزرگی بر سر تحقق این وعده ها برداشته نشد. دکتر قاسم زاده که در دوران اصلاحات یکی از منتقدان دولت و مجلس اصلاح طلب قرار داشت کم کم از شدت مخالفت خویش با جریان اصلاح طلب کم کرد و حتی در جریان استیضاح وزیر راه دولت خاتمی (خرم) در مقام دفاع از او در صحن علنی صحبت کرد که با واکنش تند و مخالفت آمیز حامیان سابقش مواجه شد و حتی ورا از دایره اصولگرایان خارج می دانند.


با این حال قاسم زاده بواسطه ایفای نقش های متفاوت و نوعا انتقادی با استقبال جریانهای سیاسی مخالف و منتقد دولت قرار گرفت با اینکه این بار اصولگرایان آیا او را در فهرست خویش قرار دهند جای پرسش باقی است. قاسم زاده این روزها بیشتر در حوزه انتخابیه می ماند و مشغول رتق و فتق امور است.
علی کریمی فیروزجایی که یکبار بخت خود را در انتخابات مجلس هفتم آزمود و توانست نفر چهارم این حوزه شود در حال حاضر بر عمق و سطح فعالیتهای تبلیغی خویش افزود و به دلیل آنکه از یک حوزه فرعی با نفوذ (بندپی) برخاسته است می توان او را یکی از شانس های بالای این دوره عنوان کرد. کریمی فیروزجایی و برخی کاندیداهای منسوب به حوزه بندپی، رقیب جدی و سرسختی مثل دکتر نیاز داشتند که اگر او خود را داوطلب مجلس می کرد و یا حتی بنماید، عرصه رقابت تنگ و سخت و فشرده خواهد شد.


اما محسن نریمان نماینده ادوار این حوزه، کاندیدای راه نیافته دوره هفتم، استاندار سابق خراسان شمالی و از چهره های مورد حمایت جریان اصلاح طلب تنها گزینه جدی پیش روی اصلاح طلبان و جریان میانه رو در این حوزه است. نریمان به دلیل سوابق سیاسی و اجتماعی و اجرایی می تواند در صورت مشارکت حداکثر مردم بار دیگر روانه مجلس هشتم شود البته برخی از گزینه های دیگر نیز در بابل فعالیت دارند که صبغه سیاسی داشته و منسوب به اصلاح طلبان هستند اما آنچنان دارای شانس و بخت بلند نیستند. اینان برای اولین بار خود را می آزمایند چهره هایی چون شهیدی (مدیر سابق جهاد کشاورزی بابل)، سید مظاهر کیانژاد که می تواند گزینه خوبی برای جناحهای چپ و راست باشد و حضورش تهدید جدی برای کاندیداهای اصولگراست که آرای زیادی را در این حوزه نصیب خود خواهد کرد.

* بابلسر و فریدونکنار: این حوزه ساحلی که از دیرباز بین دو شهر بابلسر و فریدونکنار رقابت های منطقه ای وجود داشت همچنان دارای خصلت سیاسی _ اجتماعی است. در حوزه انتخابیه مذکور ترکیب متنوعی از اقشار و لایه های اجتماعی وجود دارند به علاوه آن نفوذ اجتماعی گروه های مذهبی و سیاسی وابسته به جریان اصولگرا در بابلسر بیشتر از شهر فریدونکنار است. ضمن آنکه در این حوزه رقابت های سیاسی کمتر معنا دارد. در جریان انتخابات مجلس هفتم به دلیل درگیری ها و منازعات بوجود آمده، نوعی مقاومت مدنی شکل گرفت و نتایج انتخابات متغیر گردید. در حال حاضر دکتر حجت اله روحی نماینده فعلی این حوزه در مجلس هفتم است.


او عنصری میانه رو، عملگرا و به لحاظ فکری و سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان می باشد او منحصر هیچ یک از تشکل ها و گروههای سیاسی نیست دکتر روحی با رأی قاطع و نسبتا یکپارچه فریدون کناری ها و برخی از آراء بابلسری ها در مجلس هفتم برگزیده شد و رقیب او نتوانست اعتماد دوباره مردم این حوزه را متوجه خود کند. اما برخی شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که دکتر روحی تمایل به کاندیداتوری در این دوره انتخابات ندارد. اگرچه عدم نامزدی او برای این دوره با استقبال جریان اصولگرا و رقیب او مواجه می شود اما او بنا دارد با حمایت از یکی از چهره های شاخص منطقه _ دکتر قلی پور _ همچنان در صحنه انتخابات باقی ماند.


دکتر قلی پور از نیروهای روشنفکر خوش نام منطقه، رزمنده دوران دفاع مقدس و خانواده شهید می باشد که طرح نامزدی او با استقبال فراوان گروههای اجتماعی، سیاسی و جریانهای اثر گذار مواجه گردید. نامزد رقیب جریان اصلاح طلب و کسی که چندین دوره در انتخابات کاندیدا می شود این بار هم قصد دارد در قالب جریان اصولگرا وارد صحنه شود و او مقداد نجف نژاد می باشد.

 نجف نژاد پس از آنکه نتوانست وارد مجلس هفتم شود مدتی به باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال تهران رفت و اندک زمانی مدیرعامل این باشگاه بزرگ کشور شد اما دوام چندانی نیاورد او با وجود آنکه عملا و رسما از نمایندگی مجلس هفتم استعفا داده بود اما حامیان سیاسی او در مجلس هفتم بر این باور بودند که استعفا و انصرافی در کار نبود این موضوع خود به یک مناقشه و منازعه ای برای مدتی ایجاد شده بود. با این حال نجف نژاد با وجود نزدیکی فکری و سیاسی به دولت نهم مسوولیت خاص اجرایی در دولت نگرفت و هم اکنون برای ورود به مجلس هشتم در حوزه انتخابیه بابلسر خیز برداشته است.


البته به غیر از او از افرادی چون حسین زاده (از فعالان سیاسی جناح راست سنتی)، دکتر اسفندیار ملکیان (جبهه دانشگاهی و تکنوکرات) بعنوان کاندیداهای احتمالی این حوزه میتوان نام برد هر چند برخی محافل سیاسی خبر دادند که احتمال کاندیداتوری سردار ولی اله نانواکناری در این دوره منتفی نیست. نانوا کناری از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و از مسوولین ارشد لشکر 25 کربلا و مدت زمانی در دوران فرماندهی قالیباف در نیروی انتظامی، مسوولیت فرماندهی یکی از استانهای مهم کشور را بر عهده داشت.
او به دلایل سابقه درخشان در دوران دفاع و مدت حضور خویش در مسوولیت های فرماندهی سپاه و نیروی انتظامی، مورد وثوق و احترام جناح های سیاسی شهرستان و استان می باشد.
با این حال آمدن ولی اله نانوا کناری که اصالتا فریدونکناری است می تواند بار دیگر آرایش سیاسی احتمالی منطقه را متحول سازد.

* آمل: از این حوزه که در تحولات جدید سیاسی و مدیریتی استان بعنوان اثر گذارترین حوزه اجتماعی سیاسی مازندران یاد می شود خبرهای رسیده حاکی از آن است که نماینده فعلی شهرستان آمل در مجلس هفتم (عزت اله یوسفیان ملا) تاکنون رقیب شاخص و جدی ندارد یوسفیان اگرچه به لحاظ فکری و سیاسی در زمره نیروهای اصولگرا قرار دارد ولی نباید حمایت او از نامزدی هاشمی رفسنجامی و انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم را فراموش کرد.

یوسفیان در مجلس هفتم نیز گهگاهی از برنامه ها و سیاستهای دولت نهم و کارگزاران اجرایی دولت انتقاد می کند. او یکی از نمایندگان فعال در عرصه رسانه ها است. با این حال بخشی از اصولگرایان (حامیان دولت نهم) چندان موافقت و تمایلی روی انتخاب مجدد او ندارند. از این رو در تلاشند تا کاندیدای جدیدی را وارد صحنه کنند که در یافتن گزینه جدید موفق شدند از گزینه هایی چون حاجی پور و نائیجی بعنوان نامزدهای مورد حمایت جریان اصولگرا در آمل می توان نام برد در اردوگاه اصلاح طلبان نیز هنوز دودکش سفید برخاسته نشد و اصلاح طلبان تقریبا نامزد شاخص و اصلی و رسمی ندارند.


به دلیل امتناع جعفر رحمان زاده از کاندیداتوری، اصلاح طلبان درصدد بر آمدند تا از میان گزینه های مطرح یکی را برگزینند و حتی دست به چنین کاری زدند و دکتر پاشایی مقدم را به اتفاق آراء برگزیدند اما این استاد دانشگاه در ادامه کار از پذیرش نامزدی مجلس هشتم سرباز زد و اصلاح طلبان آملی را تنها گذاشت.


البته گزینه هایی چون شیخ موسی رجایی، اصغر رستم زاده، ‌محمد قنبری نیز مطرح بودند. با این حال اصلاح طلبان آمل و لاریجان گزینه مهم و تأثیر گذاری چون دکتر جمیله سالار آملی را نباید فراموش کنند این بانوی اصلاح طلب در مجلس ششم کاندیدا شده بود و نزدیک به 35 هزار رأی آورد اما نتوانست رقیب سنتی خود (محمود کاظمی دینان) را شکست دهد سالار آملی در مجلس هفتم کاندیدا شده بود اما مشمول رد صلاحیت در 190 حوزه انتخابیه کشور شد و دیگر هم تأیید نگردید اگر صلاحیت او برای مجلس هشتم تأیید شود و اصلاح طلبان آملی یکپارچه از او حمایت کنند، سالار میتواند یکی از گزینه های مطرح و جدی برای مجلس هشتم باشد. در عین حال از دکتر رضوی (رییس دانشگاه غیر انتفاعی شمال) بعنوان گزینه آلترناتیو اصلاح طلبان و تکنوکراتها در این حوزه نام برده می شود. دکتر رضوی بواسطه اثر گذاری در حوزه آموزش عالی این شهرستان می تواند در صورت حضور و حمایت و همراهی اصلاح طلبان و جریانهای میانه رو، معادلات انتخاباتی این حوزه را دستخوش تغییر دهد.


از کاظمی دینان خبر می رسد که او چندان تمایلی برای کاندیداتوری مجدد ندارد ولی بی میل نیست که یکی از نزدیکان و مسوولین خویش را ترغیب کند که در صحنه انتخابات حاضر شود. به لحاظ قشر بندی اجتماعی، یکی از عواملی اصلی و مهم در انتخابات این حوزه، آراء ناحیه ای و قومی است و تجربه نشان داده است که این نوع رویکرد فاکتور اثرگذارتر از سایر شاخص ها می باشد.

* نور و محمود آباد: گویا حکمت و مصلحت بر این است که در این حوزه کسی غیر از احمد ناطق وارد مجلس نشود. یکی می گفت که خود احمد ناطق یک حوزه انتخابیه است، نگاهی به هفت دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه نور و محمود آباد و رویان نشان می دهد که غیر از یک دوره که حسینی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس بود بقیه ادوار متعلق به خاندان ناطق نوری بود. احمد ناطق نوری بی شک یکی از موفق ترین چهره های سیاسی منطقه شمال است که بواسطه توانمندی در برقراری ارتباط با مخاطبین (موافقین و مخالفین) و در اختیار داشتن منابع و امکانات اجتماعی، سیاسی و ... خاطرخواهان زیادی دارد او با وجود تعلق داشتن به یک طیف و جریان خاص سیاسی و فکری اما قدرت عمگرایی را بیش از دیگران دارد.


ناطق در چند دوره ای رقیبان جدی خود را نیز توانست مغلوب کند. البته پیرامون این مصافهای صورت گرفته، حرف و حدیث های زیادی وجود دارد در جریان انتخابات مجلس احمد ناطق نوری در یک رقابت سخت و تنگاتنگ از میر قربان طاهایی پیشی گرفت هر چند برخی اهالی سیاست همچنان اعتقاد دارند که طاهایی پیروز میدان بود! احمد ناطق در جریان انتخابات مجلس ششم نیز نتوانست در دهه اول انتخابات پیروز شود اما در مرحله دوم بار دیگر بر حریف دیگر خود از محمود آباد (جواد اسماعیلی) پیشی گرفت و به مجلس راه یافت و این بار عضو هیأت رییسه مجلس شد.

 احمد ناطق نوری تا چند ماه پیش نگران یک رقیب دیگر بود که از هم ولایتیهای او در نور بود او عبدالوحید فیاضی اهل عباسای نور بود. فیاضی که زمانی رییس آموزش و پرورش در این شهرستان بود پس از روی کار آمدن دولت نهم، مدیرکل امور اجتماعی و انتخابات استانداری مازندران شد و بنا داشت که قبل از اتمام مهلت شش ماهه، استعفای خود را برای شرکت در انتخابات مجلس هشتم تقدیم استاندار کند اما به یکباره با خروج فاضلی از سازمان آموزش و پرورش مازندران، همه نگاهها متوجه فیاضی شد و فعالین سیاسی از جمله احمد ناطق نیز بی میل نبود که فیاضی رییس سازمان آموزش و پرورش مازندران شود.


با انتصاب فیاضی به سکانداری دستگاه تعلیم و تربیت مازندران، احمد ناطق نوری نفس راحتی کشید. اما بخش هایی از اصلاح طلبان و منتقدان و رقیبان احمد ناطق نوری، درصدد بر آمده اند که حریف دیگری را وارد رقابت ها کنند. صفر اسماعیلی که اهل نور است بعنوان یکی از جدیترین گزینه هایی است که قصد مبارزه انتخاباتی با احمد ناطق دارد. هر چند که رسما در این خصوص جبهه اصلاحات مازندران موضعگیری نکرده است اما بنظر می رسد که این گزینه چندان خطری را متوجه احمد ناطق نمیکند چرا که عملکردها و موضع گیری های احمد ناطق در قبال دولت نهم طوری نبود که باعث جدایی و فاصله منتقدان از احمد ناطق شود احمد ناطق هر چند در زمره نیروهای سیاسی سنتی وابسته به جریان راست قرار دارد اما شیوه تعاملی اش با جریان اصلاح طلبان و منتقدانش همواره مطلوب بوده است البته گزینه جدی تر نیز در محمود آباد وجود دارد و او دکتر کیانی است که زمانی کاندیدای این حوزه بوده است که تنها توانست آرای خود را متوجه همشهریان محمود آبادی کند.

 از دیر باز رقابت اجتماعی و منطقه ای بین دو ناحیه نور و محمود آباد وجود داشته است. برخی خبرها حکایت از آن دارد که گویا احمد ناطق نوری آخرین باری است که می خواهد در انتخابات مجلس در این حوزه کاندیدا شود و بنا دارد که یکی از اطرافیان یا وابستگان خود را وارد صحنه کند ضمن آنکه وصیت کرد که فرزندانش در حوزه نور کاندیدا نشوند! در هر حال حضور دو رقیب جدی برای ناطق نوری در رینگ انتخابات دیدنی است اگر چه احمدآقا رییس فدراسیون بوکس است و داوریها هم بیشتر به سوی او تمایل دارند ولی از رأی مردم بعنوان تعیین کننده این برنده نباید غافل بود چه بسا کاندیداهایی همه حمایتهای کائنات را داشتند از زمین و هوا و آسمان حمایت شدند ولی بناگاه مردم طوری دیگر ورق زدند و دوم خردادی بوجود آوردند. قابل توجه آقای ناطق نوری که حواسش را جمع کند!

* نوشهر و چالوس: می گویند غرب مازندرانیها چندان رضایت از مرکزنشین ها ندارند همیشه دنبال این بوده اند که اصطلاح غرب مازندران را پر رنگ جلوه دهند و در یکسال اخیر با برپایی همایش و اجتماعاتی قصد داشتند تا از مسوولین عالیرتبه کشور بخواهند که استان جدیدی تأسیس کنند اما این خواسته آنان با وجود حمایت برخی از چهره های شاخص و سرشناس سیاسی هنوز مورد موافقت دولتمردان قرار نگرفت و رییس دولت نهم در جریان سفر سال گذشته به این خطه اعلام کرد که جمعیت منطقه شما زیاد نیست!

 ضمن آنکه کاندیداها نباید طرح انتزاع منطقه خود را بعنوان یک سوژه عقیم شده در بوق و کرنا بگذارند چرا که اعتبار همه ما بر این است که مازندرانی هستیم و پیشرفت و پسرفت در همه مناطق یکسان است و هر افتخاری برای رامسر و تنکابن و چالوس و... رقم بخورد برای کل مازندرانیهاست و برای شرق مازندران نیز اتفاق احسنی بیفتد برای کل مازندران است لذا ضمن تأیید بعضی از اشکالات مدیریتی باید تدابیر ویژه ای اتخاذ تا رفاه هر چه بیشتر مردم مازندران فراهم گردد در هر حال نتایج رقابت های سیاسی در این حوزه همواره به سود نیروهای جریان چپ (خط امام) و اصلاح طلبان بوده است پس از انتخابات مجلس پنجم که یدالله طاهر نژاد توانست فرج اله افرازیده را شکست دهد نتایج انتخابات متعدد با شرکت فعال نیروهای منطقه
بگونه ای رقم خورد که جریان راست و بقول معروف اصولگرایان نتوانستند غالب میدان شوند با وجود رد صلاحیت یداله طاهر نژاد در جریان انتخابات مجلس ششم از سوی نهادهای برگزاری، دکتر انوشیروان محسنی یکی از شاغلین دانشگاه علوم پزشکی توانست نماینده مردم این حوزه شود و به دلیل عملکرد مطلوب و موفقیت آمیزش در جریان انتخابات مجلس هفتم نیز بار دیگر توانست اعتماد مردم منطقه را متوجه خود کند هر چند جریان راست و اصولگرا برخی از افراد را وارد صحنه کرده بود  اما دکتر محسنی با اختلاف زیادی،‌ انتخابات را برد در انتخابات مجلس هشتم نیز اصولگرایان بار دیگر می خواهند بخت خود را بیازمایند در همین ارتباط با دعوت از یکی از معاونین وزارت رفاه به نام صلاحی می خواهند که برای دکتر محسنی (کاندیدای شاخص و اصلی جریان اصلاح طلب منطقه) رقیب پیدا کنند.

 پیشتر از سید هاشم فاطمی بعنوان کاندیدای مورد حمایت جریان راست منطقه نام برده می شود که او چند ماهی فرماندار نوشهر شد با این حال در میان این کاندیداها دکتر محسنی به دلیل عملکرد متعادل و منطقی اش همچنان شانس اول را برای ورود به مجلس هشتم را دارا می باشد ضمن آنکه در جریان موسوم به اصلاح طلب نیز برخی از افراد که دارای سابقه کاندیداتوری دارند نیز دیده می شوند از جمله شیخ احمدرضا خزایی که مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بود همینطور از قاسم احمدی لاشکی بعنوان یکی از گزینه های فعال انتخاباتی مجلس در نوشهر و چالوس نام برده می شود از دیگر گزینه های مطرح و سرشناس در این حوزه می توان به افرادی چون پوستین روز، بحری، انگورج تقوی، ‌مهدی نژاد و... نام برد.

* رامسر و تنکابن : غربی ترین حوزه جغرافیایی استان مازندران در این گزارش نیز غربی ترین و آخرین حوزه ای است که پیرامون آن بحث، تبادل نظر و تحلیل به میان می آید. معمولا در این ناحیه جناح موسوم به اصولگرا کمتر توانسته اند نفوذ پیدا کنند و این ناحیه همواره در جمعبندی آرای به نفع اصلاح طلبان رقم می خورد در جریان انتخابات مجلس هفتم به دلیل تبلیغات رسانه ای و نیز اهرم های ضد تبلیغ علیه یکی از کاندیداهای شاخص جریان دوم خردادی، نتیجه به سود اصلاح طلبان منجر نشد ضمن آنکه در فضای عمومی کشور به دلیل رد صلاحیت های گسترده و خالی ماندن 190 حوزه انتخابیه از دارا بودن رقیب جدی، عملا امکان انتخابات و مانور دادن برای جریان اصلاح طلب ابتر ماند با این حال نیروهای دوم خردادی در تنکابن و رامسر بصورت منجسم و تشکیلاتی مثل دوره ششم وارد صحنه شدند اما چهره منتخب منطقه در مجلس هفتم هر چند در طیف بندی و دسته بندی های سیاسی متعلق به اردوگاه اصولگرایان است اما توانست تعامل و همکاری با همه گروهها و جریانهای سیاسی منطقه را در پیش گیرد.

جعفر قلی راهب که زمانی در دولت اصلاحات رییس سازمان کشاورزی و متعاقب آن رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران شد از حمایت و همراهی مجموعه هایی در دل جریان اصلاح طلب برخوردار شد و توانست از قبل این همراهی و پشتیبانی با اختلاف آراء نفر اول مردم تنکابن و رامسر در مجلس هفتم شود او یکی از چهره های میانه رو و خرد گرای جریان اصولگرای مجلس هفتم به شمار می رود با وجود فعال بودن او در مجلس، چالش ها و دشواری هایی پیش روی وجود دارد انتصاب مدیران غیر بومی بعنوان نمایندگان دستگاههای اجرایی در بدنه دولت در سطح منطقه، ‌خطرات و دشواری هایی است که راهب ممکن است در عرصه انتخابات با چالش ها و سووالات جدی مواجه سازد و به همین سبب ریزش آرای او را سبب شود راهب در برقراری ارتباطات عمومی (موافق و مخالف) ید تولائی دارد و می توان او را بعد از ناطق نوری از جمله نمایندگان موفق در عرصه روابط عمومی دانست او رابطه خوبی هم با رسانه های گروهی دارد و عملکردش با رسانه ها بگونه ای بود که باید بطور خلاصه و اجمالی گفت که از رسانه ها سبقت گرفت!

 راهب در جریان اصولگرایی منطقه تنها نیست و رقیب سرسخت و دیرینه ای دارد که در زمانی نماینده مردم منطقه در مجلس چهارم بود ابوالفتح نیک نام بنا به روایت بسیاری از ناظران و تحلیلگران سیاسی هم اکنون خیز بلندی برداشته است تا وارد پارلمان هشتم شود چه آنکه نیک نام از توانمندی اقتصادی، ‌اجتماعی و پشتوانه سیاسی خوبی هم در دولت و مجلس اصولگرا برخوردار است بگونه ای که برای مدتی مدیرکل امور اداری مجلس هفتم بود نیک نام با این حال منتقدان و مخالفانی در بین برخی از چهره های جریان اصولگرا و حتی اصلاح طلب منطقه دارد جریان اصطلاح طلب تنکابن و رامسر تاکنون سه کاندیدا را شناسایی کرده اند این سه نفر عبارتند از صابری، حاجی آقایی، همتی جلسات مختلفی برای رایزنی و تفاهم بین اینان برگزار شد و به نظر می رسد که اجماع حول دکتر همتی بیشتر از سایرین است. چنانچه اصلاح طلبان تنکابن و رامسر با کمک و همراهی نیروهای مستقل و میانه رو بتوانند ائتلاف حول یک کاندیدای شاخص را شکل دهند و تا آخر بر این میثاق استوار بمانند می توان گفت که به دلیل تعدد و تفرق کاندیداها و آرای در جریان اصولگرا شانس پیروزی با اصلاح طلبان خواهد بود

متنها این موفقیت زمانی حتمی خواهد بود که اصلاح طلب ها بتوانند به سلامت از گردنه سخت نظارت عبور کنند. فخر الدین صابری که تجربه یک دوره حضور در مجلس ششم دارد کاندیدای نهایی و مورد حمایت جبهه دوم خرداد در آن دوره بود اما در دوره هفتم به دلیل برخی فضا سازی ها علیه او و نیز عملکرد الهام برانگیز نتیجه ضعیفی را کسب کرد و او به خوبی می داند که اگر چنین سمت و سویی در جریان انتخابات مجلس هشتم برایش فراهم گردد امکان کاندیداتوری او کمرنگ می گردد. از دیگر گزینه های اصلاح طلب منطقه می توان به سید ابوطالب هاشمی یکی از مدیران بانک های دولتی اشاره کرد او در یک مقطعی کاندیدا بود اما نتوانست رأی قابل توجهی را کسب کند.

 در هر صورت اکثر پیروزیهای اصولگرایان را اصلاح طلبان رقم می زنند و هر جا که تعدد کاندیداهای اصلاح طلبان زیاد باشد پیروزی اصولگرایان قطعی است و تعدد کاندیداهای اصلاح طلب هدیه است به اصولگرایان! و چه در رامسر و تنکابن و چه در چالوس و نوشهر و چه در بهشهر و ساری و چه در دیگر حوزه ها اگر اصلاح طلب با اصولگرا با هم به رقابت بپردازند پیروزی از آن اصلاح طلب خواهد بود آنهم نه با درصد ضعیف بلکه با درصد بالا و این قضیه در طول انتخابات 27 ساله ثابت شد یعنی در یک کلام باید گفت که اکثریت مردم مازندران اصلاح طلبند و اصلاح طلبی در ذاتشان نهفته و همراه است و خوش بحال اصولگرایان که برای تعدد کاندیداهای اصلاح طلب کف می زنند و هورا می کشند!


نتیجه گیری: اصلاح طلبان و اصولگرایان با الهام از تجارب ادوار و مقاطع مختلف و تنها از طریق مکانیزم ائتلاف قادر خواهند بود که وارد پارلمان شوند البته به نظر می رسد که اصولگرایان دغدغه کمتری از حیث ورود و دستیابی به گام اصلی انتخابات (جواز ورود) ندارند اما اصلاح طلبان فرقی ندارد (پیشرو، میانه رو، سنتی ها) همچنان نگران روزهایی اند که نتوانند مجوز ورود به عرصه رقابتها را پیدا کنند بدیهی است در کشور افراد مختلف با سلایق مختلف وجود دارند و نمی توان همه سلایق را نادیده گرفت و یک سلیقه را حفظ کرد و آنرا ابقاء ساخت. امیدواریم که متولیان و دست اندرکاران برگزاری انتخابات به این واقعیت مسلم و آشکار تن دهند که ایران و نظام برای همه مردم است و به نفع کشور و مردم نیست که یک جریان خاص همیشه در رأس امور (دولت و مجلس) باشد و جریان دیگری با وجود شایستگی و تمایل شهروندان، محروم از حضور شود باید اساس را بر تعادل گذاشت و بر اساس چارچوب مقررات و قوانین کشور و منافع ملی عمل کرد. در انتخابات (تأیید یا رد صلاحیت) یا گزینش توسط مردم آنچه که باید ملاک باشد توانمندی و صلاحیت علمی و معنوی و پایگاه مردمی افراد باشد چون مردم بزرگترین سرمایه نظام هستند. (bashirnews)

 

استاندار مازندران ...

 

استاندار مازندران خبر داد:

الحاق ۵۰ هکتار زمین به شهرک صنعتی رامسر

 

استاندار مازندران اعلام کرد: مازندران از نظر برخورداری از صنعت فرآوری لبنیات و چوب اشباع شده وبا کمبود مواد اولیه مواجه‌است و به جای توسعه این صنایع، نیازمند توسعه دامپروری و زراعت چوب هستیم.

"ابوطالب شفقت " شنبه شب در جلسه بررسی مصوبات سفر استانی هیات دولت به مازندران در بخش شهرک صنعتی اظهار داشت: اکنون به توسعه دامپروری و زراعت چوب نیازاست و در این بخش دولت حمایت‌های ویژه‌ای را از متقاضیان می‌کند.

شفقت به کمبود زمین در مازندران اشاره کرد و ادامه داد: تجمیع واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی بهترین روش برای توسعه صنعت در استان است.

استاندار مازندران به توسعه و تکمیل شهرک صنعتی سلمانشهر و رامسر اشاره و گفت: ‪ ۸۰‬هکتار زمین به شهرک صنعتی سلمانشهر و ‪ ۵۰‬هکتار به شهرک رامسر اضافه شده که عملیات اجرایی زیر ساخت‌های آن آغاز شده است.

شفقت همچنین به توسعه شهرک صنعتی آمل به وسعت ‪ ۵۰‬هکتار و توسعه شهرک صنعتی بابلسر به وسعت ‪ ۶۰‬هکتار اشاره و ادامه داد: تا کنون شش میلیارد ریال اعتبار برای توسعه وتکمیل شهرک‌های صنعتی مازندران هزینه شده است.

استاندار مازندران خاطر نشان کرد:امسال حدود ‪ ۳۰۰‬هکتار به شهرک‌های صنعتی مازندران اضافه خواهد شد.

به گزارش ایرنا از چهارشنبه هفته جاری پیگیری مصوبات سفر استانی هیات دولت به مازندران با حضور استاندار به صورت شهرستانی از غرب استان آغاز خواهد شد.

در اولین سفر استانی هیات دولت به مازندران که ‪ ۱۷‬آذر ماه سال گذشته انجام شد، ‪ ۱۹۶‬مصوبه به تصویب رسید.

واحدهای آتش نشانی غرب مازندران

 

ضرورت استقرار واحدهای آتش نشانی

 در بخشها و دهستانهای غرب مازندران 

 

جمعی از اهالی و مسوولان غرب مازندران با اشاره به کمبود ایستگاه‌های آتش‌نشانی و سکونت حدود ‪ ۷۰‬درصد جمعیت در روستاهای این منطقه،استقرار واحدهای آتش نشانی را در حوزه‌های روستایی ضروری دانستند.

اکنون مسوولیت اطفای حریق در روستاها و بخش‌های شهرستانها برعهده واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌ها است.

فاصله طولانی و گستردگی روستاهای منطقه موجب شده تا در زمان بروز آتش سوزی، واحدهای آتش نشانی که از شهر به روستا اعزام می‌شوند کارایی چندانی نداشته باشند.

به گفته مسوولان منطقه، تاسیس ایستگاه آتش نشانی منوط به ایجاد شهرداری در آن منطقه است ولی مسوولان امر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید قوانینی را تدوین کنند تا در هر دهستان ایستگاه اطفای حریق زیر نظر دهیاری‌ها تشکیل شود.

از سوی دیگر ارتقای واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌ها به سازمان، نیازمند داشتن ‪ ۵۰‬هزار جمعیت شهری است که این امر در شهرهای گردشگر غرب مازندران باید مستثنی باشد.

نبود ایستگاه‌های آنش نشانی در دهستانها و بخش‌های غرب مازندران در حالی است که واحدهای مربوط در شهرها نیز با کمبود شدید تجهیزات و نیرو روبرو هستند.

اکنون حدود ‪ ۱۸‬واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری در شهرهای غرب مازندران فعالیت دارد که دهستانهای تابعه را زیر پوشش دارد.

‪ ۱۸‬شهر، ‪ ۱۲‬بخش و ‪ ۳۸‬دهستان و بیش از یکهزار و ‪ ۲۵۰‬روستای در غرب مازندران وجود دارد.

بخشدار کجور نوشهر گفت: وجود تنها یک دستگاه خودرو سبک برای اطفای حریق در این بخش کوهستانی که ‪ ۶۶‬روستا و بیش از ‪ ۱۲‬هزار نفرجمعیت دارد،ناکافی است.

"شمسعلی نورمحمدی" در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود : در صورت بروز آتش سوزی ، برای اطفای آن از واحد آتش نشانی شهرداری نوشهر و شهرهای مجاور امداد می‌طلبیم.

وی اظهار داشت : به دلیل طولانی بودن مسافت در برخی مواقع اعزام خودرو اطفای حریق از شهرهای دیگر، چندان کارایی ندارد زیرا ساعتها طول می‌کشدتا این خودروها به محل حادثه برسند.

وی خاطرنشان کرد : بنابراین نیاز است در هر دهستان چند دستگاه خودرو آتش نشانی با تجهیزات و پرسنل مورد نیاز مستقر شوند.

بخشدار کجور ادامه داد : معابر و کوچه‌های منطقه باریک بوده و برای عبور خودروهای آتش نشانی مناسب نیست.

به گفته نورمحمدی اجرای طرح‌های هادی و تعریف معابر و خیابانها تا حدود زیادی این مشکل را رفع می‌کند.

وی تصریح کرد : نبود شیر آب یا فلکه‌ای برای برداشت آب برای پر کردن مخزن خودروها آتش نشانی در روستاها از دیگر مشکلاتی است که باید به آن توجه شود.

بخشدار عباس‌آباد تنکابن به ایرنا گفت : ‪ ۴۵‬روستای این بخش ایستگاه آتش‌نشانی ندارد و هر آتش سوزی در منطقه خسارت زیادی بر جای می‌گذارد.

"محمددرویش هردویی" به فاصله طولانی روستاها با مراکز اطفای حریق اشاره کرد و گفت: امکانات موجود در واحدهای اطفای حریق شهرداری منطقه‌برای ارایه خدمات به شهروندان کافی نبوده و بایستی برای مناطق شهری و روستایی، برنامه‌ریزی اصولی انجام شود.

به گفته درویش هردویی استقرار حداقل یک دستگاه خودرو آتش نشانی با تجهیزات و پرسنل کافی در دهستانهای منطقه ضروری است.

بخش عباس‌آباد ‪ ۴۵‬هزار نفر جمعیت دارد.

"محمدعلی روحانی" بخشدار بلده شهرستان نور در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: برخی از روستاهای این بخش تا مرکز بخش ‪ ۱۴۰‬کیلومتر فاصله دارد.

وی افزود: استقرار خودروهای اطفای حریق در مناطق روستایی از نطر روحی و روانی نیز باعث آرامش و ایجاد امنیت بین اهالی منطقه می‌شود.

به گفته او تاکنون جلسات زیادی برای تامین تجهیزات اطفای حریق روستایی تشکیل و مقرر شد که شهرداری این امکانات را تهیه کند.

بخش بیش از پنج هزار نفری بلده با ‪ ۴۵‬روستا سالانه پذیرای دهها هزار مسافر است.

"علی امانی " شهردار نوشهر در گفت و گو با ایرنا گفت: توان این نهاد برای اطفای حریق ساختمانهای مرتفع محدود است زیرا امکانات این نهاد قابلیت اطفای حریق تا چهار طبقه را دارد.

وی افزود : ایستگاه آتش نشانی این شهر مسوولیت اطفای حریق حوزه‌های روستایی شهرستان را دارد، بنابراین با کمبود امکانات روبرو است.

وی خاطرنشان کرد : سه دستگاه مجهز آتش نشانی و یک دستگاه خودرو امداد و نجات در این واحد وجود دارد که کم است.

شهردار نوشهر ادامه داد: بایستی زیر ساختها به گونه‌ای فراهم شود تا واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری به سازمان آتش نشانی تبدیل شود.

به گفته امانی بخش کجور نوشهر به چند دستگاه خودروی آتش نشانی نیاز دارد.

مسوول واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری چالوس نیز تصریح کرد: راه اندازی دو ایستگاه جدید آتش نشانی در بلوار تنکابن و خیابان هفده شهریور این شهر ضروری است.

" فیض الله شمس " خاطرنشان کرد : اکنون یک ایستگاه آتش نشانی در این شهر فعالیت دارد که پاسخگوی نیازها نیست.

وی تامین نیروی انسانی، خودرو و نردبان هیدرولیک ‪ ۳۵‬متری رااز دیگر نیازهای این واحد اعلام کرد.

شمس یادآور شد : اکنون در هر شیفت این واحد، سه مامور و دو راننده و چهار دستگاه خودرو وجود دارد که در واقع هر شیفت به دو نیرو نیاز داریم.

وی به ترافیک سنگین شهر چالوس اشاره و اضافه کرد : این مشکل موجب می- شود که در برخی از حوادث نتوانیم بموقع به حادثه دیدگان خدمات دهیم.

مسوول واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری چالوس از وقوع ‪ ۱۴۰‬فقره آتش سوزی در سال جاری خبر داد.

وی از شهروندان خواست تا در ساخت ساختمانهای مرتفع به موارد ایمنی و اطفای حریق آن بنا ، توجه ویژه داشته باشند.

شهرستانهای حدود ‪ ۸۰۰‬هزار نفری نور، نوشهر ، چالوس ، تنکابن و رامسر واقع در غرب مازندران سالانه پذیرای بیش از ‪ ۱۰‬میلیون مسافر داخلی وخارجی است.

«درس‌هایی از قرآن»

 

برندگان مسابقه پیامک «درس‌هایی از قرآن»

 رضا عشورنژاد از رامسر

 

گروه فعالیت‌های قرآنی: برندگان مسابقه پیامک شماره یک، دو، سه و چهار درس‌هایی از قرآن توسط موسسه ترویج فرهنگ قرآنی اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، مریم بافی از قزوین، افسانه چراغی از مسجدسلیمان، معصومه مهدیانی از تویسرکان، حمید زارع از زرندیه و مجتبی تقوایی‌نژاد از شیراز از جمله برگزیدگان شماره یک مسابقه پیامک درس‌هایی از قرآن هستند.

لیلا عظیمی از ساری، مهدی بدیعی از تهران، مطهره فتاحی از کاشان، مریم صالحی از تهران، خدامراد چلویی از تهران، مجید قاسمی از بشرویه، مصطفی لکی‌بهادری از مشهد، آذر سلیمانی از تهران و فاطمه شهسواری از کرمانشاه از دیگر برگزیدگان دوره اول مسابقه پیامک شماره یک، هستند.

موضوع این برنامه، گسترش اسراف، در همه امور زندگی است که با عناوین:1- نفوذ اسراف، 2- اسراف، یکی از مصادیق طغیان، 3- زندگی پسندیده، در گرو قناعت‌ورزی، 4- ضرررسانی به جسم، از مصادیق اسراف، 5- اسراف، یکی از گناهان کبیره، 6- مقدار و میزان نفقه در نزد امام رضا(علیه‌السلام)، 7- وسواس در نظافت و طهارت، از مصادیق اسراف، 8-اسراف در سرمایه عمر و توجه به اولویت‌ها در انتخاب هزینه‌ها، اجرا شد.

حسن افچنگی، ناصر عسکراغلی از ارومیه، مصطفی پرتوی از قم، مهسا بابایی از تهران، نرگس نجفی از تهران، رضا عشورنژاد از رامسر، جواد اسدپور از مشهد، سکینه طهمورثی از بومهن، مژگان ابراهیمی از مشهد، حامد فروزنده از لار، مریم اسدزاده از مراغه، رؤیا جعفری از بروجن، رحیم‌علی جهاندار از رستم‌آباد و حسین مختاری از کرمان به‌عنوان برندگان مسابقه پیامک شماره دو درس‌هایی از قرآن که در تاریخ هشتم آذر ماه پخش شد، معرفی شدند.

موضوع این برنامه محیط زیست در اسلام با عناوین:1- عناصر طبیعت، نام سوره‌های قرآن، 2- مالکیت انسان در چارچوب ضوابط الهی، 3- نقش عناصر طبیعت در حفظ محیط زیست، 4- حفظ محیط زیست در همه شرایط و مکان‌ها، 5- نفی ضرررسانی به دیگران در همه امور زندگی، 6- نقش مردم در حفظ محیط زیست، 7- تأکید خداوند بر پاکیزگی محیط زندگی، 8- نقش حکومت‌های فاسد در تخریب محیط زیست و 9- حفظ عناصر معنوی در محیط زیست و زندگی است.

برندگان مسابقه پیامک شماره سه درس‌هایی از قرآن که در تاریخ 15 آذر ماه پخش شد شامل؛ «اکرم کریمی (برنده ویژه) از اصفهان، فاطمه اکبرپورروشن از بروجرد، بهناز باغبانی از نهبندان، صدیقه رجبی از شیراز، راضیه خابجونی از شهرری، فاطمه‌سادات موسوی از تهران، حسن روح‌بخش از بجستان، فائزه حسنیان از تبریز، مریم رستمی‌نژاد از شاهین‌شهر، نیره حدادی از تهران، رضا دیناری از ایلام، سیده‌معصومه عبداللهی از ساری، زهرا انجم‌شعاع از کرمان و محرم فتحی‌زاده از مرند هستند.

موسسه ترویج فرهنگ قرآنی جهت آشنایی بیشتر مردم به ویژه نسل جوان با معارف قرآن، مسابقه هفتگی درس‌هایی از قرآن را از سالروز تولد حضرت ثامن‌الائمه علی‌بی‌موسی‌الرضا‌(ع) به صورت پیامک اجرا می‌کند.

موضوع این برنامه، آثار و خطرات اسراف است که 15 آذر ماه با عناوین: 1- نقش اسراف در ایجاد کینه و عداوت، 2- فقر و تنگدستی در اثر اسراف و تبذیر، 3- تن‌پروری و رفاه‌طلبی در اثر ولخرجی و اسراف، 4- مصرف‌زدگی، کمک به اقتصاد بیگانه، 5- عزت در قناعت است، نه اسراف، 6- حساب و عقاب قیامت، در حلال و حرام، 7- رعایت حال بستگان میّت در مراسم فاتحه، 8- اسراف در ساخت مقبره برای مردگان، 9-دوری از تجملات و اسراف در ساخت مسجد، پخش شد.

«حسن حق‌دادی از تربت حیدریه، محمدتقی قاسمی از ساوه، طیبه قائدی از بندرگناوه، جلیل حسنی از زنجان، علی‌اکبر خسروی از سربیشه، سید اصغر حسینی از عجب‌شیر، شیلا شیخی‌ده‌آبادی از میبد، علی احمدوند از کرمانشاه، گوهر حسامی از شیراز، حمید زارع از یزد، ریحانه فیض‌الله از اهواز، عاس دانشور، سمانه رجائی از کرج، سید جعفر زینال‌پور از ارومیه» برندگان مسابقه پیامک شماره چهار درس‌هایی از قرآن هستند که در تاریخ 22 آذر ماه پخش شد.

این برنامه با موضوع صرفه‌جویی در زندگی با عناوین: 1- لذت خدمت به بیماران و گرفتاران، 2- لذت‌های معنوی و عبادی، 3- لزوم برنامه‌ریزی برای صرفه‌جویی در دستگاه‌های دولتی، 4- توجیه اسراف، با عناوین مذهبی!، 5- میانه‌روی در مصرف، خواست و اراده الهی، 6- صرفه‌جویی، بیمه از فقر و تنگدستی، 7- حسرت و پشیمانی از عمر بر باد رفته!، 8- پرداخت خمس و زکات، عامل رشد سرمایه، 9- صرفه‌جویی، شکر عملی نعمت‌های الهی، پخش شده بود.

یادآوری می‌شود، موسسه ترویج فرهنگ قرآنی جهت آشنایی بیشتر مردم به ویژه نسل جوان با معارف قرآن، مسابقه هفتگی درس‌هایی از قرآن را از سال‌روز تولد حضرت ثامن‌الائمه علی‌بی‌موسی‌الرضا‌(ع)به صورت پیامک اجرا می‌کند.

 

 

در رامسر برگزار شد

نشست مربیان قرآن 

 

گروه فعالیت‌های قرآنی: نشست ماهانه مربیان قرآن رامسر با حضور مسئول کانون قرآن «کوثر رسول» و مربیان قرآن، روز شنبه 17 آذر ماه 86، در این کانون قرآن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) شعبه مازندران، به نقل از روابط عمومی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رامسر، «جنت بابایی»، مسئول کانون قرآن «کوثر رسول» شهرستان رامسر در جمع مربیان قرآن این شهرستان گفت: این نشست برای رفع مشکلات قرآن‌آموزان و برطرف شدن عیوب تدریس مربیان قرآن و برنامه‌ریزی کلاس‌های جدید برگزار شده است.

وی افزود: در این نشست مربیان قرآنی به ارایه نظرات و پیشنهادات خود درباره بهتر برگزار شدن کلاس‌ها پرداختند.

بابایی در ادامه جلسه به گزارش عملکرد شش ماهه اول کانون قرآن کوثر رسول پرداخت و تصریح کرد: مربیان قرآن با جدیت بیشتر به رفع نقایص موجود اهتمام ورزند تا مشکلات تدریس در کلاس‌ها کمتر شود و انتقال مفاهیم قرآنی به فراگیران با سهولت تمام انجام گیرد.

 

تکمیل طرح مطالعاتی کنارگذر

 

طرح مطالعاتی کنارگذر رامسر 

 

فرماندار رامسر از تکمیل طرح مطالعاتی کنارگذر ساحلی شهرستان رامسر از مصوبات سفر استانی هیات دولت در استان مازندران خبر داد.

هیات دولت در سفر به استان مازندران ‪ ۱۲۰‬مصوبه داشت.

به گزارش ایرنا "علی باباخانی" روز پنجشنبه در جمع مسوولان استانی و شهرستانی ، مشاورین این طرح و چند تن از سرمایه‌گذاران در سالن اجتماعات فرمانداری افزود : مقرر شد این طرح را سازمان بنادر و کشتیرانی به نیابت از وزارت راه و ترابری به طول حدود ‪ ۱۰‬کیلومتر در محدوده ساحلی رامسر بر اساس طرح اولیه از طریق جذب سرمایه‌گذاری به اجرا درآورد.

وی اظهار داشت: این طرح بزرگ ملی به عنوان پایلوت برای اولین بار در شمال ایران در رامسر به اجرا در می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: تبدیل فرودگاه رامسر به عنوان فرودگاه گردشگری شمال کشور، ساخت هتل هفت ستاره بی‌نظیر در خاورمیانه، احداث تله کابین و توسعه شش آبگرم معدنی از جمله کارهای بزرگی است که در رامسر در حال اجرا است.

"محمدمهدی محمودی" مدیر و طراح این پروژه در حاشیه این نشست در گفت و با ایرنا یادآور شد: هدف کلیدی این طرح ترافیک و الزامات آن گردشگری ، حفظ محیط زیست و اقتصاد است.

وی تصریح کرد: کمک به سهولت عبور ومرور در شهرهای ساحلی و شهر رامسر، ساخت الگوی مناسب در احداث راه‌های کنارگذر ساحلی کشور،ایجاد قطب گردشگری با استفاده از پتانسیل‌های شمال، ایجاد بستر برای سرمایه‌گذاری در یک طرح کلان را از دیگر اهداف این طرح اعلام کرد.

شهرستان ‪ ۷۸‬هزار نفری رامسر به دلیل زیبایی منحصر بفرد طبیعی از شهرهای نمونه گردشگری کشور معرفی شده و سالانه پذیرای میلیونها مسافر داخلی و خارجی است.

 

قشم، کیش و رامسر

 

قشم، کیش و رامسر

 کانون تورهای تفریحی دریایی معرفی شدند

 

منطقه آزاد قشم، کیش و رامسر به عنوان کانون در سطح کشور برای تورهای تفریحی دریایی معرفی شدند.


به گزارش ایرنا از معاونت گردشگری، مدیرکل برنامه‌ریزی، توسعه گردشگری داخلی گفت:باتوجه به اهمیت توریسم دریایی وکشتی‌های تفریحی، مطالعات اولیه در این خصوص صورت پذیرفت و به زودی کشتی‌های تفریحی کیش، قشم و رامسر به صورت پایلوت (کانون) در کشور تامین می‌شود.

"جمشید حمزه زاده"به صدور ویزای دو هفتگی برای گردشگران خارجی با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط اشاره کرد و گفت:بسترسازی در احداث هتل و مراکز گردشگری در قشم به جهت توسعه گردشگری انجام شده و از کیلومتر یک تا ‪۱۰‬ ساحل قشم که بهترین مکان در این منطقه است، به گردشگران اختصاص می‌یابد.

او افزود: کشتیرانی والفجر هشت با همکاری انجمن خدمات مسافرتی و منطقه آزاد کیش، خط دریایی برای گردشگران و تورهای مسافرتی از بندرعباس به مقصد دبی از طریق قشم به زودی آغاز به کار کرده و آژانس‌های هوایی بخشی از این پروژه را تامین می‌کنند.

حمزه زاده همچنین از انجام سفرهای دریایی از قشم به چهار تا پنج نقطه خلیج فارس در صورت استقبال گردشگران خبر داد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه‌گردشگری داخلی در خصوص گسترش توریسم دریایی تصریح کرد: شرکت‌ها و دستگاه‌های فعال در این حوزه می‌توانند از تسهیلات بانکی با سود پایین استفاده کنند.

"محمدشریف ملک زاده" معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفت: تصمیمات بدون برنامه‌ریزی هیچ نتیجه‌ای نداشته و نمودار اولیه ما را نیز دچار چالش می‌کند.

او افزود: چنانچه این معضل برطرف نشود و وضعیت موجود را مرتفع نکنیم، در مدیریت منابع و استانداردها در بخش آژانس‌ها و مراکز اقامتی با مشکل رو به رو می‌شویم.

ملک زاده ضمن تمجید از پایلوت دریایی در قشم افزود: باید پیش از اجرای این طرح از وضعیت شرکت‌های مایل به سرمایه‌گذاری مطلع شد و ضمن تهیه نیازهای تور تفریحی، وضعیت را مساعد کرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد:
چنانچه ادارات دولتی یارانه‌ای را در مرحله نخست واگذاری ایجاد نکنند، بخش خصوصی توانایی اجرای طرح را نداشته و این امر امکانپذیر نیست.

او به بهبود وضعیت ورود گردشگر به کشور اشاره کرد و گفت: به زودی نمایشگاه معرفی جاذبه‌های گردشگری در کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت دائمی و فصلی به منظور اطلاع رسانی و تبلیغات در این خصوص برگزار می‌شود.

ملک زاده خاطر نشان کرد: شبکه تورهای ارزان قیمت در جنوب کشور تشکیل شده و پایلوت قم درخصوص حمل و نقل دریایی آغاز به کار کرده و باید تور اپراتورها، پدیده‌های تک زمانی موجود در قشم را در این طرح معرفی کنید.

مرکز پژوهش های منطقه شمال در رامسر

 

هفته آینده در رامسر افتتاح می شود

مرکز پژوهش های منطقه شمال کشور

 

ساری - خبرگزاری ایسکا نیوز : رئیس سازمان گردشگری مازندران گفت: از 13 مصوبه هیئت دولت سه مصوبه به طور کامل اجرا ، 9 مصوبه در دست اقدام و یک مصوبه نیز در حال پیگیری است که در این میان به منظور ایجاد فضای همکاری متقابل با کشورهای حاشیه دریای خزر مرکز پژوهش های منطقه شمال کشور هفته آینده در رامسر به بهره برداری خواهد رسید .

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی فرهنگی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" رحمت عباس نژاد در خصوص مصوبات سفر ریاست جمهوری تشریح کرد: آزادسازی حریم تاریخی فرح آباد ساری و گوهر تپه رستم کلا در شهرستان بهشهر ، افتتاح دبیرخانه مطالعات باستان شناسی دریای خزر در خانه نظری به عنوان محل دائمی دبیرخانه و استفاده از حداکثر 10 درصد از کل قطعات 10 هکتاری به منظور ایجاد تأسیسات گردشگری توسط بخش غیر دولتی با حداکثر 20 درصد سطح اشغال برای هر قطعه به طور کامل انجام و آماده سرمایه گذاری است .
وی در خصوص مرکز پژوهش های منطقه شمال کشور از دیگر مصوبات هیئت دولت گفت : این مصوبه نیز با هدف ایجاد فضای همکاری متقابل کشورهای حاشیه دریای خزر با 150 میلیون تومان اعتبار تا هفته آینده در رامسر به بهره برداری خواهد رسید .
رئیس سازمان گردشگری در ادامه افزود: از 50 مجموعه کوچک رفاهی شامل سرویس یهداشتی مصوب شده ، 12 مورد آماده تحویل ، هفت مورد در حال ساخت و پنج مورد نیز به صورت پیش ساخته توسط شرکت توسعه گردشگری در دست پیگیری است . در خصوص 26 مورد دیگر نیز در صورت موافقت منابع طبیعی و تحویل زمین به شرکت توسعه گردشگری در مکان های مشخص شده عملیات احداث بنا آغاز خواهد شد .
عباس نژاد در توضیح احداث 30 مجموعه خدماتی رفاهی بین راهی از طریق شرکت توسعه گردشگری تصریح کرد : چهار مورد توسط بخش خصوصی در حال ساخت است .
موافقت اصولی 14 طرح از سوی اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان و سه طرح برای شرکت توسعه گردشگری صادر شده است و سه مورد نیز در مرحله صدور موافقت اصولی قرار دارد و در شش مورد باقیمانده نیز به محض تحویل زمین از سوی منابع طبیعی موافقت اصولی احداث مجتمع ، صادر خواهد شد ./

شما هم برای دیدن این سایت دعوت شده اید...

 

رامسر نیوز را ببینید و در باره آن نظر دهید

 

www.ramsarnews.net

 

اگر می خواهید از آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به شهرستان

رامسر مطلع شوید به رامسر نیوز بروید.

 

«باغ آیینه های رامسر»

 

               بزودی منتشر می شود:

 

                «باغ آیینه های رامسر»

 

کتاب «باغ آیینه های رامسر» بزودی منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

مسعود عطوفت شمسی مدیر مسئول انتشارات عطوفت با اعلام این خبر افزود:

کتاب «باغ آیینه های رامسر» به معرفی نویسندگان رامسری می پردازد که تا کنون توانسته اند آثار خود را منتشر نمایند و این کار تا کنون انجام نشده بود تا اینکه اخیرا جناب آقای مجتبی رضوانی با تلاش فراوان اقدام به جمع آوری و تنظیم اسامی نویسندگان رامسری به همراه نام آثار و شرح حالی از زندگی آنان نموده است.

وی با بیان اهمیت موضوع کتاب مذکور گفت:شاید بتوان به جرات گفت که تا کنون بسیاری از رامسریها که عموما اهل مطالعه هستند از اسامی دقیق نویسندگان هم شهرستانی خود اطلاعی در دست ندارند و انتشار این کتاب می تواند اطلاعات درستی را در اختیار آنان قرار دهد و ما امیدوار هستیم در آینده هم شاهد انتشار آثار بیشتری از این عزیزان و نویسندگان جدیدالورود رامسری باشیم.

عطوفت شمسی در خصوص ویژگیهای این کتاب گفت: آقای رضوانی با دقت و تلاش قابل توجه مجموعه ای از اسامی نویسندگان رامسری را که مربوط به دوره های گذشته و حال بود جمع آوری کرد و از بزرگان و علمای نویسنده رامسری هم اطلاعات کاملی ارائه شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد که رامسریها از گذشته تا کنون اهل علم و پژوهش بودند و ما بر این باوریم که اسامی بیشتری نیز می تواند اظافه گردد که در این زمینه با آقای مجتبی رضوانی مولف کتاب صحبتهایی هم داشته ایم.

 

تضادها و تنقض ها

 

چرا هستی ناراحت؟

راهب کند حمایت!

ابوذر باقر سلیمی

 1   راهب نماینده مردم تنکابن و رامسر در چهارشنبه 23 آبان 86  در نطق پیش از دستوری ـ که پنجمین نطق او در دوره چهار ساله مجلس هفتم بود(نشریه محلی چشمه،گزارش آگهی عملکرد راهب در مجلس) ـ  به تعریف و تمجید از دولت نهم پرداخت. او از  دولت به خاطر سهمیه بندی بنزین تشکر نمود این در حالی بود که حوزه انتخابیه تنکابن و رامسر ضررهای بسیاری از این طرح در ایام تابستان دید که اگر آن 100 لیتر انتهای تابستان نمی رسید معلوم نبود امروز وضعیت اقتصاد این دو شهرستان در کجای منحنی بود؟ در ادامه او از سفرهای استانی رییس جمهور تشکر نمود و.... .

       اما هدف و انگیزه او از این نطق سراسر تعریف و تمجید چه می تواند باشد؟ شواهد در رامسر و تنکابن نشان دهنده این امر است که راهب در این دوره با اقبال مردمی مواجه نخواهد شد ونتیجه انتخابات هرچه باشد امانام او به عنوان پیروز از صندوقها بیرون نخواهدآمدو او به عنوان نماینده این حوزه در مجلس هشتم حضور نخواهد داشت. لذا دست به کار شده و برای دوران بعد از نمایندگی در حال زمینه سازی و برنامه ریزی است؛ بالطبع بعد از انتخابات تغییر و تحولاتی در سطح کشور رخ می دهد، نمایندگانی، مدیر می شوند و مدیرانی ،نماینده می شوند لذا راهب برای صندلی مدیریت زمینه ها راآماده می سازد و با استفاده از تریبون مجلس به دولتیان این پیام را به گوش آنها رساند که او در جبهه آنهاست تا از لطف بی کران دولتیان در دوران بعد از نمایندگی بی نصیب نماند وآنها پست مدیریتی برای او در نظر بگیرند. 

 

 


 

2  اخیراً شورای محترم شهر رامسربرای چندمین بار ـ برای اولین بار در سطح شهر بعد از چند بار اطلاعیه دادن در سایت اخبار رامسرـ از متخصصین رامسری در زمینه های مختلف از قبیل شهر سازی، فضای سبز و... دعوت کرده است تا نظرات و پیشتهادات خود را به آن شورا انتقال دهند.

  

 این که نفس این عمل ، عمل بسیار خوبی است و باید از آن استقبال نمود اما شیوه آن مورد بحث با آن شورا است:

    1 - خود اعضای محترم بیشتر واقفند که با این گونه اطلاعیه که یکی در میدان بازار و دیگری در میدان بسیج(رمک) نصب شده، راه به جایی نخواهند برد و افراد متخصص با دعوت این چنینی پا پیش نخواهند گذاشت زیرا این دعوت  به قول رامسریها «خشک صلاح»است.اگر آبادانی شهر مد نظر است که نمی توان با این روش نظرات افراد مختلف را در زمینه های گوناگون جمع آوری نمود مگر این که این«خشک صلاح» نیات دیگری از قبیل ساکت نمودن افراد منتقد در قبال عملکرد شورا داشته باشد و اگر زمانی این دسته منتقدین از ایشان خرده گرفتند که چرا چنین است و چنان، آقایان دستشان برای جواب باز باشد که آقای محترم ماشما را دعوت کردیم ، شما نیامدید!!!!

  حال اگر بپذیریم که نیت اعضای محترم نیت بالایی نبوده و آقایان نیتشان خالص است، می خواهم  از اعضای محترم بخواهم برای دقایقی خودشان را جای متخصصین شهر بگذارند و در این فضا از ایشان بپرسم که آیا خودشان با دعوت این چنینی نظرات خود را با شورا در میان می گذاشتند؟

        2- نمی دانم این اطلاعیه را دیده اید یا نه اما در انتهای این تراکت مسئله ای وجود دارد که نباید از ان غافل شد و آن این جمله«محل ثبت نام» است که باید مورد بحث قرار گیرد.

   عموماً در مملکت ما مردم به جاهایی میروند و نام خودشان راثبت می کنند که آن دستگاه و یا آن نهاد نیازی از نیازهای روزمره شان را بر طرف سازد مثل مدرسه که نیاز مردم را برای آموختن و سواد دار شدن بر طرف می کند و... . پس مردم «نیازمند» هستند و آن دستگاه برطرف کننده«نیاز» مردم. باز برگردیم به بحثمان، در این مورد شورا نیازمند است یا افراد متخصص؟ به طور حتم جواب شورا خواهد بود و وقتی این گونه باشد باید از ادبیات دیگر ی استفاده می شد نظیر مکان «تشریف فرمایی» .(این بند را فقط به خاطر آقای گوهر رستمی رییس سابق آموزش و پرورش نوشتم).

 

 


 

  3-آقای مهندس راهب در گزارش عملکردی که یکی از نشریات محلی چاپ نمود، تمام اتفاقات خوبی که در تنکابن و رامسر افتاده را به خود نسبت و حتی دیگر ان را در این قضیه به حساب نیاورده و اگر هم آورده خیلی کم. یاد حکایت ، ابی سعید ابی الخیر افتادم که روزی شاگردش به حضورش می آید و به او می گوید که فلانی در مجلس خود ادعا می کند که همه منم و شیخ در نزد من مثل یک  کاه است. شیخ به شاگردش می گوید برو به فلانی بگو که آن کاه هم تویی و ما هیج نیستیم.(نقل به مضمون).

جملات همشه با کلمات «تلاش پی گیر، مجدانه» شروع می شود که این جملات  در سراسر این گزارش پر است  و فکر می کنم  این ادبیات ، ادبیات آقای سبحان قلی راهب است که به شدت تهوع آور است و انگار خواننده را خدای ناکرده.... فرض کرده است.(خدا همه ما را به راه راست هدایت نماید) 

انسان دعا

 

انسان دعا کننده و  انسان دعا شونده

مهدی حلاجیان

 

 ((( « خوبه مطلبی هم برای انسان دعا کننده بنویسین... اساسا می شه به ۵ رکن اصلی دعا نیز اشاره کرد:
۱.معرفت= شناخت محبوب با تمام وجود(من وجدنی عرفنی)
۲.عشق= دوست داشتنش (من عرفنی عشقنی)
۳.فقر= نداشتن هیچ در مقابلش(انتم فقرا الی الله)
۴. رجاء= امید به فضلش (الهی! عاملنا بفضلک ولا تعاملنا بعدلک)
۵. توکل = پایان کار رو به او واگذار کردن ( من یتوکل علی الله فهو حسبه)
با این تقسیم بندی شاید مضمون دعا و یا اساسا خود دعا وسیع الطیف تر بشه و هر مونولوگ یا نیایشی که شامل این ۵ رکن باشه رو دعا نامید.
از نگاه دیگه کلیه دعاهایی که حتی در مفاتیح الجنان ذکر شده (البته اونایی که واقعا دعا هستن نه دعاهایی مثه دعای رفع درد دندان!!!) شامل این ۵ رکن نیز هستن.

....... پیام بعدی .... 

آخه حس دعا رو هم خود خدا به ما القا می کنه.علاوه بر اون ۵ رکنی که قبلا عرض کردم باید حس دعا وجود داشته باشه تا دعا راهگشا باشه.
هم دعا از تو اجابت هم زتو
ایمنی از تو مهابت هم زتو
حضرت امیر هم به همین نکته اشاره ای تلویحی داره:
اللهم اغفرلی الذنوب التی تحبس الدعا...
اگه خدا این حس رو بوجود نیاره اصلا دعا فاقد محتوا می شه و حسی رو القا نمی کنه.خداوند همه ما رو از در کرمش آفریده و جالب اونکه از روی کرم ما رو محتاج آفریده که با دعا کردن و اجابتش از سوی حضرت دوست کرم باری بیشتر متجلی می شه.
تو مگو ما را بدان شه بار نیست
با کریمان کارها دشوار نیست
و...
گر عتابی کرد دریای کرم
بسته کی گردند درهای کرم!؟
امید آنکه خداوند همه ما ها رو مشمول الطاف خودش قرار بده و ما رو در زمره ((جمعت بینی وبین اعدائک . فرقت بینی و بین احبائک)) قرار نده. )))

این ها مطالبی بود که بچه محل آقا پلاسید و هم دانشگاهی خوبم مهندس سید ابراهیم میرحسینی برای دوتا از مقالات دعا پیام گذاشته بود. هرچند که در مطالب ارایه شده توسط بنده توجه به اصل دعا ذکر شده بود اما مناسب دیدم نظر مبارک ایشان در خصوص دعا کننده و دعا شونده را به عنوان آخرین قسمت مقالات دعا بنگارم و این نگارش را براساس مراحل نگاشته شده توسط سید عزیز مرتب می کنم.
 

انسان دعاکننده و انسان دعا شونده

اساسا اینکه انسان در مقام دعا کردن باشد و یا در انتظار دعا شدن نوع نگاه متفاوتی به خالق هستی دارد.ادبیات رفتاری در هر دعا نیز به وضوح می تواند ما را به محتوای دعا آگاهی بخشد.حدیث قدسی « من وجدنی عرفنی  و من عرفنی عشقنی و ... » را نیز بسیار شنیده اید و استنباط رسمی از این حدیث به اشتیاق حضرت اله برای شنیدن دعای بنده حکایت دارد. 

الف : انسان دعا کننده

انسان دعاکننده را می توان در موقعیت ها و مراتب زیر قرار داد و از او انتظار دعا کردن داشت. 

۱.معرفت= شناخت محبوب با تمام وجود(من وجدنی عرفنی)

برای اینکه راحت تر به اصل موضوع پی برده شود با یک مثال ساده مطلب آغاز می شود.شاید انسان های متفاوتی هر روزه از کنار هم می گذرند و بی تفاوت از هم عبور می کنند . اما اگر یکی از این دو شخص همدیگر را اندکی بشناسند مثلا هم محلی باشند بی شک با یک سلام و اگر آشنایی بیشتر باشد با احوالپرسی و اگر حد آشنایی به دوستی برسد وارد حرف های خودمانی و اگر بیش از این به هم نزدیک باشند به بیان درد دل ها و نیاز ها می پردازند.درست در همین نقطه است که مطلب مورد نظر ما شکل می گیرد. یعنی آشنایی و دوستی  به حدی است که طرفین خصوصی ترین نکات زندگی و نیاز های خود را مطرح می کنند.حال اگر این دوستی و ارتباط با ذات اقدس اله باشد آن می شود که خود حضرت حق می فرماید: هرکس مرا یافت مرا شناخت. در یک جمله ی ساده تر هرکه قطعه سنگی بیابد و آن را بشناسد قدر آن را بهتر می داند یعنی اگر این قطعه سنگ زمرد و یا یاقوت باشد آنگاه درجه ی اهمیت آن بسیار فراتر از این ها خواهد بود.

۲.عشق= دوست داشتنش (من عرفنی عشقنی)

لاجرم هر که عاشق می شود نوع نیازش و نوع خواسته اش با نیازمند متفاوت است عاشق هرچه می خواهد فارغ از « خود » خواهی است و هر آنچه می کند برای جلب توجه معشوق است. عاشق محو معشوق است و معشوق همه چیز عاشق.  در خواسته ی عاشق ؛ نیاز مادی نهفته نیست ؛ هرچند که گام نهادن در آن راه برآوردن نیازهای جسمی و روحی را به دنبال خواهد داشت. مخلص کلام این است که عاشق از اعماق جان نیازمندی خود به معشوق را اعلام و اعلان می کند و از این راه به آرامشی دست می یابد که مصداق آیه ی « یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه المرضیه فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی » می شود.

۳.فقر= نداشتن هیچ در مقابلش(انتم فقرا الی الله)

آیه ی شریفه ی « انتم الفقرا الی الله والله غنی حمید » راه دیگر درخواست کردن را آموزش می دهد. انسان طبق قائده باید از حضرت احدیت درخواست نماید و حضرت حق بی پرده و روشن اعلان می کند که هیچ نیازی به بندگان ندارد . معنایی که از ترجمه ی این آیه استنباط می شود  به طور مستقیم خداوند نیازمندی بندگان برای ارایه ی خواسته را بیان می کند.

فقر در این آیه « نیازمند بودن »  است ؛ نه خود را به نداری زدن . راهی که صوفیه آن را دنبال می کند و بدون بهره گیری از نعمات خداوندی خود را فقرای الی الله می نامند.برای تاکید بر نیازمند بودن و نه به ناداری توسل کردن ذکر آیه ی « کلوا من طیبات ما رزقناکم » و یا «  احل لکم بهیمه الانعام » کافیست.

کسی که نیازمند است به دوگونه عمل می کند یا با حجب و حیا تلاش مضاعفی را به انجام می رساند که نیازمندی خود را برطرف کند و یا با رویی باز علنا تکدی گری می کند. برای نیازمندان به الطاف الهی نیز این دو راه قابل لمس است عده ای در اجتماع با صدای بلند از خداوند خواسته های خود را می طلبند و عده ای نیز در خلوت شبانه و در کنج خانه ها و مساجد وحتی در جاهای علنی با اذکار بر زبان دل خواسته های معنوی خود را بیان میکنند.

۴. رجاء= امید به فضلش (الهی! عاملنا بفضلک ولا تعاملنا بعدلک)

گاهی نیز دعا کننده به طمع دریافت موهبتی دست به دعا برمی دارد. هرچند که ذکر فوق به معنی رجا نیست و به معنی دیگری است ذکر فوق گوشه ای از نگرانی و اضطراب را به دنبال دارد.دعاهایی که رجا و امید در آن نهفته اند بسیارند. این نوع دعا ها هرچند با نگاهی کاسب مابانه دیده می شوند اما همین که انسان را در وادی درخواست می توان دید قابل اهمیت و توجه است.

۵. توکل = پایان کار رو به او واگذار کردن ( من یتوکل علی الله فهو حسبه)

بعضی نیز با اشاره به توکل به ذکر دعا می پردازند. هرچند که توکل به معنای واگذاری کار به دیگری برداشت می شود.  اما توکل به خدا اینگونه نیست. توکل به خدا یعنی اینکه انسان تلاش خود را به کار گرفته و با نیتی پاک خواسته ی خود را بیان می کند . در این باره قصه ی ساربانی که به رسول اکرم صلوات الله علیه شکایت کرده بود که با توکل برخدا شترم را رها کردم اما اینک آنرا نمی یابم. حضرت فرمودند : اول پای شتر را ببند و سپس توکل بر خدا کن. توکل یعنی تلاش برای رسیدن به مقصد با این نیت که عاقبت و پایان کار با خداست. « فلله عاقبت الامور ».

 ب : انسان دعا شونده

انسان دعاشونده نیز در دو حال قرار دارد. یا خود برای خویشتن دعا می کند و یا دیگران به اشاره و یا بی اشاره ی او برایش دعا می کنند. دعا کننده ها نیز در بخش های یادشده ی بالا شرح داده شده اند.اما انسان دعا شونده ؛ دعایش در موقعیت استیصال و درماندگی است و یا تقاضایی فراتر از داشته های فعلی خود را مطالبه می کند. توقع اجابت دعا در موقع دلخواه دعاشونده نیز توقعی است نابجا که برخی از دعا  شونده ها در زمان پس از دعا انتظار دارند.

اجابت دعا در دو گزینه ی حکمت و مصلحت نهفته است. آنانی که به این دو اعتقادی ندارند ممکن است پس از دعا ؛ به شک و تردید و خدای نکرده به بی ایمانی نزدیک شوند.گاهی در اجابت آنی ؛ به موقع و یا با تاخیر دعا حکمت و یا مصلحتی نهفته است که مرور زمان آشکار کننده ی برکات آن  خواهد بود.

بخش سوم زندگینامه مهدی حلاجیان

 

بخش سوم زندگینامه مهندس مهدی حلاجیان

 

                                            مهدی حلاجیان  

                              http://24esfand.blogsky.com/ 

 

سوابق و تجربیات

مهندس مهدی حلاجیان در زمان دانشجویی وارد حوزه ریاست سازمان صدا و سیما شددر این مقطع به عنوان :

 - کارشناس حوزه ریاست سازمان صدا و سیما

 - کارشناس معاونت تحقیقات و برنامه ریزی

 - عضو کمیته تخصیص ماهواره

 - عضو کمیسیون اعزام به خارج

مشغول به خدمت شد.

مهندس مهدی حلاجیان دوران باقی مانده ی خدمت مقدس سربازی خود را در بنیاد فرهنگی روایت فتح طی کرد. در این مدت با اشاره به برگزاری  هشتمین جشنواره ی فیلم های دفاع مقدس و اولین دوره ی بین المللی کردن این جشنواره  و نظر به توانمندی های ایشان و آشنایی با فیلم و سینما ؛ همکاری با قائم مقام جشنواره ؛ مسوولیت برنامه ریزی و پیگیری  جشنواره و در نهایت  مسوولیت امور لبنان این جشنواره به وی محول شد.در زمان برگزاری مراسم اختتامیه ی جشنواره مسوولیت هماهنگی توزیع و اهدای سکه های برگزیدگان و پس از پایان جشنواره نیز مسوولیت تسویه حساب قراردادهای مالی را به عهده گرفت. 

بلافاصله پس از پایان خدمت سربازی ؛ مجددا به سازمان صدا و سیما مراجعت کرده و ادامه ی کارهای حوزه ریاست سازمان و مسوولیت راه اندازی مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما را به عهده گرفت.پس از پایان راه اندازی مرکز ؛ به عنوان سرپرست امور اداری مرکز نظارت و ارزیابی ادامه فعالیت داد.

مهندس مهدی حلاجیان در شهریور سال ۸۰ وارد بخش فنی سازمان ؛  امور پیمانکاری معاونت فنی در امور طرح و توسعه که بعدها به معاونت توسعه و فناوری رسانه تغییر نام داد ؛  شد.در ابتدای ورود به بخش فنی سر ناظر تاسیسات برق و مکانیک ( الکترومکانیک ) بزرگترین پروژه ی استودیوی رادیو تلویزیونی شد.  پروژه پخش جدید با سطح اشغال ۲۳ هزار مترمربع شامل۱۰ استودیوی رادیویی و ۹ استودیوی تلویزیونی و بیش از ۱۱۰ اتاق ادیت ؛ تدوین و ثبت گزارشات تلفنی با بهترین تجهیزات صوتی ؛ تصویری ؛ اعلام و اطفای حریق ؛ سیستم توزیع شبکه های اینترنت و...در شمار یکی از بزرگترین فضاهای رادیو و تلویزیون خاورمیانه است که در یک جا مجتمع شده است.

این پروژه پس از تحویل موقت توسط رییس جمهور وقت دکتر سید محمد خاتمی به عنوان پروژه ی بزرگ ملی افتتاح شد. پس از آن رییس دولت نهم دکتر محمود احمدی نژاد نیز از این پروژه بازدید نمودند.

پس از پایان این پروژه ؛ مدیریت پروژه ی  احداث ساختمان جدید صدا و سیمای گیلان با سطح اشغل ۶۵۰۰ مترمربع و در بر گرفتن ۶ استودیوی رادیو و تلویزیونی شده اند.

 

سایر فعالیت ها :

مهندس مهدی حلاجیان  ضمن فعالیت در بخش های حوزه ی ریاست و فنی سازمان هدایت و سرپرستی همایش های زیر را نیز برعهده داشتند:

 - مسوول مالی ؛ پشتیبانی و اجرایی هم اندیشی امام علی علیه السلام و رفتار علوی   

 - مسوول اجرا و نظارت غرفه ی روزنامه ی جام جم در نمایشگاه مطبوعات سال ۸۵ این غرفه رتبه ی نخست نمایشگاه را به خود اختصاص داد.

 - مسوول برپایی نمایشگاه فوتبال جام جهانی سوم در پارک ملت تهران. این نمایشگاه توسط شهرداری تهران و همزمان در آلمان نیز برپا شده بود.

 - مسوول مالی ؛ پشتیبانی و اجرایی جشنواره های دوم ؛ سوم ؛ چهارم و  تولیدات رادیویی و تلویزیونی پیرامون نمازو نیایش

 - مسوول هماهنگی ؛ پشتیبانی و اجرایی هم اندیشی اول ؛ دوم و سوم دبیران ستاد اقامه ی نماز و امر به معروف و نهی از منکر مراکز صدا و سیمای کشوردر مشهد مقدس

- مسوول هماهنگی و اجرایی مسابقه ی بزرگ نامه ای به خدا با مشارکت شبکه دو سیما و شرکت ۶۳ هزار دانش آموز کشور

 - مسوول تبلیغات و هماهنگی جشن بزرگ شکوفه های آسمانی در مجموعه ی تفریحی سرزمین عجایب ؛ جشن تکلیف دختران دانش آموز شهر تهران

 - مسول اجرایی و پشتیبانی همایش نظارت مردمی و نقش آن در اصلاحات اجتماعی

 - مسوول مالی ؛ اجرایی و هماهنگی مسابقه و جشن  بزرگ بچه های ایران سلام در بم با حضور ۲۲ هزار دانش آموز بم و اجرای برنامه ی تلویزیونی عمو پورنگ در شهرستان بم

 - مسوول پیگیری و تصویب کاست و سی دی شعرهای کودکانه ی نماز و بچه ها

 - مسوول پیگیری کاست و سی دی عاشورا به خوانندگی علیرضا عصار

 - مسول هماهنگی و تبلیغات گردهمایی های کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

 - مسوول هماهنگی برگزاری جشن هزارمین شماره ی روزنامه ی جام جم

- کارشناس محتوایی و ناظر بر چاپ کتاب های

      بچه های خوب کارهای خوب

      بچه های ایران سلام

      خلاصه مقالات نظارت مردمی و نقش آن در اصلاحات اجتماعی

      مقالات نظارت مردمی و نقش آن در اصلاحات اجتماعی

 - کارشناس نظارت بر طراحی و چاپ پوسترهای همایش ها و هم اندیشی های یادشده

 - کارشناس طراحی ؛ چاپ و نظارت براجرای طراحی صحنه ی همایش ها و هم اندیشی های یاد شده

آشنایی و ارتباط با مسوولین

 در این مقطع وی همکاری با مسوولین زیر را تجربه نمود:

 - مهندس حسین محمدی ؛ معاون تحقیقات و برنامه ریزی صداو سیما ( وی هم اکنون مدیر روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری می باشد. ) 

 - مهندس غلام حسن حیدری قائم مقام اجرایی معاونت تحقیقات و برنامه ریزی  ( وی پیش از آن ۱۲ سال مسوولیت مدیر کلی بازرسی وزارت آموزش و پرورش را به عهده داشت و سپس قائم مقام  مرکز نظارت و ارزیابی و در دولت نهم مشاور سازمان ملی جوانان بوده است )

 - دکتر علیرضا تقی پور ؛ مدیر کل نظارت و ارزیابی مراکز صدا و سیمای کشور ( وی پیش از آن دبیر ستاد اقامه نماز سازمان بوده و تجربه ی دو دوره نمایندگی مجلس  ؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران ؛ مدیر کل آموزش و پرورش استان تهرانرا پشت سر دارد. )

 - حسین هراتی ؛ مشاور رییس سازمان صدا وسیما ( وی پیش از آن دو دوره نماینده ی مجلس ؛ معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش و هم اینک نیز در دولت نهم قائم مقام معاون آموزش و پرورش است. )

- دکتر عبدالرضا شیخ الاسلام مدیر عامل شرکت ساراتل ایران ( وی در دولت نهم ابتدا استاندار استان هرمزگان و به سمت مدیر دفتر رییس جمهور منسوب شد )

- محمد جواد محمدی زاده رییس مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صداو سیما ( وی قبلا استاندار استان لرستان ؛ معاون تحقیقات و برنامه ریزی سازمان صدا و سیما ؛ مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران رابه عهده داشت و در دولت نهم استاندار استان خراسان رضوی می باشد. )

و......

 

فرماندار رامسر استعفای خود

 

استعفای فرماندار رامسر

 

فرماندار رامسر استعفای خود را تسلیم استاندار مازندران کرد.

به گزارش سایت خبری روز هفتم، باباخانی فرماندار رامسر در ابتدای هفته جاری استعفای خود را برای استاندار مازندران ارسال کرد.

بنابر این گزارش علت این اقدام فرماندار به درستی اعلام نشده اما در محافل خصوصی مطالب گوناگونی در این باره نقل می شود که هیچیک از آنها مستند و تایید شده نیست.

اخبار رامسر: تلاش خبرنگاران افتخاری ما هم تا کنون به نتیجه نرسیده و در صورت حصول نتیجه آخرین خبرها به اطلاع مخاطبان خواهد رسید.

 

رانش زمین در شمال کشور،

 

رامسر و رانش زمین؟

 

به اعتقاد برخی از کارشناسان و مسوولان، رانش زمین در دهه اخیر در مناطق شمال ایران بویژه مازندران و غرب این استان به عنوان یک تهدید جدی مطرح است که باید با اتخاذ راهکار اصولی، این بحران، مدیریت و کنترل شود.

یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که درصد بالایی از آنچه که به عنوان حوادث غیرمترقبه در کشور رخ می‌دهد ناشی از دخل و تصرف انسان در محیط پیرامون است.

به باور کارشناسان پدیده "زمین لغزش" یا "لندز لایت " بیش از آنکه نتیجه عوامل طبیعی باشد معلول عوامل انسانی و تخریب محیط زیست و طبیعت است.

جمعی از کارشناسان منابع طبیعی غرب مازندران در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، تغییر کاربری اراضی، ساخت و ساز، ازبین بردن پوشش گیاهی، تخریب جنگل‌ها و مراتع و ساخت غیراصولی جاده را از جمله عواملی برشمردند که روند رانش زمین را در این منطقه افرایش داده است.

بارندگی زیاد، اختلاف از سطح دریا و شیب زیاد اراضی غرب مازندران نیز روند پدیده رانش زمین و کوه را در این منطقه تسریع بخشیده است.

منطقه غرب مازندران به دلیل شرایط طبیعی برای وقوع پدیده زمین لغزش مستعد است بنابراین ارایه طرح جامع و مدیریت برای کنترل بحران ضروری است.

گردشگرپذیر بودن، شمار ساخت و ساز و ویلاسازی را در منطقه غرب مازندران افزایش داده و این عامل زنگ خطری برای ناپایداری طبیعت به شمار می‌آید.

با این توصیف ایجاد ستاد بحران در بخش رانش زمین در استانداری مازندران امری لازم به نظر می‌رسد که با تشکیل این ستاد ، مناطق رانشی استان بررسی و شناسایی شده و برای رفع این معضل، می‌توان تصمیم کارشناسی اتخاذ کرد.

معاون آموزشی دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس گفت: پدیده رانش زمین به عنوان یکی از بحران‌های محیطی مناطق کوهستانی شمال کشور و غرب مازندران مطرح است.

"سیدمحسن حسینی" در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این پدیده تاکنون در استان مازندران در شهرستان‌های نکا، ساری، نور ، نوشهر و رامسر تلفات و خسارتهای زیادی به بار آورده است.

وی اظهار داشت : رانش که با فصول پرباران ارتباط زیادی دارد در پاییز و زمستان بیشتر از دیگر فصل‌های سال به وقوع می‌پیوندد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون رانش زمین در منطقه " گلندرود " خسارت زیادی به جا گذاشته و موجب از بین رفتن سطحی از این جاده کوهستانی شد.

به گفته حسینی رانش زمین زاییده عوامل مختلفی از جمله طبیعی و انسانی است و باید دخالت‌های انسان را در طبیعت مدیریت و کنترل کرد.

وی به شیب زیاد زمین و جنس سنگ مادر اشاره و اضافه کرد : بسیاری از سنگهای بستر زمین‌شناسی مانند شیل و مارن جلای صابونی داشته و موجب لغزش لایه‌های رویی خاک و ایجاد رانش می‌شوند.

این استادیار دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: شیب لایه‌های زیرین سنگ و وضعیت نفوذپذیری خاک نیز از دیگر عواملی است که باعث ایجاد رانش زمین می‌شود.

معاون آموزشی دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: برخی عوامل انسانی نظیر ساخت جاده‌های نامناسب و غیراستاندارد سطح اتکا و ارتباط لایه‌های خاک را در مناطق شیبدار کاهش می‌دهد.

وی بیان داشت: وقتی پوشش گیاهی جنگل از بین می‌رود آب در زمین نفوذ کرده و رانش زمین تشدید می‌شود.

وی از روند ساخت و ساز غیر مجاز در مناطق ییلاقی و کوهستانی انتقاد کرد و گفت: طبیعت ظرفیت بارگذاری غیراستاندارد را ندارد و ساخت وساز در آن موجب ناپایداری خاک می‌شود.

حسینی اظهار داشت : مناطق دارای اختلاف زیاد از سطح دریا، شیب و بارندگی زیاد بیشتر با رانش زمین روبرو هستند.

وی بر لزوم برخورد اصولی با طبیعت تاکید و تصریح کرد : ساخت جاده در مناطق جنگلی باید استاندارد و اصول فنی را رعایت و از ساخت و سازهای غیر استاندارد جلوگیری شود.

وی کاشت گونه‌های با مصرف آب بالا و وزن سبک را در مناطق شمال به‌ویژه غرب مازندران برای کاهش وقوع رانش زمین موثر دانست.

عضو هیات علمی گروه آبخیزداری دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس نیزگفت:رانش زمین از جمله مباحث مطرح در ژئومورفولوژی زمین شناسی مهندسی است که عوامل زیادی در ایجا آن نقش دارد.

"حمیدرضا مرادی" به ایرنا افزود : فاصله از گسل و شبکه آبراه‌ها از عوامل موثر در ایجاد این پدیده مخرب است.

وی اظهار داشت : وضعیت اقلیمی و وضعیت بارش نیز ناپایداری دامنه‌ای را شدت می‌بخشد و احداث جاده نیز در مناطق جنگلی و کوهستانی با حرکات شدید زمین لغزش همراه است.

وی خاطرنشان کرد: سازندهای مربوط به دوران دوم زمین شناسی در بخش‌های مرتعی و جنگلی وجود دارد و که هرگونه دخل و تصرف در این سازندها بحران رانش را بوجود می‌آورد.

به گفته مرادی در شمال کشور و مناطق غرب مازندران روند تغییر کاربری و قطع یکسره درختان و حذف پوشش گیاهی نگران‌کننده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد : به عنوان مثال در مناطق ییلاقی و دور افتاده "جواهرده" رامسر، ویلاسازی رواج یافته که این عامل پیامدهای زیانباری نظیر رانش زمین دارد.

وی اضافه کرد: بسیاری از این پدیده‌ها و حوادث غیرمترقبه که سالانه خسارت زیادی به جا می‌گذارد نتیجه عملکرد و دخل و تصرف انسان در طبیعت است.

عضو هیات علمی گروه آبخیزداری دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: در ماه گذشته در دره گلندرود شهرستان نور با رانش شدید زمین مواجه بودیم و این نشان می‌دهد که این مناطق ناپایدار است.

مرادی بیان داشت : ساخت و ساز، دخل و تصرف و از بین بردن پوشش گیاهی که حافظ پایداری دامنه است، در مناطق ناپایدار میزان خسارتها را افزایش می‌دهد.

وی بهترین راه برای مقاوم‌سازی دامنه‌ها را جلوگیری از فشار آب در درون زمین ذکر و اضافه کرد : ما در کنار جاده‌ها، دیواره‌های سنگی احداث می‌کنیم بدون آنکه منافذ خروجی آب در آن تعبیه شود.

وی خاطرنشان کرد : در مناطق ناپایدار باید از گونه‌های درختی مانند ممرز که ریشه‌های عمیق دارند، برای پایداری خاک استفاده کرد.

بخشدار کجور نوشهر با انتقاد از روند تفکیک اراضی کشاورزی حاشیه منابع ملی گفت : برای کنترل این پدیده باید طرح جامع و اصولی ارایه شود.

"شمسعلی نورمحمدی " در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود : وقوع برخی حوادث پیش بینی نشده ناشی از مدیریت نامطلوب بر طبیعت است.

وی اظهار داشت : باید با حفظ محیط طبیعی که سرمایه‌های ملی ما به شمار می‌آید از وقوع برخی حوادث مترقبه جلوگیری کرد.

سرپرست اداره راه وترابری شهرستانهای نوشهر و چالوس گفت : رانش زمین و ریزش کوه در سالجاری خسارتهای زیادی به راه‌های حوزه استحفاظی بویژه در محور کندوان وارد ساخت.

"احمد رضایی" به ایرنا گفت: رانش کوه و ریزش سنگ در چند مورد سبب مسدود شدن جاده کندوان طی سالجاری شد.

حدود ‪ ۷۰‬کیلومتر از محور ارتباطی کندوان در حوزه استحفاظی مازندران قرار دارد.

رییس ستاد حوادث غیر مترقبه استان مازندران یادآور شد : رانش زمین در سال جاری به‌عنوان یک معضل عمده و در حد یک بحران استانی مطرح است.

"بهزاد پورمحمد" افزود : رانش به ابنیه فنی از جمله راه، تاسیسات زیربنایی، اماکن مسکونی و دامی و اراضی و باغات کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

وی خسارت ناشی از رانش زمین در دو سال اخیر در این استان را ‪ ۲۰‬میلیارد ریال اعلام کرد.

پورمحمد، تغییر کاربری اراضی، اجرای برخی پروژه‌های غیر کارشناسی، ساخت و ساز در مناطق با پتانسیل رانش بالا را در بروز رانش زمین در این استان دخیل دانست.

وی مازندران را جزو استان‌های نخست حادثه خیز کشور عنوان کرد و گفت : ‪۱۴‬ حادثه شاخص نظیر سیل، رانش زمین، آتش‌سوزی جنگل، پیشروی آب دریا و زلزله و خشکسالی و طوفان در این استان حادث می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وقوع چندین سیل بزرگ و کوچک در سال جاری ‪ ۲۰۰‬میلیارد ریال به استان مازندران خسارت وارد کرد.

 

استاندار مازندران :

 

کتاب جامع شناسنامه

 راههای استان مازندران تدوین می شود

 

ساری - خبرگزاری مهر: استاندار مازندران از تدوین کتاب جامع شناسنامه راههای استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت شامگاه یکشنبه در جلسه پیگیری مصوبات دولت به مازندران در محل استانداری افزود: این کتاب که حاوی آخرین وضعیت راههای استان، نقاط حادثه خیز، ترمیمی و سالم بوده از سوی اداره کل راه و ترابری با همکاری استانداری مازندران به زودی چاب خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با تدوین کتاب فوق نقاط کور و نیازهای اساسی حوزه های مختلف راههای استان برای جذب اعتبارات به آسانی مرتفع خواهد شد.

استاندار مازندران در بخش دیگری از سخنانش از پایان مطالعات احرای آزاد راه شرق به عرب مازندران مصوبه هیئت دولت خبر داد و تصریح کرد: عملیات اجرایی 45 کیلومتر از پروژه مذکور از فروردین آینده آغاز خواهد شد.

شفقت با بیان اینکه این آزادراه که به طول 280 کیلومتبر از گلوگاه تا رامسر خواهد بود نقش اساسی را در کاهش ترافیک برعهده خواهد شد.

وی ضمن دعوت از سرمایه گذاران برای ایجاد تاسیسات در آزادراه مذکور بیان داشت: 50 درصد ساخت آزادراه شرق به غرب توسط منابع عمومی دولت و مابقی توسط بخش خصوصی به اتمام خواهد رسید.

استاندار مازندران با اعلام این مهم که اساسی ترین مشکل استان موضوع زمین است اذعان داشت: کمترین هزینه استحصال زمین برای اجرای این پروژه لحاظ شده است.

شفقت یادآور شد: دولت اعتبار ویژه ای را برای اجرا و ایجاد راههای کشور در نظر گرفته است که با تخصیص اعتبارات به استان ها مشکل اساسی استان که شبکه راههای مازندران و گلوگاههای مرکزی استان بوده مرتفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه 75 درصد حمل و نقل بین شهری کشورهای پیشرفته توسط راه آهن صورت می گیرد از مشاوران طرح فوق خواست تا در سایه این پروژه راه آهن را لحاظ کنند.

مدیر شورای نظارت و ارزشیابی موسیقی

 

مدیرارزشیابی موسیقی وزارت‌ارشاد در رامسر:

 

 روند فراموشی موسیقی‌اصیل نگران‌کننده‌است

 

مدیر شورای نظارت و ارزشیابی موسیقی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:
روند فراموشی موسیقی اصیل و سنتی در کشور نگران‌کننده است.

"محمد دشت‌گلی" روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی در رامسر افزود: موسیقی سنتی ریشه در فرهنگ و آداب ما دارد و باید برای حفظ آن تلاش بیشتری شود.

وی اظهار داشت: ما منکر موسیقی وارداتی نیستیم ولی باید به موسیقی اصیل و سنتی بیشتر توجه شود.

مدیر شورای نظارت و ارزشیابی موسیقی وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: درصد بالایی از متقاضیان برای اجرای موسیقی پاپ مجوز می‌گیرند و این امر بر موسیقی اصیل ایرانی تاثیر منفی می‌گذارد.

به گفته دشت‌گلی، بیش از ‪ ۹۰‬درصد آموزشگاههای موسیقی نیز سازهایی نظیر گیتار و سازهای مدرن آموزش می‌دهند و فراموشی سازهای ایرانی زنگ خطر به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: باید با حفظ هویت به دنبال موسیقی خارجی و وارداتی باشیم و در غیر این صورت اثری از موسیقی اصیل ما باقی نخواهد ماند.

مدیر شورای نظارت و ارزشیابی موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کاهش مدت زمان برای صدور مجوز اجرای موسیقی در این وزارتخانه خبر داد.

دشت‌گلی ادامه داد: موسیقی به خودی خود مشکلی ندارد و فقط باید روی شعر و کلام آن بیشتر تاکید شود.

وی به منظور شرکت در پنجمین گردهمایی هنرمندان تئاتر دفاع مقدس کشور به رامسر سفر کرده بود.

 

مسابقه شماره پنج «درس‌هایی از قرآن»

 

اسامی برندگان مسابقه شماره پنج «درس‌هایی از قرآن» اعلام شد

 «معصومه ابراهیم‌پور» از رامسر

 

گروه فعالیت‌های قرآنی: اسامی منتخبان مسابقه شماره پنج «درس‌هایی از قرآن» که روز 10 آبان‌ ماه بخش شده است، توسط مؤسسه ترویج فعالیت‌های قرآنی اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، موضوع این برنامه جامعیت دین اسلام(2) بود که با عناوین؛ «انسان مجموعه جامعی است، رابطه با خدا، رابطه با خلق، توجه به محرومان در روزهای عید، کدام قانون، مترقی‌تر از قانون اسلام، عدم تبعیض میان دختر و پسر، روابط مکتبی مقدم بر روابط خویشاوندی و مشورت والدین با فرزندان»توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محسن قرائتی» مطرح شد.

همچنین «ساجده اصغری» از بجنورد، «محمد قاضی» از اردکان، «عصمت فرمهینی فراهانی» از اراک، «امید رمضان‌پور» از فردوس، «حامد شعبانی» از لنگرود، «رقیه حسن‌پورآزاد» از خوی، «زهرا سلیمی» از رستم آباد، «سونا حسن‌آبادی» از قوچان و سید «محمد سیدصالحی» از تهران منتخبان این دوره هستند.

«مریم سیف» از نهاوند، «عبدالقهار گنجی» از قم، سید «حسین حسین‌نسب» از بابل، «هانیه پزشک‌پور» از کرج، «شهناز سادات‌حسینی» از همدان، «حسین صالحی» از لرستان، «معصومه ابراهیم‌پور» از رامسر، «راضیه خسروی» از خرم آباد، «مریم رحمانیان» از خوراسگان، «مهین مختاری» از تکاب و «مرضیه زارعان» از اصفهان نیز از دیگر نفرات برتر این دوره از مسابقات قرآنی هستند.

همایش، آموزش و سنجش

 

اعلام نتایج مسابقات طرح قرآنی «همایش، آموزش و سنجش» بابلسر

«هاجر عسگری» از رامسر دوم شد

 

گروه فعالیت‌های قرآنی: هیأت داوران ششمین دوره طرح قرآنی «همایش، آموزش و سنجش» بابلسر، نتایح برترین‌های مسابقه قرآنی را اعلام کرد.

هئیت داوران در ششمین دوره طرح قرآنی «همایش ، آموزش و سنجش»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) شعبه مازندران، هیأت داوران ششمین دوره طرح قرآنی «همایش،آموزش و سنجش» که در مجتمع فرهنگی تفریحی «کوثر» شهرستان بابلسر برگزار شد نتایج مسابقات قرآنی این دوره طرح قرآنی را که در رشته‌های حفظ ‌کل و پانزده جزء، قرآئت زیر شانزده سال و بالای شانزده سال در دوبخش بانوان و آقایان برگزار شد به این شرح اعلام کردند:

در رشته حفظ کل قرآن آقایان، «مجتبی محسنی» از بابلسر، «محمد رضایی» از ساری و «جلال رضایی» از بابل به ترتیب رتبه اول تا سوم این دوره از مسابقات را به‌دست آوردند.

در رشته حفظ پانزده جزء «حمزه علی‌زاده» از قائم شهر، «محمد حسن محمدی لائینی» از نکا و امیر حسین حسین‌پور» از بابل به ترتیب مقام‌های اول تا سوم این دوره از مسابقات را کسب کردند.

در رشته حفظ کل بانوان نیز «رقیه رضایی» از ساری، «حکیمه نصیری» از بهشهر و «فاطمه غلامی» از ساری حائز رتبه اول تا سوم شدند.

در رشته حفظ پانزده جزء بانوان «فاطمه نظری» از بهشهر، «محسنیان» و «سلیمانی» از بابل به رتبه اول تا سوم دست یافتند.

در رشته قرائت زیر شانزده سال آقایان «علی کبیری» از بابل رتبه اول، «سید محمد طاهایی» از آمل رتبه دوم و «امیر حسین مطلبی» از بابلسر رتبه سوم را به‌دست آوردند.

در رشته قرائت بالای شانزده سال آقایان «حمزه زاهدی» از ساری، «صادق سیاری» از بابلسر و «مجتبی آقاجان زاده از بابل» رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

در رشته قرائت زیر شانزده سال بانوان «مائده ملکشاهی» از بابلسر رتبه اول، «فرشته بابایی» از بابلسر رتبه دوم و «نداء قصابی» از بابلسر رتبه سوم را بدست آوردند.

در رشته قرائت بالای شانزده سال بانوان نیز «سمیه رضوی» از جویبار، «هاجر عسگری» از رامسر و «فاطمه حبیبی » به رتبه های اول تا سوم دست یافتند

در رامسر به پایان رسید

 

گردهمایی سراسری هنرمندان تئاتر در رامسر به پایان رسید

 

بهروز اثباتی معاون امور فرهنگی و پرورشی نیروی مقاومت بسیج در اختتامیه پنجمین گردهمایی سراسری هنرمندان تئاتر گفت:« فرهنگ نقطه قوت کشور ایران است و در طول تاریخ ثابت شده است هر دشمنی که از این راه وارد شده  نه تنها شکست خورده که در فرهنگ ایرانی مستحیل شده است. »
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه فرهنگ و هنر: پنجمین گردهمایی سراسری هنرمندان تئاتر دفاع مقدس با تغییر در برنامه ریزی به دلیل سرمای ناگهانی در شهر رامسر یک روز زودتر به پایان رسید.
به گزارش میراث خبر پنجمین گردهمایی سراسری هنرمندان تئاتر دفاع مقدس که در مجموعه فرهنگی و تفریحی شهدای هفتم تیر رامسر برگزار شد و با مراسم اختتامیه ای غیر رسمی بعد از ظهر پنج شنبه 8 آذر ماه به پایان رسید.
سردار بهروز اثباتی معاون امور فرهنگی و پرورشی نیروی مقاومت بسیج و مدیر بنیاد روایت فتح در بخشی از این اختتامیه با تشریح شرایط سیاسی و سوق الجیشی ایران در منطقه و جهان گفت:« دشمنان ما در حال حاضر برای مبارزه با ایران از راه های فرهنگی و هنری استفاده کرده اند.  آن چه مبدا تحول است شخصیت هنرمند است. از دید امریکا بعد از راه های براندازی نظامی و امنیتی، عاملی که  می تواند رگ حیاتی ما را بزند و عملیات نظامی از عهده آن بر نیامده  هنر است.»
وی با طرح این سوال که چقدر از موفقیت ما در قبال تهدیدها به واسطه سنتها، توانمندی فرهنگی و انرژی چند هزارساله ما بوده است؛ گفت:« به گمان ما اتفاقا در همین نقطه است که دشمنان ناکام مانده اند و نتوانسته اند راه نفوذ را پیدا کنند. »
به اعتقاد اثباتی هر گاه که دشمن به نقطه قوت یک سرزمین حمله کرده شکست خورده است:« فرهنگ نقطه قوت کشور ایران است و در طول تاریخ ثابت شده است هر دشمنی که از این وارد شده  نه تنها شکست خورده که در فرهنگ ایرانی مستحیل شده است. »
مدیر بنیاد فرهنگی روایت فرهنگ در بخشی از گفته های خود با استناد به سخنان مقام معظم رهبری در نشست با بسیجیان سراسر کشور ضمن تاکید براین نکته که بسیج تنها نظامی گری نیست، گفت:«ما بدون هنر نمی توانیم از خودمان دفاع کنیم. مطمئن باشید که اگر جنگی نظامی رخ دهد از نظر نظامی و حتی ذخیره غذا دچار مشکل نداریم. مسئله ما نداشتن تاکتیک هنری و فرهنگی است.»
وی با تاکید براین که تئاتر یکی از هنرهایی سالم است و هرکسی که وارد آن شده است تقدس آن را درک کرده است؛ از هنرمندان خواست به عنوان سرلشگرهای هنری به تاکتیک های فرهنگی برای تقویت بسیج بیاندیشند.
در ادامه این مراسم برخی از شرکت کنندگان با طرح موضوعاتی، مسائل خود در باره تئاتر و هنر و بسیج ارائه دادند.
همچنین در پایان این نشست دو روزه در رامسر و پایان کارگاه های سه گانه علاوه بر اعلام موجودیت کانون کارگردانان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و پیشنهاد راه اندازی کانون پژوهشگران تئاتر مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.
پنجمین گردهمایی هنرمندان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس که از روز هفتم آذر در رامسر برپاشده بود با برگزاری سه کارگاه پژوهشی به پایان رسید.
 

افتتاح گردهمایی سراسری هنرمندان

 

در رامسر افتتاح شد

گردهمایی سراسری هنرمندان تئاتر دفاع مقدس

 

حسین مسافر آستانه دبیر پنجمین گردهمایی سراسری هنرمندان تئاتر و دفاع مقدس در افتتاحیه این نشست گفت:« هر چقدر جوانان با مقوله تئاتر جدی برخورد کنند می توان به آینده تئاتر کشور امیدوار بود. »
 
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه فرهنگ و هنرـ فرزانه ابراهیم زاده : پنجمین گردهمایی سراسری هنرمندان تئاتر و دفاع مقدس با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر در مجموعه شهدای هفتم تیر رامسر افتتاح شد.
حسین مسافر آستانه دبیر پنجمین گردهمایی در نشست افتتاحیه با ابراز امیدواری از این که این گردهمایی بتواند برای شرکت کنندگان به ویژه جوانان مفید باشد؛ گفت:« هر چقدر جوانان با مقوله تئاتر جدی برخورد کنند می توان به آینده تئاتر کشور امیدوار بود. »
مسافرآستانه مهمترین هدف برگزاری‌ای همایش را اعتلای تئاتر هنر تئاتر و رسیدن به وضعیت مطلوب تئاتر دفاع مقدس دانست.
وی در خصوص برگزاری این همایش خارج از تهران گفت:« تجربه ثابت کرده است که زمانی همایشی را در تهران برگزار می کنیم نه کسانی که در تهران هستند و نه کسانی که از شهرستان می آیند نمی توانند تمام وقت خود را در اختیار همایش قرار بدهند و نتیجه مطلوب را از آن بگیریم. در این گردهمایی که از سه کارگاه آموزشی تشکیل شده هنرمندان می‌توانند بدون هیچ دغدغه‌ای در آن شرکت کنند و این گردهمای نتایج خوبی در بر خواهد داشت. »
در این گردهمایی سه روزه سه کارگاه اموزشی نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی و بازیگری، پژوهش و نقد تئاتر برگزار می‌شود که علیرضا نادری با حضور 24 هنرمند کارگاه نمایشنامه‌نویسی را دایر کرده است، فرهاد مهندس‌پور نیز با حضور جمعی از هنرمندان بازیگری را در این کارگاه برگزار می‌کند . قرار بود کارگاه آموزشی نقد تئاتر و پژوهش توسط منصور براهیمی نیز برگزار شود که به دلیل مشغله کاری وی در این گردهمایی حضور نداشته و به جای براهیمی محمدعلی خبری کارگاه آموزش پژوهش را عهده‌دار شد.
قرار است هر یک از کارگاه‌ها  در مراسم اختتامیه که روز جمعه 9آذر برگزار می‌شود گزارش خود را ارائه کنند .
فرزانه ابراهیم زاده

کارگاه‌های آموزشی برای هنرمندان

 

در باره برگزاری گردهمایی در رامسر محمد یعقوبی:


برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای هنرمندان تئاتر دفاع مقدس مقطعی نباشد

 

گروه هنر: گردهمایی هنرمندان تئاتر اگر با برنامه‌ریزی و به صورت بلندمدت باشد می‌تواند در جریان تولید تئاتر به خصوص در حوزه دفاع مقدس تاثیرگذار باشد؛ این مهم زمانی تحقق می‌یابد که برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای این هنرمندان مقطعی نباشد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) به نقل از ستاد خبری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، «محمد یعقوبی» نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر درباره پنجمین گردهمایی هنرمندان دفاع مقدس که در رامسر برگزار می‌شود، گفت: این همایش‌ها و گردهمایی‌ها اتفاق شایسته‌ای است که نویدبخش آینده‌ای روشن در تئاتر دفاع مقدس خواهد بود.

 ضرورت دقت درانتخاب هنرجویان
در برگزاری کارگاه‌های آموزشی این دوره از گردهمایی، استادان با تجربه و توانایی انتخاب شده و باید در انتخاب هنرجویان نیز دقت عمل به خرج داد تا بتوان کارگاه‌های آموزشی مفیدی برگزار کرد

وی ادامه داد: در برگزاری کارگاه‌های آموزشی این دوره از گردهمایی، استادان با تجربه و توانایی انتخاب شده و باید در انتخاب هنرجویان نیز دقت عمل به خرج داد تا بتوان کارگاه‌های آموزشی مفیدی برگزار کرد.

این نمایشنامه‌نویس یادآور شد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای هنرمندان و هنرجویان باعث می‌شود تا این کلاس‌ها به خاطره‌ای خوش برای آن‌ها تبدیل شود و افراد نهایت استفاده را از کارگاه‌ها ببرند.

یعقوبی اظهار داشت: برگزاری این کارگاه‌های آموزشی با یک برنامه‌ریزی مدون و دقیق می‌تواند نیازهای علمی هنرجویان را رفع کرد.

نویسنده نمایشنامه «یک دقیقه سکوت» ادامه داد: برپایی کارگاه‌های آموزشی در رشد و شکوفایی تئاتر دفاع مقدس تاثیر گذاشته است و البته این دست‌آوردها در تئاتر دفاع مقدس زمانی به سرانجام می‌رسد که تشکیل کارگاه‌ها تنها در یک مقطع زمانی خاص نباشد.

وی در پایان گفت: زمانی می‌توانیم به تئاتری منسجم و خلاق در دفاع مقدس دست یابیم که این گونه کارگاه‌ها و گردهمایی‌ها به صورت هدفمند و بلند مدت برگزار شود.

پنجمین گردهمایی هنرمندان تئاتر دفاع مقدس توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از هفتم آذر ماه به مدت سه روز در رامسر برگزار می‌شود.

 

آثار «علیرضا نادری»

 

در پنجمین گردهمایی هنرمندان تئاتر دفاع مقدس

 

آثار «علیرضا نادری» در کارگاه‌های نمایشنامه‌نویسی بررسی می‌شود

 

تهران – خبرگزاری ایسکانیوز:در پنجمین گردهمایی هنرمندان تئاتر دفاع مقدس که از هفتم آذر ماه به مدت سه روز در رامسر برگزار می‌شود، سه اثر از نمایشنامه‌های علیرضا نادری در کارگاه‌های آموزشی از این گردهمایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" به نقل از ستاد خبری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، در این گردهمایی که با هدف تبادل افکار و نظرات آکادمیک میان هنرمندان تئاتر دفاع مقدس در رامسر برپا می‌شود، قرار است در کارگاه نمایشنامه‌نویسی و ادبیات نمایشی که مدیریت آن را علیرضا نادری بر عهده دارد، سه نمایشنامه منتشر شده از وی مورد بررسی قرار گیرد.
سه نمایشنامه «بچه‌های پشت خط نبرد» از انتشارات اندیشه‌سازان، «31/06/77» از انتشارات قطره و «سه پاس از حیات طیبه نوجوانی نجیب و زیبا» از نشر مستند آثاری هستند که در کارگاه آموزشی نمایشنامه‌نویسی مورد بررسی قرار خواهند گرفت و شرکت‌کنندگان با مطالعه این آثار طرح‌های خود را به علیرضا نادری ارائه خواهند داد.پنجمین گردهمایی هنرمندان تئاتر دفاع مقدس از هفتم آذر ماه به مدت سه روز در رامسر برگزار می‌شود.

 

فرودگاه رامسر

 

ابراز نگرانی رئیس فرودگاه رامسر از پیشروی دریای خزر



رئیس فرودگاه رامسر از احتمال پیشروی آب دریای خزر به باند فرودگاه ابراز نگرانی کرد.
«موسی مشاءزمینی» روز شنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: طول نوار ساحلی این فرودگاه هزار و 400 متر است که تاکنون با صرف یک میلیارد و 400 میلیون ریال از محل اعتبارات ستاد حوادث غیرمترقبه مازندران و شرکت فرودگاههای کشور، 160 متر دیواره سازی شده است.
وی با اشاره به فاصله 150 متری این فرودگاه تا دریا، برای ساخت دیواره بقیه نوار ساحلی حوزه این فرودگاه از مسئولان امر خواستار کمک شد.
این مسئول اظهار داشت: در صورت تخصیص ندادن 200 میلیارد ریال اعتبار، این فرودگاه با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد شد.
رئیس فرودگاه رامسر یادآور شد: این فرودگاه قدیمی در سال 1347 تاسیس شده و در حال حاضر سه پرواز هفتگی به مقصد تهران دارد.
در جریان سفر هیات دولت به مازندران، لزوم توسعه این فرودگاه مورد تاکید قرار گرفت و به همین منظور قرار شد زمین های اطراف خریداری و در اختیار فرودگاه قرار داده شود.


 

مسایل روز رامسر

 

درباره مسایل روز رامسر

ابوذر باقرسلیمی

راهب نماینده مردم تنکابن و رامسر در چهارشنبه 23 آبان 86  در نطق پیش از دستوری ـ که پنجمین نطق او در دوره چهار ساله مجلس هفتم بود(نشریه محلی چشمه،گزارش آگهی عملکرد راهب در مجلس) ـ  به تعریف و تمجید از دولت نهم پرداخت. ادامه مطلب

قرآن دعا

 

 

دعا در قرآن

از: مهندس مهدی حلاجیان

 

با نگاهی مختصر به متن کتاب شگفت انگیز تاریخ بشریت ؛ قر آن ؛ به سادگی می توان نقش دعا  را در آن  مشاهده کرد.

خدواند در دو آیه ی مشخص از انسان ها می خواهد که دعا کنند.معروفترین و قابل دسترس ترین آیه : « ادعونی استجب لکم » است. خداوند کریم تاکید می کند بخوانید مرا تا اجابت کنم ( خواسته ی ) شمارا. در آیه ای دیگر می فرماید :  « ... و اذا دعان فاالیستجیبوالی » در این آیه نیز خداوند سبحان اجابت کردن دعای دعا کنندگان را بر خود واجب کرده است.

با اشاره به همین دو آیه می توان از طریق «  کتاب » و حتی جدای از « سنت » دعا رابخشی از راه ارتباطی با خدا دانست و به وهابیونی که قرائت هر ذکری غیر از قرآن را حرام می دانند به سادگی  پاسخ داد.

اولین سوره ی قرآن « حمد » است که  پس از یاد آوری بزرگی خدا ذات اقدسش را صاحب کمال و اقتدار گوشزد می کند و بلافاصله از زبان بندگان به ذکر دعا می پردازد:  خدایا ما را به راه راست هدایت فرما  ؛ راه کسانی که به آنان نعمت بخشیدی و نه راه  آنانی که به آنها غضب کردی و نه راه گمراهان.

آخرین سوره ی قرآن نیز سوره ی « ناس » است که ابتدای آن با یک جمله ی امری آغاز می شود .خدواند می فرماید: « بگو پناه می برم به خدا ... از شر جن و انس » . همانند همین سوره و ماقبل این سوره می توان سوره ی « فلق »  را نام برد که دقیقا به شیوه ی امری سوره ی « ناس » خداوند  از زبان بندگان دعا را بیان می دارد .

در جای جای قرآن دعا به شیوه های گوناگون مطرح شده است.در بررسی سیر تاریخی سرگذشت انبیا « قصص قر آنی » نیز دعاها در شیوه های مختلف بیان می شود.

 - دعای حضرت ابراهیم در آتش « یا رب کونی بردا و سلام » و یا وقتی حضرت هاجر را با حضرت اسماعیل تنها می گذارد و یا دعا در هنگام ذبح حضرت اسماعیل.

 - دعای حضرت موسی هنگام رفتن پیش نمرود « رب الشرح لی صدری واحلل عقده من لسانی و یفقه قولی » و دعاهای بسیارش در خصوص قومش.

 - دعای حضرت عیسی در احیای اموات و سلامت امراض دیگران.

 - دعای حضرت ایوب در دل ماهی.

- دعای حضرت یعقوب در فراق یوسف.

 - دعای حضرت یوسف در حق پدر و برادرانش. 

 - دعای حضرت لوط و حضرت صالح برای قومشان.

 - بیانات شیوای حضرت لقمان به فرزندش در قالب دعا و توصیه.

و دعای دیگر پیامبران در حق قوم خود و دیگران همه و همه نشان از آموزش غیر مستقیم حفظ و اشاعه ی فرهنگ دعا در انسان ها ؛ از جانب خداوند رحمان است.

دعا در قرآن نوعی آموزش به شیوه ی غیر مستقیم است آنجایی که خداوند رحیم از زبان خود با شیوه ای آمرانه ؛ از زبان پیامبرانش ؛ از زبان قوم و مردم پیامبرانش و با شیوه های ملتمسانه دعا و خواسته ها را بیان می دارد.شاید پرداختن به همه ی دعاهای ذکر شده در قرآن خارج از حوصله ی این نوشتار باشد ؛ اما « آب دریا را اگر نتوان کشید   هم به قدر تشنگی باید چشد » 

برخی از دعاهای مشهور از قرآن :

 - ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره  حسنه و قنا عذاب النار.

 - ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا وهب لنا من لدنک رحمه.

 - ربنا اغفر و لوالدی یوم یقوم الحساب.

 آخرین معجزه ی مکتوب الهی بر بشریت مشحون از دعاهای متفاوت و گونه گونی است که با اندک توجه به همین دعاها نیز می توان زیباترین راه بندگی و الوهیت را در آن مشاهده کرد.