رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

بر اساس کنوانسیون رامسر؛تالاب‌های کشور ساماندهی می‌شود

 

بر اساس کنوانسیون رامسر؛
تالاب‌های کشور ساماندهی می‌شود
با هدف تقویت و حفظ تنوع زیستی کشور؛
تالاب‌های کشور ساماندهی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از ساماندهی تالاب‌های کشور با هدف تقویت و حفظ تنوع زیستی کشور خبر داد.


به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، عباس رجایی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجلس به دنبال تعریف ردیف ساماندهی تالاب‌هاست تا بدین وسیله کشور از ظرفیت قانونی برای تقویت و حفظ تنوع زیستی کشور برخوردار شود که بر این اساس تمام تالاب‌های موجود در کنوانسیون رامسر ثبت ملی شده و تالاب‌ها با قابلیت بالای زیستگاهی برای ثبت بین‌المللی پیگیری شوند.
وی تصریح کرد: در این زمینه تلاش برای ثبت بین‌المللی تالاب کویر میقان اراک به عنوان یک منطقه ویژه زیست‌محیطی در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در این راستا در برنامه پنجم تصمیم گرفته شد از سال دوم برنامه هرگونه برداشت صنعتی و معدنی از تالاب‌های کشور اکیداً ممنوع شود، همچنین تمام شهرهایی که منتهی به تالاب‌های داخلی کشور می‌شوند نیز باید با طراحی ساز و کارهای مناسب مانع از وارد شدن پسماندهای خانگی، عفونی و صنعتی به تالاب‌ها شوند تا آسیبی به تالاب‌ها وارد نشود.
رجایی با اشاره به اهمیت محیط زیست و تنوع زیستی گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در کشور ما به صورت جدی برنامه‌ریزی می‌شود، حفظ تنوع زیستی است.
وی ادامه داد: تنوع زیستی یکی از شاهکارهای طبیعت است که خداوند تبارک و تعالی بر اساس نظام خلقت طراحی کرده است تا چرخه حیات براساس این تنوع زیستی شکل بگیرد.
نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس گفت: در گذشته به دلیل اینکه در حساب‌های ملی ارزش‌ تنوع زیستی و موضوعات زیست محیطی لحاظ نمی‌شد، نمی‌توانستیم اعداد و ارقام ضرر و زیان‌ها و منافع محیط زیست و تنوع زیستی را حساب و آشکارسازی کنیم و این یک نقیصه در بخش حساب‌های ملی بود که نخستین کاری که ما در برنامه پنجم و همچنین قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی انجام دادیم، این بود که دولت را مکلف کردیم در طول برنامه پنجم، ساز و کارهای محاسبه ارزش اقتصادی تنوع زیستی و مسائل زیست‌محیطی در حساب‌های ملی کشور را به وجود بیاورد و به ثبت و ضبط برسند.
وی افزود: دومین موضوعی که مطرح شد، این بود که در استفاده از سموم در حوزه کشاورزی به گونه‌ای رفتار کنیم که روش‌های بیولوژیک جایگزین روش‌های شیمیایی شود و ما بتوانیم با این کار جلوی تخریب و یا نابودی تنوع زیستی کشور را بگیریم که این موضوع از برنامه چهارم شروع شد و دولت مکلف شد استفاده از سموم در بخش کشاورزی و همچنین آنهایی که روی لایه‌ اوزون تاثیرات مخرب دارند به گونه‌ای کاهش دهد که ما بتوانیم به حداقل استفاده ممکن از مصرف سموم برسیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت حفظ و تقویت ذخایر زیستی آبی و دریایی کشور بیان داشت: بر اساس قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران هرگونه تولید، صادرات و واردات محصولات منوط به ارزیابی مخاطرات احتمالی بر محیط زیست و تنوع زیستی است.
نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه از پیگیری به منظور پرداخت حق بدی آب و هوا به کارکنان اراک خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر این نامه در شورای فنی معاونت توسعه منابع انسانی رئیس جمهوری است و هنوز جوابی داده نشده است که باید پیگیری‌های لازم صورت گیرد تا نتیجه عملیاتی شود.
انتهای پیام/آ20*

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد