رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

21 وعده‌ای که قرار است از تشنگی مازندران بکاهد

خبرگزاری فارس: 21 وعده‌ای که قرار است از تشنگی مازندران بکاهد

21 وعده‌ای که قرار است از تشنگی مازندران بکاهد  

مدیریت صحیح، قابل پیش‌بینی و کنترل است و خسارت‌های ناشی از آن را می‌توان به کمترین حد رساند.

اما معضل بزرگی که در مازندران محسوس است، پروژه‌های طولانی در حوزه آبرسانی و ذخایر آبی همچون احداث سد و تصفیه‎خانه است که سالیان درازی از کلنگ‌زنی آنها گذشته و به دلیل کم یا نبود اعتبارات به حال خود گذاشته شدند.

به دنبال این شرایط، امروز مردم مازندران چه در بحث آب شرب و چه در حوزه آب کشاورزی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، به عنوان نمونه با ورود سیل بی‌شمار مسافران در مازندران که در روزهای عادی اواخر هفته به بیش از دو برابر و در روزهای تعطیل به‌ویژه در تابستان، گاهی به چهار برابر جمعیت این استان می‌رسد، سبب کم‎آبی می‌شود.

همچنین طبق آمار مسئولان، هنوز در بسیاری از روستاها به وسیله تانکر آب‌رسانی می‌شود و امسال هم شاهد بودیم که صدها هکتار از ناب‌ترین شالیزارهای مازندران بر اثر کم‌آبی از بین رفتند، همه اینها مشکلاتی است که استان مازندران به دلیل مدیریت ناصحیح و ضعف زیرساختی در این حوزه با آن مواجه است.

به دنبال چنین شرایط نابسامانی، وزیر نیرو چندی پیش (عصر چهارشنبه 19 آذرماه 93) به اتفاق هیئت همراه برای بازدید و احیاناً گره‌گشایی از معضلات مازندران وارد این استان شد.

حمید چیت‌چیان با همراهی یک بالگرد، توانست در سفر آخر هفته‌اش به مازندران به بیشتر نقاط استان، به‌‎ویژه پروژه‌های نیمه‌کاره و در حال افتتاح، سرکشی کند.

در این بازدیدها، عده‎ای از مسئولان و نمایندگان استان هم پای کار آمدند و مشکلات حوزه وزارت نیرو، به‌ویژه حوزه آب را برای چیت‌چیان بازگو کردند.

در ادامه گزارش، بخشی از بررسی‌ها و مشکلات توسط مسئولان در جلسات مختلف و بازدیدهایی که در سفر وزیر نیرو به استان انجام شد را بازگو می‌کنیم.

بخشی از آب تهران از مازندران تأمین می‌شود

به گزارش فارس، استاندار مازندران در جلسه بررسی مشکلات آب و برق این استان که با حضور وزیر نیرو در استانداری مازندران برگزار شده بود، با اشاره به اینکه در حوزه آب شرب و زراعی شرایط مطلوبی در استان نداریم، اظهار کرد: ذخیره آبی مازندران مناسب نیست، و نسبت به سال گذشته با 30 درصد کمبود آب مواجه هستیم.

ربیع فلاح‌جلودار با بیان اینکه 50 درصد آب‌های سطحی استان باید طی این سال‌ها مهار می‌شد اما انجام نشده است، افزود: بخشی از آب تهران از مازندران تأمین می‌شود که باید برنامه مدونی برای تکمیل سدهای در دست احداث در دستور کار قرار گیرد.

اعتبارات استان برای تکمیل سد هراز کافی نیست

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه با تکمیل سد هراز بخش زیادی از مشکلات استان حل می‌شود ولی پروسه تکمیل این سد بسیار طولانی شد، افزود: برای تکمیل و بهره‎برداری سد هراز که پروسه طولانی مدت را طی کرده، نیاز به مساعدت مسئولان کشوری است و اعتبارات استان برای تکمیل این سد کافی نیست.

بیشترین مشکلات کمبود آب در غرب مازندران است

استاندار مازندران در بازدید وزیر نیرو از پروژه‌های آب و فاضلاب شهرستان چالوس، اظهار کرد: بیشترین مشکلات آبی غرب مازندران در حوزه شهرستان‌های نوشهر و چالوس است چرا که این مناطق در ایام تعطیل سال با مشکل کم‌آبی روبه‌رو هستند.

وی ادامه داد: کمبود آب شرب در شهرهای مرزن‌آباد و هچیرود نیز از دیگر معضلات اصلی منطقه غرب مازندران است، به‌گونه‌ای که تأمین آب آشامیدنی در سال گذشته با حفر چاه‌های آب در این مناطق اجرا می‌شد.

فلاح‌جلودار با اشاره به اینکه اجرای طرح جامع در مازندران ممکن است چهار سال دیگر به‌طول بیانجامد، تصریح کرد: برای رفع مقطعی مشکل کمبود آب، از وزیر نیرو می‌خواهیم تا اقدامات لازم را برای رفع آنی نیازها و مشکلات موجود در این حوزه داشته باشد.

نماینده عالی دولت در مازندران یادآور شد: در بخش کجور شهرستان نوشهر نیز مشکلات حوزه آب سبب مهاجرت افراد از روستاها به شهرها شده است، بنابراین باید هرچه سریع‌تر به این موضوعات رسیدگی شود.

استاندار مازندران در پایان گفت: برای رفع مشکلات حوزه آب شرب، آب زراعی، آب ‌و فاضلاب و همچنین حوزه برق، تمام تلاش خود را به‌ کار می‌گیریم تا از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه برخوردار شویم.

شهروندان شهرهای گروه «الف» با کمبود آب مواجه هستند

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بابل اظهار کرد: 600 هزار نفر از شهروندان شهرهای گروه «الف» بابل، امیرکلا، بابلسر و فریدونکنار و روستا‌های مسیر با کمبود آب مواجه هستند که اجرای یک پروژه ملی با کمک و مساعدت همه مسئولان، نیاز مازندران است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناصری با بیان اینکه مازندران نیازمندی‌های پایتخت را تامین می‌کند، افزود: کشاورزان مازندران برای تامین آب بخش کشاورزی در زمان زراعت دچار مشکل می‌شوند.

وی تصریح کرد: تأمین اعتبار سد هراز که بخش زیادی از آب شرب و کشاورزی مازندران را تامین می‌کند، ضروری است.

450 روستای مازندران با تانکر آب‌دهی می‌شوند

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری با بیان اینکه حدود 450 روستای مازندران با تانکر آب‌دهی می‌شوند، یادآور شد: بخشی از این کمبودها مربوط به کم‌آبی و بسیاری از مشکلات نیز به دلیل تأمین نشدن اعتبارات است.

سیدرمضان شجاعی‌کیاسری با بیان اینکه باید زمینه‌ای ایجاد شود تا پروژه‌های نیمه‌تمام مازندران به نتیجه برسند، افزود: در مازندران زیر 10 درصد آبها مهار می‌شوند و با توجه به اینکه این استان قطب کشاورزی است، به آب زیادی نیاز دارد ولی بسیاری از مردم و کشاورزان استان با مشکل جدی آب مواجه هستند.

بر زمین ماندن پروژه‌های متعدد سدسازی در مازندران

شجاعی‌کیاسری با اشاره به بر زمین ماندن پروژه‌های متعدد سدسازی در مازندران، افزود: کلنگ یکی از سدهای منطقه دودانگه قبل از انقلاب زده شد، مطالعات سد زارم‌رود همزمان با سد هراز انجام شد ولی هنوز مطالعات این سد به اتمام نرسید که مطالعات اولیه سد چهاردانگه انجام شد ولی هنوز اعتباری به آن تخصیص داده نشد، همچنین سد فریم‌صحرا به بهره‌برداری رسید اما در حال حاضر یک قطره آب در این سد وجود ندارد.

پیشرفت 75 درصدی سد گلورد در شرق مازندران
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران نیز در بازدید وزیر نیرو از سد گلورد نکا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرق مازندران در سال‌جاری با کاهش 50 درصدی باران نسبت به سال گذشته برخوردار بوده که سبب کمبود منابع مالی و افزایش نیاز به آب مصرفی در این منطقه شده است.

محمدابراهیم یخکشی افزود: اگر افزایش اعتبارات در سال 94 که با تصویب دولت به مجلس ارائه شده‌ است مورد تایید قرار گیرد؛ در اعتبارات مربوط به نیرو در مازندران 60 درصد افزایش خواهیم داشت که سبب پیشرفت در بسیاری از پروژه‌ها و ساخت‌ و سازها می‌شود.

وی ادامه داد: پیشرفت 75 درصدی سد گلورد به عنوان یکی از سدهای بزرگ مازندران قابل توجه است که با انجام روکش بتنی آن به آبگیری می‌رسد.

یخکشی گفت: روکش بتنی سد از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل انجام کار است که اکنون سد گلورد نکا در حال آب‌بندی است و در این مرحله نیازمند پول و اعتبارات مناسب هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران ادامه داد: با تزریق اعتبارات مناسب این سد و انجام بتن رویه، سد گلورد تا پایان سال 94 آبگیری می‌شود.

کمبود 300 لیتر آب در ثانیه در بابل

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در مراسم کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه بابل، اظهار کرد: مازندران با وجود 700 میلی‌لیتر باران با کمبود آب شرب مواجه است.

حسین نیازآذری افزود: در بابل با کمبود 600 لیتر آب در ثانیه مواجه بودیم که با پیگیری و تدابیر انجام گرفته تا حدودی مشکل رفع شد اما هنوز با کمبود 300 لیتر آب در ثانیه مواجه هستیم که باید حل شود.

وی با اشاره به اینکه زمان اجرای این تصفیه‌خانه دو سال است، افزود: در فاصله این دو سال باید طرح‌های زود‌بازده به بهره‌برداری برسد.

نیازآذری خاطرنشان کرد: باید هزینه‌ای برای احداث تصفیه‌خانه جدید تخصیص یابد تا کمبود آب شرب منطقه حل شود.

نماینده مردم بابل تصریح کرد: پیشنهاد دولت برای این تصفیه‌خانه در لایحه بودجه سال 92 و 93 مبلغ 11 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده که در صحن مجلس به 39 میلیارد تومان افزایش یافت و در بودجه 94، این مبلغ به 44 میلیارد تومان رسید که امیدواریم 100 درصد اعتبارات تخصیص یابد.

هنوز یک سد در غرب مازندران احداث نشده است

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت نیز در بازدید وزیر نیرو از پروژه‌های آب و فاضلاب چالوس با اشاره به اینکه برای پروژه‌های آبرسانی در مناطق مرکزی و شرقی استان طرح‌های مناسبی در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: به غرب استان در این زمینه بی‌مهری شده است.

قاسم احمدی لاشکی با اعلام اینکه هنوز یک سد در غرب استان احداث نشده است و برای آب شرب مورد نیاز با مشکل مواجه هستیم، اظهار کرد: رودخانه‌های زیادی در غرب استان وجود دارد اما به دلیل بی‌مهری‌ها هنوز با تانکر به مردم منطقه هیچرود شهرستان چالوس آبرسانی می‌شود.

قطعی آب زیبنده چالوس نیست

وی با بیان اینکه چالوس محل تردد تمام مردم ایران است، گفت: در هتل‌های چالوس و نوشهر مهمانان زیادی از کشورهای عربی هستند اما قطعی آب، زیبنده این دو شهرستان گردشگرپذیر نیست.

احمدی لاشکی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد بودجه ماده 180 را به پروژه آبرسانی کلاردشت به دلیل مشکلات کم‌آبی در این شهر اختصاص دادیم، تصریح کرد: پروژه فاضلاب نوشهر و چالوس سال‌ها آغاز شده است اما فاز نخست آن هنوز نیمه‌کاره است و تصفیه‌خانه آن مشکل دارد.

ضرورت تهیه برنامه جامع آب

به گزارش فارس، پس از بیان مشکلات متعدد از زبان مسئولان، سراغ یکی از متولیان حوزه آب استان رفتیم تا راهکارهای پیشنهادی خود را برای رفع این مشکلات بیان کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری اظهار کرد: شهرها و روستاهای زیادی با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند که ضرورت تهیه برنامه جامع آب را می‌طلبد.

محمدابراهیم یخکشی با بیان اینکه تأمین آب آشامیدنی، اقدام استراتژیک است، افزود: باید برنامه‌ای منتهی به افق معین در زمینه تأمین آب آشامیدنی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه منابع آب آشامیدنی استان از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که مشکلاتی را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: استفاده از منابع آبهای سطحی و سدها از رویکردهای برنامه جامع تأمین آب است.

این مسئول با تاکید بر مدیریت و فرهنگ‌سازی مصرف، افزود: نباید فقط به تأمین آب فکر کرد بلکه نحوه استفاده از آب باید فرهنگ‌سازی شود.

میزان هدررفت آب آشامیدنی در مازندران زیاد است

وی با بیان اینکه میزان هدررفت آب آشامیدنی در مازندران زیاد است، تصریح کرد: موضوع هدررفت آب باید اصلاح شود و رسانه‌ها با فرهنگ‌سازی، این روند را تسریع دهند.

یخکشی با اشاره به اینکه استان‌های زیادی از مازندران تقاضای تأمین آب دارند، ادامه داد: علاوه بر جمعیت ساکن، جمعیت گردشگران را داریم که نیاز آب آشامیدنی این افراد نیز تامین می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه منابع آلاینده در استان زیاد هستند، افزود: افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی نیز از دیگر معضلات است.

یخکشی با اشاره به اینکه نیاز آب صنایع 50 میلیون مترمکعب است، گفت: در افق 1420 نیاز آب صنعت 106 میلیون متر مکعب است.

21 وعده که از تشنگی مازندران می‌کاهد

به گزارش فارس، وزیر نیرو در بازدیدها و جلسات مختلف در مازندران مجموعا 21 وعده برای بهبود و سامان‌بخشی وضعیت آب استان را عنوان کرد که در خبرهای مختلف توسط خبرنگاران خبرگزاری فارس مازندران پوشش داده شد و در ادامه، این موارد برای اطلاع بیشتر مخاطبان ذکر می‌شود.

1- به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تضمین می‌دهیم که در پروژه‌های آب و برق، وزارت نیرو از آنها حمایت می‌کند.

2- پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین تصفیه‌خانه کشور در رامسر احداث شد که یک‌سوم ظرفیت آن تا پایان امسال و بقیه تا تابستان 94 بهره‌برداری می‌شود.

3- سد تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه یکی از طرح‌های مهم وزارت نیرو محسوب می‌شود که دهه فجر امسال به طور کلی وارد مدار شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

4- در مورد مسائل مربوط به پروژه‌های آب بر استفاده بهینه از کانال آبی که وارد رودخانه چالوس می‌شود، مقرر شد از محل مواد 10 و 12 اعتباراتی برای آب‌بندان‌های سراسر استان در نظر گرفته شود.

5- با توجه به بالا بودن آب‌های سطحی و ورود فاضلاب‌ها به آب‌های زیرزمینی تصمیم گرفته شد تا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، به‌جای تمرکز بر شبکه‌های یکپارچه شهرها از تصفیه‌خانه‌های محله‌ای استفاده شود.

6- برای احداث مجتمع‌های آبرسانی روستایی نیز از مشارکت بخش خصوص استفاده می‌کنیم، شورای عالی آب تصمیم گرفت تا از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با دادن ضمانت‌هایی مبنی بر تأمین بخشی از آب‌بها توسط روستاییان و بقیه نیز از سوی دولت، مشکل آب آشامیدنی برخی از روستاها را برطرف کند.

7- تلاش می‌کنیم مجوز احداث سد در منطقه دو هزار و سه هزار تنکابن را نیز دریافت کرده و عملیات آن را آغاز کنیم.

8- برای تکمیل پروژه تصفیه‌خانه کتالم رامسر، 7 میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادیم.

9- پروژه تصفیه‌خانه رامسر از نظر فنی نقایصی دارد که محوطه‌سازی، آسفالت و اتوماتیک‌سازی بخشی از مشکلات این طرح است که سعی می‌شود تمامی نواقص آن رفع شود.

10- برای سد شهید رجایی ساری تصفیه‌خانه‌ای در حال احداث است که بخشی از آن در سال‌جاری و بقیه تا پایان سال 94 به بهره‌برداری می‌رسد و با بهره‌برداری از این طرح، 550 هزار نفر از مزایای آن بهره‌مند می‎شوند.

11- کاهش مشکلات و اعتبارت سد فریم‌صحرا در سال 94 تأمین شود.

12- اعتبارات فعلی برای رفع مشکلات کانال شهرستان چالوس کافی نیست و با تخصیص اعتبار مناسب مشکلات این کانال حل و فصل شود.

13- خواستار تسریع در دریافت مجوز محیط‌‌‌زیست برای رفع مشکل سد زارم‌رود هستیم، همچنین مشکلات زیست‌محیطی سد چهاردانگه و سجادرود هم باید رفع شود.

14- تصفیه‌خانه‌ فاضلاب محلی در مازندران اجرایی شود تا زمینه رفع مشکل فاضلاب مازندران به صورت مرحله‌ای صورت گیرد.

15- با توجه به مشکلاتی که برخی پیمانکاران بعد از اجرای پروژه در مازندران داشتند، مطالبات پیمانکاران حوزه آب و برق مازندران پرداخت می‌شود.

16- خواستار افزودن شهر امیرکلا به پروژه آبرسانی شهرستان هستیم که مطالعات تکمیلی برای اجرای آب شرب شهرهای استان باید فراهم شود.

17- دریافت مجوز محیط‌‌ زیست برای اجرای پروژه‌های سد در مازندران از اختیار ما خارج است که در این زمینه لازم است نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای دریافت مجوز محیط‌‌زیست به کمک وزارت نیرو بشتابند.

18- سد گلورد نکا از جمله سدهای مهم کشور است که غیر از آب شرب در بخش کشاورزی آبدهی مناسبی خواهد داشت، با بهره‌برداری از این سد جلوی بسیاری از خسارات سیل در منطقه گرفته می‌شود.

19- سد گلورد از معدود سدهایی است که شبکه آبیاری و زهکشی آن همزمان اجرا شده ‌و با پیشرفت 75 درصدی در سد و شبکه در حال انجام است.

20- طولانی شدن اجرای پروژه‌ها موجب افزایش هزینه می‌شود، در ارتباط با آب برای سال 94 در لایحه بودجه، 80 درصد افزایش اعتبارات دیده شده است.

21- آب رودهایی که به دریای خزر وارد می‌شوند را مهار و برای بخش نیرو و برق‌رسانی از آن استفاده می‌کنیم.

با توجه به گزارش ارائه‌ شده از سوی خبرگزاری فارس و بیان وعده‌های وزیر نیرو، امیدواریم با پیگیری‌های متولیان آب استان، مسئولان ارشد مازندران و نمایندگان مجلس، به زودی مشکلات حوزه آب شهروندان و کشاورزان مازندرانی رفع شود.

===============

گزارش از: سجاد پیروزپیمان

===============

انتهای پیام/86029/و40/پ

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931014000916#sthash.md7muv06.dpuf
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد