رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

واحدهای آتش نشانی غرب مازندران

 

ضرورت استقرار واحدهای آتش نشانی

 در بخشها و دهستانهای غرب مازندران 

 

جمعی از اهالی و مسوولان غرب مازندران با اشاره به کمبود ایستگاه‌های آتش‌نشانی و سکونت حدود ‪ ۷۰‬درصد جمعیت در روستاهای این منطقه،استقرار واحدهای آتش نشانی را در حوزه‌های روستایی ضروری دانستند.

اکنون مسوولیت اطفای حریق در روستاها و بخش‌های شهرستانها برعهده واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌ها است.

فاصله طولانی و گستردگی روستاهای منطقه موجب شده تا در زمان بروز آتش سوزی، واحدهای آتش نشانی که از شهر به روستا اعزام می‌شوند کارایی چندانی نداشته باشند.

به گفته مسوولان منطقه، تاسیس ایستگاه آتش نشانی منوط به ایجاد شهرداری در آن منطقه است ولی مسوولان امر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید قوانینی را تدوین کنند تا در هر دهستان ایستگاه اطفای حریق زیر نظر دهیاری‌ها تشکیل شود.

از سوی دیگر ارتقای واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌ها به سازمان، نیازمند داشتن ‪ ۵۰‬هزار جمعیت شهری است که این امر در شهرهای گردشگر غرب مازندران باید مستثنی باشد.

نبود ایستگاه‌های آنش نشانی در دهستانها و بخش‌های غرب مازندران در حالی است که واحدهای مربوط در شهرها نیز با کمبود شدید تجهیزات و نیرو روبرو هستند.

اکنون حدود ‪ ۱۸‬واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری در شهرهای غرب مازندران فعالیت دارد که دهستانهای تابعه را زیر پوشش دارد.

‪ ۱۸‬شهر، ‪ ۱۲‬بخش و ‪ ۳۸‬دهستان و بیش از یکهزار و ‪ ۲۵۰‬روستای در غرب مازندران وجود دارد.

بخشدار کجور نوشهر گفت: وجود تنها یک دستگاه خودرو سبک برای اطفای حریق در این بخش کوهستانی که ‪ ۶۶‬روستا و بیش از ‪ ۱۲‬هزار نفرجمعیت دارد،ناکافی است.

"شمسعلی نورمحمدی" در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود : در صورت بروز آتش سوزی ، برای اطفای آن از واحد آتش نشانی شهرداری نوشهر و شهرهای مجاور امداد می‌طلبیم.

وی اظهار داشت : به دلیل طولانی بودن مسافت در برخی مواقع اعزام خودرو اطفای حریق از شهرهای دیگر، چندان کارایی ندارد زیرا ساعتها طول می‌کشدتا این خودروها به محل حادثه برسند.

وی خاطرنشان کرد : بنابراین نیاز است در هر دهستان چند دستگاه خودرو آتش نشانی با تجهیزات و پرسنل مورد نیاز مستقر شوند.

بخشدار کجور ادامه داد : معابر و کوچه‌های منطقه باریک بوده و برای عبور خودروهای آتش نشانی مناسب نیست.

به گفته نورمحمدی اجرای طرح‌های هادی و تعریف معابر و خیابانها تا حدود زیادی این مشکل را رفع می‌کند.

وی تصریح کرد : نبود شیر آب یا فلکه‌ای برای برداشت آب برای پر کردن مخزن خودروها آتش نشانی در روستاها از دیگر مشکلاتی است که باید به آن توجه شود.

بخشدار عباس‌آباد تنکابن به ایرنا گفت : ‪ ۴۵‬روستای این بخش ایستگاه آتش‌نشانی ندارد و هر آتش سوزی در منطقه خسارت زیادی بر جای می‌گذارد.

"محمددرویش هردویی" به فاصله طولانی روستاها با مراکز اطفای حریق اشاره کرد و گفت: امکانات موجود در واحدهای اطفای حریق شهرداری منطقه‌برای ارایه خدمات به شهروندان کافی نبوده و بایستی برای مناطق شهری و روستایی، برنامه‌ریزی اصولی انجام شود.

به گفته درویش هردویی استقرار حداقل یک دستگاه خودرو آتش نشانی با تجهیزات و پرسنل کافی در دهستانهای منطقه ضروری است.

بخش عباس‌آباد ‪ ۴۵‬هزار نفر جمعیت دارد.

"محمدعلی روحانی" بخشدار بلده شهرستان نور در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: برخی از روستاهای این بخش تا مرکز بخش ‪ ۱۴۰‬کیلومتر فاصله دارد.

وی افزود: استقرار خودروهای اطفای حریق در مناطق روستایی از نطر روحی و روانی نیز باعث آرامش و ایجاد امنیت بین اهالی منطقه می‌شود.

به گفته او تاکنون جلسات زیادی برای تامین تجهیزات اطفای حریق روستایی تشکیل و مقرر شد که شهرداری این امکانات را تهیه کند.

بخش بیش از پنج هزار نفری بلده با ‪ ۴۵‬روستا سالانه پذیرای دهها هزار مسافر است.

"علی امانی " شهردار نوشهر در گفت و گو با ایرنا گفت: توان این نهاد برای اطفای حریق ساختمانهای مرتفع محدود است زیرا امکانات این نهاد قابلیت اطفای حریق تا چهار طبقه را دارد.

وی افزود : ایستگاه آتش نشانی این شهر مسوولیت اطفای حریق حوزه‌های روستایی شهرستان را دارد، بنابراین با کمبود امکانات روبرو است.

وی خاطرنشان کرد : سه دستگاه مجهز آتش نشانی و یک دستگاه خودرو امداد و نجات در این واحد وجود دارد که کم است.

شهردار نوشهر ادامه داد: بایستی زیر ساختها به گونه‌ای فراهم شود تا واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری به سازمان آتش نشانی تبدیل شود.

به گفته امانی بخش کجور نوشهر به چند دستگاه خودروی آتش نشانی نیاز دارد.

مسوول واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری چالوس نیز تصریح کرد: راه اندازی دو ایستگاه جدید آتش نشانی در بلوار تنکابن و خیابان هفده شهریور این شهر ضروری است.

" فیض الله شمس " خاطرنشان کرد : اکنون یک ایستگاه آتش نشانی در این شهر فعالیت دارد که پاسخگوی نیازها نیست.

وی تامین نیروی انسانی، خودرو و نردبان هیدرولیک ‪ ۳۵‬متری رااز دیگر نیازهای این واحد اعلام کرد.

شمس یادآور شد : اکنون در هر شیفت این واحد، سه مامور و دو راننده و چهار دستگاه خودرو وجود دارد که در واقع هر شیفت به دو نیرو نیاز داریم.

وی به ترافیک سنگین شهر چالوس اشاره و اضافه کرد : این مشکل موجب می- شود که در برخی از حوادث نتوانیم بموقع به حادثه دیدگان خدمات دهیم.

مسوول واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری چالوس از وقوع ‪ ۱۴۰‬فقره آتش سوزی در سال جاری خبر داد.

وی از شهروندان خواست تا در ساخت ساختمانهای مرتفع به موارد ایمنی و اطفای حریق آن بنا ، توجه ویژه داشته باشند.

شهرستانهای حدود ‪ ۸۰۰‬هزار نفری نور، نوشهر ، چالوس ، تنکابن و رامسر واقع در غرب مازندران سالانه پذیرای بیش از ‪ ۱۰‬میلیون مسافر داخلی وخارجی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد