رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

اطلاعیه مهم برای رامسریها (حتما بخوانید)

اطلاعیه مهم برای رامسری‌ها (حتما بخوانید)

به نام باعث نام ها
همرامان کتابخانه
سلام:
ضمن عرض سلام به شما و همچنین سپاسگذاری از شما که قبول زحمت نموده و به این مرقومه توجه خاص روا داشتید؛ بی شائبه غرضم را در این مجال مبارک، به عرض می رسانم که؛ جسارت به خرج دادم و می خواهم بلند و همگانی فکر کرده و انجام نمایم.
  لذا در راستای انجام همین عقیده، هم اکنون ضمن اعلام مقدمهء طرح « همراهان کتابخانه » به شرح: (بسیج همگانی تجهیز و تبلیغ کتابخانه های شهرستان رامسر)؛ همچنین اعلام می نمایم که علاقمندان مشارکت در انجام بهتر این طرح ضمن مشارکت همه جانبه نیز دعوت می شوند در جهت تشکیل هستهء مرکزی و عضویت در هسته های گوناگون این تشکیلات علمی، فرهنگی و اجتماعی به منظور شروع شکل گیری و فعالیت تشکیلات «همراهان کتابخانه» اعلام عضویت نمایند.
  علاقمندان می توانند با ارسال: (نام-نام خانوادگی-سال تولد و میزان تحصیلات و نوع مشغله و توانمندیشان) از طریق پیامک به شمارهء ایرانسل 09358947545 به منظور تعیین و تنظیم مقدمات تشکیل جلسهء تعیین هستهء مرکزی تشکیلات «همراهان کتابخانه» و تکمیل جزئیات فکری و عملیاتی طرح مزبور؛ اقدامات و هماهنگی های لازمه صورت پذیرد.
  پیشاپیش از اعلام مشارکت همهء شهروندان متفکر قدردان و سپاسگزارم.
با تقدیم احترام :
فرشید (یعقوب) مسگران کریمی
«ناله رامسری»
مقدمه :
                
         تحت عنوان مقدمه، بدون مقدمه سخنی از ناپلئون بناپارت را هدفمندانه بهانه می نمایم. وی در روزگارخویش گفته بود :« حلال مشکلات دنیا سه چیز است: اول پول، دوم پول، سوم پول. ».
       
       حال با تفکری دیگرگونه قصد دارم با تغییری اندک ولاکن عمیق و هدفدار، در سخن وی بنویسم : « حلال مشکلات دنیا سه چیز است: اول آموزش، دوم آموزش، سوم آموزش. »

      حتی به تجربه ثابت شده و دوباره می شود که ازطریق آموزش می توان راه به دست آوردن پول را، هم از نظر کمی وهم از نظر کیفی، هموار و ایمن و پویا ساخت.

      آنگاه متوجه خواهیم شد که با تغییر گفتار ناپلئون بناپارت، نه تنها قصد بی ارزش نمودن محتوای پول که مبنای مادی دارد را نداشته؛ بلکه قصد این است نشان داده شود که؛ علاوه برکافی بودن پول در حل مشکلات دنیا، لازم بودن آموزش نیز از اهمیتی حیاتی برخوردار است.

      به عبارتی دیگر؛ ارتقای کیفی ی اطلاعات وآگاهی از راه آموزش نه تنها چیزی از کمیت و کیفیت پول وسرمایه و سرمایه داری نمی کاهد بلکه از طریق آموزش هر راهی از جمله راه پولدار شدن را می توان هموار، ایمن و پویا ساخت.
     

      اما داستان اینکه چرا در مقدمه ی یک طرح علمی - فرهنگی - اجتماعی آن هم بدون مقدمه برای بیان اهمیت امر آموزش درجامعه با توجه به تقارن قرن معاصر با عصر ارتباطات،آموزش را در مقایسه با پول و سرمایه به میان کشیده ام، به قرار ذیل، خود قابل توجه است :

    1). قبول اینکه؛ اکثریت قریب به اتفاق جامعه در دوران تحصیلی، آن هم در ساعت انشاء با این تکلیف انشاء نویسی آشنا شده اند : « علم بهتراست یا ثروت؟! » زیاد سخت نیست.

      موضوعی که باعث جنگ روانی دانش آموزان تا سالیان سال بوده وگاهی هم موجب برداشت متعصبانه نسبت به یکی از این دو مبحث ثروت و علم تا پایان عمرشان گردیده است.
        در حالی که طرح موضوع علم و ثروت باید به گونه ای صورت پذیرد که یکی، دلیل حذف اهمیت دیگری نباشد. به فرض مثال باید از دانش آموزان خواسته می شد که :

• مزایای ومحاسن علم وثروت.
• خدمات وتاثیر متقابل علم و ثروت به همدیگر.
• علم بدون ثروت و ثروت بدون علم چگونه می شود.
     
       و...ازاین قبیل موارد را مورد مداقه و بررسی قرار دهند تا به عنوان آینده سازان جامعه ی فردا « عالمی ثروتمند » ویا « ثروتمندی عالم » در جامعه ظاهر شوند. ونه عالمی متعصب به علمش که پول و سرمایه را نفی می کند ویا ثروتمندی که در نفی علم و آگهی و اهمیت آموزش، سماجت بورزد.

       2 ). دلیل دیگر انتخاب پول در ثابت کردن موضوع اهمیت آموزش، شیوع تب تند اقتصاد ورزی ی اقشار مختلف یک جامعه و خصوصا رخنه ی این تب در دل ملل و دول سراسر کره ی خاکی می باشد.

        هماکنون به همه ی تب آلودگان اقتصادی، که در اصل همه ی این عزیزان اجزای خرد و کلان موتور اقتصاد جامعه ی شان محسوب می شوند، یادآوری می نمایم که؛ به حتم این گفته را بنا به تجربیات متعددشان تصدیق نمایند که؛ نسبت ارزشی ی ارتقاء آگاهی از راه آموزش به کسب ثروت؛ به مثابه ی نسبت اهمیت ریشه برای درخت می باشد. پس امر آموزش یک امر بایدی است و نه تنها هیچ منافاتی با ثروت ندارد بلکه تاثیر حیاتی در بهبود سیستماتیک سرمایه داشته و خواهد داشت.

      بنابراین امیدوارم که توانسته باشم به  عزیزان طرفدار ثروت، اهمیت امر آموزش را حتی در افزایش رشد سرمایه، یادآور شده باشم تا بتوانم در اجرای « طرح فرهنگی – اجتماعی علمی »  با نام : « همراهان کتابخانه » تحت عنوان فعالیتی : « شرکت مشارکت مردمی تجهیز کتابخانه های شهر و روستا – شهرستان رامسر » از سری شرکتهای « غیرتجاری – غیرانتفاعی » از مشارکت  بی شائبه ی شان بهرمند شده و خواستار توجه و یادآوری ی چندین باره به این نکته شوم که؛ هرگز نباید مشارکت در این بسیج همگانی را بی تاثیر در کسب سرمایه و فعالیتهای اقتصادی دانست.

      حال که اهمیت آموزش حتی برای آن دسته از کسانی که دقدقه ی مالی دارند؛ روشن شده است، وقت آن رسیده که علت « سوق هدف آموزش به محوریت تجهیز کتابخانه » را شرح دهم:
     
      از آنجایی که کتاب به عنوان اولین و قابل دسترس ترین منبع آموزش و پرورش نیروی انسانی قلمداد می شود و اینکه کتاب در طول زندگی آدمی نقش به سزایی را ایفا می کند؛ بنا بر اقوال ذیل الذکر از مشاهیر که فرموده اند :

• حضرت امیر «ع» : کتاب غذای روح بشراست.
• اراسموس فیلسوف آلمانی : کتاب از لوازم و ضروریات اولیه ی زندگی است و البسه جزو تجمل وزینت آن.
• و به نقل از دانشمندی : کتاب معلمی است که بدون عصا و تازیانه به ما آموزش می دهد.

      وهمچنین چون کتاب در مکانی امکان سنجی شده به نام کتابخانه های شهر و روستای یک منطقه جهت مطالعه و استفاده ی آحاد گوناگون مردم به منظور رشد دانش و بینش شان از طریق مطالعه نگهداری می گردد و مضاف بر آن یکی ازمهمترین بسترهای توسعه ی آموزش نیز می باشد؛ پس ضرورت توجه گسترده و عمیق به کتابخانه ها وتجهیز آنها به شیوه بسیج همگانی بر کسی پوشیده نخواهد بود.

     بنابراین با طراحی وتنظیم و ارائه ی « طرح فرهنگی – اجتماعی - علمی »  با نام : « همراهان کتابخانه » تحت عنوان فعالیتی : « شرکت مشارکت مردمی تجهیز کتابخانه های شهر و روستا – شهرستان رامسر » از سری شرکتهای « غیرتجاری – غیرانتفاعی » بر آن شده ایم تا در توسعه و تجهیزکتابخانه های شهرستان مان رامسر که از جمله مراکز مرجع رشد آگاهی و گسترش آموزش می باشند؛ البته با همیاری هماهنگی شده ی نهادهای دولتی وغیر دولتی مرتبط با کتاب و کتابخانه و کتابخوانی مطابق توضیحات مبسوط در متن تشریح طرح، گامی سازماندهی شده برداریم.

     در همین راستا، ناگزیر شده تا در دو بخش مجزا؛ کلیات و جزئیات طرح مزبور و همچنین مقدمه ی در حال شکل گیری آن را به رشته تحریر در آورده تا ضمن مطالعه و حتی قرائت این مرقومه برای علاقمندان شرکت در این بسیج همگانی به منظور آگاهی از اهداف شرکت غیر تجاری ی « همراهان کتابخانه » ضمن ارائه راهکارهای عملیاتی آن، نیزبتوانیم ضمن مشارکت همه اقشار جامعه شهروندی شهرستان رامسر همچنین از رهنمودهای این عزیزان راغب در این امر شایسته بهرمند گردیده و از آن در جهت فربه شدن تشکیلات مردمی تجهیز کتابخانه ها تحت عنوان « همراهان کتابخانه » استفاده نماییم.

      به امید روزی که کتاب در سبد خرید خانوار هر ایرانی جایگاهی ثابت و حیاتی به خود بگیرد و کتابخوانی نیز در دل خانواده ها به امری لازم و باید بدل گردد.

     توفیق در این راه را از درگاه خداوند منان، خواستار و مشتاق یاری ی دوستان کتاب و کتابخانه و کتابخوانی خواهم بود.

یعقوب « فرشید » مسگرانکریمی

نظرات 1 + ارسال نظر
یداله حسن نژاد یکشنبه 11 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 13:53

با سلام و احترام
مدتی است که سرعت گیر های چهار راه لمتر - توساسان برداشته شده است . با توجه به اینکه بعضی از همشهریان عزیز و مسافرین محترم در چهار راه مذکور مسایل ایمنی و رانندگی را رعایت نمی کنند و یه نیش ترمز احتیاطی هم نمی زنند و مردم و دانش آموزان جهت رفت و آمد با مشکل مواجه شده اند خواهشمند است با مسئولین محترم رایزنی صورت گرفته تا جهت نصب دوباره آن اقدام صورت گیرد .پیشگیری بهتر از درمان است .
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد