رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

مشایی:ساختمان کنوانسیون تالاب‌ها سال 90 در رامسر ساخته می شود

  

مهندس اسفندیار رحیم مشایی:
ساختمان کنوانسیون تالاب‌ها سال 90 در رامسر ساخته می شود
رئیس دفتر رئیس جمهور خبر داد:
آغاز ساخت ساختمان کنوانسیون تالاب‌ها از سال 90

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر رئیس جمهور از آغاز ساخت ساختمان کنوانسیون تالاب‌ها پس از تعطیلات نوروز 1390 خبر داد.


به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، اسفندیار رحیم مشایی ظهر امروز در مراسم اختتامیه مجمع جهانی تالاب‌های آینده که در هتل رامسر برگزار شد، افزود: رامسر به ‌عنوان نخستین شهر گردشگری کشور و نخستین شهر الکترونیک ایران می‌تواند با نام و آوازه بین‌المللی که دارد میزبان برنامه‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی زیادی باشد.
وی اظهار داشت: بعد از تعطیلات عید نوروز ساخت ساختمان کنوانسیون تالاب‌ها شروع می‌شود و با حمایت‌های رئیس جمهور ساخت ساختمان اجلاس بین‌المللی رامسر نیز آغاز می‌شود.
رحیم‌مشایی ادامه داد: پروژه توسعه فرودگاه رامسر نیز در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و توسعه فرودگاه همچنان ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: امروز کنوانسیون رامسر بهانه‌ای برای همفکری و همدلی بین ملت‌های جهان است.
مشایی تصریح کرد: امروز انسان در کره زمین به موازات ارتقای فناوری اطلاعات به سمت یک جامعه واحد در حال حرکت است، تاثیرگذاری انسان در عرصه‌های مختلف جهانی است اثر اقدامات بشر رفته رفته به همه جهان توسعه می‌یابد.
‌وی در ادامه بیان داشت: تالاب‌ها یکی از جلوه‌های زیبای محیط بشری است و این تالاب‌ها با ظرفیت‌های متنوع به عنوان یک نیاز در زندگی به شمار می‌رود.
رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: امروزه در سایه مجاهدت‌های علمی، پژوهش‌های علمی دانشمندان به این نتیجه رسیده‌ایم که تالاب‌ها را به عنوان یک ظرفیت بزرگ حیات بازشناسی کند، در آن جستجو کند و زمینه‌های احیا، توسعه پایدار و بهره‌برداری معقول از آن را فراهم کند.
وی یادآور شد: در دنیا گام بزرگی برای دفاع از حیات انسانی برداشته شده و حیات انسانی وابسته به حیات نباتی و حیوانی است که بودن ما اشرف مخلوقات بر بستر حیات نباتی است.
رحیم‌مشایی با اشاره به اینکه تالاب‌ها امروزه در دنیا از تمام جهات حائز اهمیت هستند، گفت: تالاب‌ها در زندگی مردم تاثیر دارد در بسیاری از مناطق معشیت مردم به تالاب‌ها وابسته است.
وی نقش مهم دیگر تالاب‌ها را تعادل بین آب‌های سطحی و زیرزمینی عنوان کرد و افزود: از دست‌رفتن تالاب‌ها و کاهش مساحت آنها اثرات مهمی را بر آب‌ها می‌گذارد.
وی تالاب‌ها را از منابع مهم آب‌های شیرین دنیا عنوان کرد و ادامه داد: آب چالش مهم دنیای امروز و چالش مهم‌تر دنیای آینده است، خشکسالی‌های فراوان در مناطق تشنه جهان در کنار بارش‌های غیرضروری در مناطقی که نیاز به آب بیشتر ندارد، بارش‌هایی که کنترل نمی‌شود، وجود تالاب‌ها در تعادل معادله آبی خلقت مهم است.
مشایی خاطرنشان کرد: ما در ادبیات اسلامی انفال، جنگل‌ها و منابع طبیعی را ملک فرد نمی‌دانیم و مالکیت آنها را با خدا می‌دانیم، معنایش این نیست که انسان مالک نیست و خدا مالک است، نه. تمام مالکیت‌ها امانتی در دست انسان است ولی چرا خداوند این را جدا می‌کند و انفال را از آن خدا می‌داند، معنی آن است که مالکیت انفال و جنگل‌ها متعلق به همه جوامع بشری است که باید تضمین‌کننده دوام زندگی انسان‌ها باشند و تالاب‌ها هم اینگونه‌اند، همه دولت‌ها و ملت‌ها باید در حفظ این تالاب‌ها بکوشند.
وی تصریح کرد: هم اکنون شما در حد فاصل بزرگ‌ترین دریاچه جهان قرار دارید که به دلیل بزرگی آن را دریا خواندند، در برخی از منابع آمده است که عمق این ‌دریاچه نزدیک یک‌هزار متر است.
‌رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به جنگل مازندران آن را به عنوان زیستگاه ذخیره‌ای بی‌نظیر در جهان معرفی کرد و اظهار داشت: برنامه ثبت جنگل‌های مازندران در سطح جهانی مطرح است.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا در راستای تحقق ایده‌های جهانی به تعهدات خود عمل کند.
رحیم‌مشایی بیان داشت: امروز تنها راه زندگی شایسته و عادلانه همزیستی مسالمت‌آمیز است و توسعه پایدار در سایه صلح پایدار شدنی است.
وی افزود: انتقاد ما تنها از این بابت است که قدرت‌های سیاسی حاکم بر دنیا راه را بر اراده ملت‌ها می‌بندند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون 10 سال اول از هزاره سوم را پشت سر گذاشته‌اید، در 10 سال گذشته ملت مختلف در ملل متحد تصمیم‌گیری کردند و نامی را برای دهه اول هزاره سوم برگزیدند چه چیز مهم‌تر است که آن روز ملل متحد صلح را به عنوان بزرگ‌ترین نیاز برگزید که خیلی شایسته بود و اکنون ما آن دهه را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون سؤالی مطرح است آیا می‌توانیم دهه‌ای را که پشت سر گذاشته‌ایم را دهه صلح بنامیم، چه چیز مانع از تحقق اراده ملت‌ها شده است.
رحیم مشایی تصریح کرد: هرکس از هر کجای عالم ظرفیت‌هایی دارد، ایران 24 تالاب را ثبت جهانی کرده است که مفهومش این است که ایران به نمایندگی از تمام کشورها از این تالاب‌ها حفاظت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی 1.5 میلیون هکتار تالاب ثبت شده جهانی دارد، بیان داشت: هر تالابی ثبت جهانی نمی‌شود باید ویژگی‌های ثبت جهانی را داشته باشد.
رحیم مشایی تاکید کرد: برای حفاظت از تالاب‌ها اول باید خود دولت‌ها تعهد داشته باشند و بعد ایجاد فضای مشارکت ملت‌ها است، دولت وظیفه دارد که از تالاب‌ها حفاظت کند ولی دولت‌ها بدون حمایت ملت‌ها هرگز موفق نمی‌شود.
وی در پایان بیان داشت: این حقیقت بزرگ را باید هزاران بار در گوش مردم خواند و اهمیت تالاب‌ها را برایشان بیشتر باز کنیم و زندگی آنها را با حیات تالاب‌ها گره بزنیم، مردم باید سرنوشت خود را با سرنوشت تالاب‌ها گره بزنند.
انتهای پیام/ل10/ع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد