رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

موضوع : تصفیه خانه آب آشامیدنی رامسر!!! -حمیدقهرمانی

 

موضوع :  

تصفیه خانه آب آشامیدنی رامسر!!! -حمیدقهرمانی

بنام خدا
با سلام
احتراما متن نامه ارسالی به مدیر کل اب و فاضلاب استان مازندران را برایتان ارسال می کنم . تصفیه خانه اب رامسر به دلیل سوئ مدیریت و حیف و میل اموال عمومی و کمبود نیروی متخصص در استان مازندران ، در بدترین وضع ممکن ساخته شده و هیچکس هم پاسخگو و سوال کننده نیست . شاید با ارسال این نامه ، گشایشی حاصل شود . اگر سوالی دارید میتوانید با بنده تماس بگیرید .با تشکر
قهرمانی 

بنام خدا

مدیریت محترم عامل شرکت آب وفاضلاب استان مازندران  

جناب آقای مهندس حسین زاده

موضوع : تصفیه خانه آب آشامیدنی رامسر

سلام علیکم

احتراما ، با تشکر از جنابعالی به دلیل وقتی که برای مطالعه این نامه صرف نمودید ، به استحضار می رساند هدف از نگارش این نامه و ارسال آن برای جنابعالی ، بیان مشکلات تصفیه خانه آب شرب رامسر و جلوگیری از ادامه یافتن بنیانهای نادرست در مهندسی آب و فاضلاب کشور می باشد .

سوال این است که با وجود مهندسین صادق و توانا در حوزه آب و فاضلاب کشور ، چرا بایستی کار ساخت تصفیه خانه ها به شرکت های ضعیف سپرده شود و تصفیه خانه ها برخلاف اصول مهندسی ساخته شوند ؟

تصفیه خانه آب شرب رامسر از جمله تصفیه خانه هایی است که متاسفانه بر خلاف اصول کار ساخته شده و فاقد مدارک اولیه و پایه ای مورد نیاز ساخت تصفیه خانه است و دارای ایرادات اساسی در ساخت میباشد که در بندهای ذیل به اختصار خدمت جنابعالی عرض میگردد .

کارفرمای پروژه به دلیل ضعف دانش از پی بردن به ایرادات آن عاجز بود و شرکت مشاور نیز به دلیل ضعف مفرط در بخش مهندسی و با سوئ استفاده از ضعف کارفرما ، نه تنها سعی در رفع مشکلات تصفیه خانه نکرده است بلکه جدیت به دنبال حل و فصل موضوع بوده و پیمانکار تاسیسات نیز در این میانه در پی  سود خود است و حیرت در این است که یکنفر در استان مازندران وجود ندارد که عیب کار آنها را گوشزد نماید .

از جنابعالی استدعا دارد جهت حفظ شان جامعه مهندسی کشور و نغلتیدن در مشکلات بعدی تصفیه خانه ، دستور بررسی مشکلات تصفیه خانه توسط یک کمیته مستقل را صادر بفرمایید .

اینجانب به دلیل احساس وظیفه و ادای دین این نامه را برایتان فرستادم و آماده ام در صورت نیاز توضیحات بیشتر خدمت جنابعالی بفرستم . آیندگان در خصوص مطالب این نامه قضاوت خواهند نمود .

---------------------------------------------------------------------------------

1- بخشی از ایرادات پایه ای طرح تصفیه خانه :

- اشتباه در انتخاب محل تصفیه خانه با توجه به اصول این کار ( به جای اینکه آب خام به توسط لوله انتقال به نزدیکترین محل به نقاط مصرف ( شهرها ) حمل شده و سپس تصفیه و توزیع گردد ، آب خام بعد از طی مسیر 2 کیلومتری ، وارد تصفیه خانه میشود و سپس آب تصفیه شده و کلرزنی شده ، مسافت طولانی که قریب 17 کیلومتر و یا بیشتر است را طی میکند تا به مصرف کننده برسد که این منجر به بالا رفتن ریسک آلودگی ثانویه آب میگردد ) .

- اشتباه در انتخاب زمین تصفیه خانه : زمین اختصاص داده شده به تصفیه خانه ، به صورت کاملا شیبدار بوده و از نظر زمین شناختی به صورت لایه لایه رسوبی بوده و علاوه بر وجود نشتاب در لایه های زمین ، سستی زمین نیز منجر به رانش آن خواهد شد . ما از وجود مطالعات ژئو تکنیکی در این پروژه بی خبریم ولی اگر این مطالعات وجود داشت ، در انتخاب زمین تجدید نظر می شد . اگر به تصفیه خانه بروید ، نشتی آب در همه جای تصفیه خانه مشهود است چون هیچ اقدامی در خصوص زهکشی انجام نشده است ؟؟؟

- اشتباه در پلان کلی تصفیه خانه : پلان کلی تصفیه خانه به اشتباه ، عمود بر خط طبیعی نشتاب زمین لحاظ شده است و همین امر منجر به آب بند نشدن مخازن فرآیندی شده است .

2- ایرادات بخش فرآیند ( process  ) :

- مدرک P&ID   : مدرک موجود P&ID  متعلق به سال 1385 بوده و حتی تصحیح هم نشده است و ضمنا دارای حداقل شرایط استاندارد طراحی این مدرک نیست .

- مدرک PFD  : این مدرک وجود ندارد و بالانس جرمی ارائه شده با وضعیت فعلی تصفیه خانه همخوانی ندارد .

- مدرک process calculation   : در این مدرک کلیه محاسبات و مبانی فرآیندی تدوین و ارائه میگردد . مدرک مزبور در این پروژه وجود ندارد .

- مدرک hydraulic calculation   : به منظور ترسیم پروفیل هیدرولیکی تصفیه خانه ، بایستی ابتدا مدرک محاسبات هیدرولیکی تهیه گردد . در این پروژه مدرک محاسبات هیدرولیکی وجود ندارد .

- مدرک  hydraulic profile  :   مدرک پروفیل هیدرولیکی کل تصفیه خانه نیز موجود نیست .

- مدرک control philosophy   : مهمترین مدرک در خصوص کنترل تصفیه خانه و اداره آن ، مدرک فلسفه کنترل است که متاسفانه وجود ندارد . معلوم نیست که نوع و سطح کنترل و نحوه کنترل بخشهای مختلف تصفیه خانه بر چه اساسی است ؟

- مدرک شرح فرآیند تصفیه خانه process description   : شرح فرآیند تصفیه خانه در واقع مدرکی است که توضیح کاملی در خصوص عملیات تصفیه خانه و بخشهای مختلف آن ارائه می کند و در این پروژه موجود نیست . به همین دلیل به ناگهان تجهیزاتی مانند میکرواسترینر و ازن زنی به تصفیه خانه اضافه شده اند بدون اینکه علت اضافه شدن انها در جایی قید شده باشد و یا امکان جایگزینی آنها با تجهیزات و روشهای ساده تر بررسی شده باشد .

- مدرک جانمایی نهایی plant layout   : عدم تطابق عملیات اجرایی با مطالعات تصفیه خانه ، چیدمان غیر صحیح مخازن و تجهیزات فرآیندی ، عدم توجه به لزوم وجود لوله کشی جریان بای پس تصفیه خانه ، عدم وجود نقشه منهول گذاری و زهکشی محوطه تصفیه خانه به منظور جمع آوری و هدایت آبهای سطحی ، عدم وجود نقشه های کابل گذاری در محوطه تصفیه خانه .

---------------------------------------------------------------------------------

3- لیست سرفصل های بخش مکانیک و لوله کشی (mechanic & piping  )

- دیتاشیت های تجهیزات فرآیندی ( process data sheet  ) : موجود نیست .

- vendor list  :  منضم به اسناد اجرائی نگردیده است. عدم اجرائی شدن  این مدرک منجر به اتلاف شدید منابع مالی شده است . بعنوان مثال در خصوص سازنده سیستم های میکرواسترینر و ازن زنی ، فقط از یک سازنده و با گرانترین قیمت ممکن استعلام و خرید صورت گرفته است . در حالیکه معمولا استعلام از حداقل 3 سازنده و تامین کننده ( و ترجیحا داخلی ) صورت می گیرد .

در بخش های دیگر هم این اتفاق تکرار شده است . مثلا بدون استعلام قیمت از سایر سازندگان لجنروب ، مستقیما از یک شرکت خرید صورت گرفته است که البته تجهیزات مزبور در بهره برداری با مشکلات اساسی مواجه میباشند و نمیتوانند حرکت کنند .

-  valve list  : موجود نیست .

-equipment list   : موجود نیست .

- line list  : موجود نیست .

– کلیه دیتاشیت های مکانیکال تجهیزات دوار و ثابت : در خصوص برخی از تجهیزات مانند لجن روب و مخازن مختلف و... موجود نیست .

- نقشه های ایزومتریک تصفیه خانه : هیچگونه نقشه ایزومتریک از تصفیه خانه موجود نیست .

- piping class summary  : این مدرک بسیار مهم بوده و موجود نیست .

- سایر مدارک بخش لوله کشی : مانند yard piping  ، نقشه های تاسیساتی ابنیه و لوله کشی آب گرم و سرد ، نقشه های لوله کشی utility  تصفیه خانه ، عدم وجود نقشه های drainage  تصفیه خانه و... .

---------------------------------------------------------------------------------

4- ایرادات بخش برق و ابزار دقیق :

- بجز برخی نقشه های مربوط به روشنایی ، مدارک برق و ابزار دقیق در این پروژه موجود نیست . حتی مدرک  P&ID  که محل نصب ابزار دقیق را نشان می دهد موجود نیست پس به چه صورت میتوان مدارک ابزار قیق را آماده کرد ؟

بر روی این تصفیه خانه حتی یک تجهیز ابزار دقیق نصب نگردیده است .

بسیاری مسائل دیگر در خصوص این تصفیه خانه وجود دارد که در این مجال قابل بازگویی نیست و مدارک ذکر شده فوق ، از اصلی ترین مدارک یک تصفیه خانه است که بدون تهیه آنها چگونه میتوان تصفیه خانه را ساخت ؟ در این طرح به یکباره و به غلط و بدون هیچگونه بررسی و مطالعه ای ، مخازن پیش ته نشینی حذف شده اند و در مراحل بعدی که به اشتباه خود پی برده اند ، به اشتباه دیگری تن داده و از میکرواسترینر و ازن زنی استفاه کرده اند که در هیچ طرح دیگری در ایران استفاده نشده و از نظر فرآیندی ، استفاده از آنها نه تنها مورد نیاز نیست بلکه از نظر مالی ، ضرر هنگفتی را به کارفرما وارد می کند .

واحد بهره بردار چگونه خواهد توانست بدون موارد ذکر شده این تصفیه خانه را راه اندازی و بهره برداری نماید ؟؟؟

                                                                                                                             و من الله التوفیق

                                                                                                                        حمید قهرمانی

                                                                                                              موبایل : 09122001844 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد