رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

هرگونه اقدام برخلاف ضوابط مصوب در رامسر، ملاک قانونی ندارد

1409991052346_DSC07264.jpg

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناهای تاریخی:

هرگونه اقدام برخلاف ضوابط مصوب در رامسر، ملاک قانونی ندارد   

» سرویس: فرهنگی و هنری - میراث و صنایع دستی

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی گفت: اتفاقات درباره‌ی حریم رامسر قبل از هر گونه تغییر و بازنگری رخ داده است، بنابراین هر گونه ساخت و ساز برخلاف ضابطه مصوب، ملاک قانونی ندارد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، بیش از دو سال پیش با آغاز ساخت یک مجتمع تجاری با ارتفاع 8.5 متر در مقابل تنها بخش باارزش شهر رامسر که به عنوان بستری مطمئن برای حفظ سیمای شهر و منطقه‌ی شمال کشور محسوب می‌شد، این منطقه تهدید به نابودی تدریجی می‌شود، هرچند مدتی انجام هر گونه اتفاقی در آن مسکوت ماند، اما پس از سه ماه سکوت، ساخت‌وساز در این منطقه بار دیگر ناآرامی را به عرصه و حریم منطقه‌ی تاریخی رامسر بازگرداند.

تا این‌که مدتی پیش انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامسر بیانیه‌ای با عنوان «یک بام و دو هوا» خطاب به تعدادی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی مانند مسعود سلطانی‌فر (رییس سازمان میراث فرهنگی)، محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی) و سیاووش صابری (مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی) فرستادند و اعلام کردند با توجه به این‌که برج‌ آرامش «مجوز ارتفاع ‌سازی تا 15 متر را دریافت کرده است. حال که ساخت و ساز «مرکز تجارت آرامش» با قدرت هرچه تمام‌تر آغاز شده، پرسش این است که آیا ضوابط حاکم برای حفظ بافت قدیمی شهر رامسر لغو شده است؟ اگر لغو شده به مردم آگاهی داده شود. اگر لغو نشده، صدور مجوز برای یک مورد «خاص» چه توجیهی دارد؟ چرا یک بام و دو هوا؟»

اما سیاوش صابری، مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با تعمیم دادن این اتفاق به اقدامات دیگری که در بخش‌های تاریخی شهرستان رامسر در حال انجام است، در توضیح درخواستی که انجمن دوستداران میراث فرهنگی داشته‌اند، به خبرنگار ایسنا توضیح داد: باید متذکر شد که اصلاح و بازنگری حریم به حوزه‌ی اداره‌ی ثبت آثار مربوط می‌شود و تا زمانی‌که این حریم تغییر نکرده باشد و اصلاح و بازنگری نشده و مجددا به مراجع ذی‌ربط ابلاغ نشده باشد،‌ جلوگیری از انجام هرگونه اقدامی خلاف ضوابط مصوب در رامسر الزامی است و هرگونه رعایت نکردن ضوابط آن باید توسط استان و یگان حفاظت میراث فرهنگی و حوزه‌ی حقوقی پیگیری شود.

او ادامه داد: اگر کسی تخلفی انجام دهد چون جلوگیری از تخلف، آگاهی‌رسانی است، مردم باید قانون را رعایت کنند، اگر به هر دلیل کسی از قانون تخطی کرد، سر و کار آن به قوه‌ی قضاییه می‌افتد، یعنی از آن شکایت حقوقی می‌شود.

وی ادامه داد: باید به محض این‌که تخلفی صورت می‌گیرد، مراتب اعلام شود تا در آن زمینه اقدام شود که اگر یگان حفاظت و کارشناس استان از محوطه بازدید کرد و در این زمینه تخلفی وجود داشت، مراتب باید به حوزه‌ی حقوقی منعکس شود.

او اضافه کرد: در نامه‌هایی که از سوی اداره کل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی به واحدهای ذیربط متذکر شدم، این بحث مطرح شد، اما عملا کار شکایت قانونی و پیگیری حقوقی را استان باید انجام دهد و پس از آن در صورت نیاز در معاونت حقوقی سازمان مطرح می‌شود، در واقع این اتفاق از حوزه‌ی معاونت میراث فرهنگی خارج می‌شود.

انتهای پیام

1409991052346_DSC07264.jpg

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد