رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رییس اداره جهادکشاورزی رامسر : علاوه بر بیمه، بازار مناسب هم برای حفاظت از کشاورزان لازم است

رییس اداره جهادکشاورزی رامسر:

علاوه بر بیمه، بازار مناسب هم برای حفاظت از کشاورزان لازم است  

نوشهر - ایرنا - برف سنگین سال گذشته درغرب مازندران خسارات سنگینی به کشاورزان بویژه باغداران وارد کرد که هنوز هم آثار و تبعات آن بر دوش این قشر زحمت کش سنگینی کرده و به سختی جبران می شود.

به گزارش ایرنا، گرچه طبق روال طبیعی سال های گذشته در غرب مازندران چنین برف سنگین و سرمایی سابقه نداشت، اما عقل سلیم حکم می کندکه پیش بینی های لازم برای مواجهه با هر بحرانی داشته باشیم و لااقل تجربه سال گذشته باید مدنظر همه تصمیم گیران بخش کشاورزی و کشاورزان قرار گیرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان مازندران اعلام کرد که بحران برف سال قبل بیش از 800 میلیارد تومان به بخش کشاورزی، دام و طیور، شیلات، باغ و گل و گیاه خسارت زده که بخشی از این خسارت ها مربوط به محصولات بوده است، ضمن اینکه کشاورزانی که بدهی دارند به دلیل کاهش درآمد نتوانسته اند اقساط وام های خود به بانک ها را پرداختند کنند و به همین منظور تسهیلات معوقشان به مدت سه سال استمهال می شود.

از سویی با توجه به محدودیت های موجود در منابع مالی، جبران اینگونه خسارت های سنگین برای دولت نیزمشکل بوده وبار مالی بزرگی را بر دوش کشور تحمیل می کند که البته در نهایت هم خسارات موجود به طور کامل قابل جبران نیست.

یکی از راه ها برای کاهش آسیب های ناشی از حوادث طبیعی در بخش کشاورزی اقداماتی است که بر اساس پیش بینی های صورت گرفته درباره احتمال وقوع بحران صورت می گیرد، اقداماتی نظیر بستن شاخه های درختان و جلوگیری از شکستن آنها هنگام وزش باد شدید و یا پرکردن پای ریشه های درختان با کاه و کلش برای جلوگیری از سرمازدن.

بجز اینگونه اقدامات محدود در حوزه پیشگیری از آسیب دیدن درختان و محصولات باغی، کار عمده دیگری قابل انجام نیست و نتایج آن نیز چندان چشمگیر نیست و ناگزیر از این هستیم که به گونه ای عمل کنیم که در صورت خسارت وارد شدن به باغات بر اثر سرما و برف سنگین کشاورزان بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

' هادی پادام ' رییس اداره جهادکشاورزی شهرستان رامسر دراین باره به خبرنگار ایرنا، گفت: برف سال گذشته منطقه غرب مازندران را غافلگیر کرد و از سوی در حوزه پیشگیری از آسیب دیدن محصولات از سرمایه و برف نیز اقدام چندانی نمی توانستیم انجام دهیم.

وی تصریح کرد: مرکبات باید قبل از آذر ماه برداشت می شد اما باغداران این اقدام را انجام نداده بودند و این باعث شد که محصولات آنان و درختان مرکباتشان آسیب جدی ببیند.

گر چه دولت اعتبارات خوبی را برای جبران خسارات در قالب اصلاح باغات در اختیار قرار داده و بین کشاورزان آسیب دیده توزیع می شود اما به هرحال محصولات آنها در سال گذشته از بین رفته و باعث کاهش درآمدشان شده است.

پادام تصریح کرد: کشاورزان از قبل هم اقساطی به بانک ها داشته اند که به دلیل زیان دیدن قادر به پرداخت آنها نیز نشدند که دولت از بانک ها خواسته است که به کشاورزان برای پرداخت اقساط معوقه مهلت بدهند که این موضوع در حال تحقق است.

بیمه محصولات کشاورزی و باغی اصلی ترین و به تعبیری تنهاترین راه برای کاهش آسیب ها به کشاورزان هنگام بروز بحران است که هم اکنون جایگاهی در بخش کشاورزی ما ندارد. از طرفی به دلیل قیمت های بالا بیمه محصولات کشاورزی و تخلف برخی از بیمه ها در عمل به تعهدات ، این صنعت جایگاه بایسته ای در بین کشاورزان نیافته است.

ارایه نشدن آگاهی های لازم درباره ضرورت استفاده ازبیمه در کشاورزی و باغداری به کشاورزان نیز عامل دیگری است که بی تفاوتی آنها را نسبت به صنعت بیمه در پی داشته است.

تجربیات کشورهای جهان بویژه کشورهای پیشرفته نشان می دهد که بحران های طبیعی در هر کشوری رخ می دهد و کشورها با اتخاذ تدابیر لازم با تکیه بر بیمه ، آثار و تبعات و زیان های ناشی از این بحران را به حداقل کاهش می دهند که ما نیز باید از این تجربیات بخوبی استفاده کنیم.

ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران نیز بیمه محصولات کشاورزی را امری ضروری دانسته و تاکید کرده است که باید در زمینه بیمه محصولات فرهنگسازی و برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه بحران برف سال گذشته برای مدیریت استان درس آموز و آموزنده بوده، گفت : باید با آمادگی برای حادثه برف آماده باشیم و زیرساخت های مورد نیاز را فراهم کنیم.

فلاح با اشاره به خسارات وارده ناشی از سرما به کشاورزان و دامداران منطقه، افزود : بیمه محصولات زراعی و دامی باید به یک فرهنگ در میان مردم تبدیل شود چرا که در غیر این صورت برای دولت امکان جبران خسارت وجود نخواهد داشت.

رییس اداره جهادکشاورزی رامسر گر چه معتقد است که باید بخش کشاورزی و باغداری در کشور تقویت شده و مورد حمایت جدی قرار گیرد و محصولات کشاورزان بازار مناسب خود را داشته باشد، اما تاکید دارد که به هرحال حوادث طبیعی نظیر برف و سرما رخ می دهد که باید با بیمه محصولات آثار آن را کاهش داد.

وی تاکید کرد: باید در این خصوص کارهای ریشه ای صورت گیرد و این پذیرفتنی نیست که هر بار که به کشاورزان خسارتی وارد شد دولت آنها را جبران کند، وام در اختیار آنها قرار دهد و هنگامی که نتوانستند اقساط خود را پرداخت کنند به آنان مهلت داده شود.

به منظور فرهنگ سازی در خصوص بیمه محصولات کشاورزی، باغی و دامی باید مساعدت های لازم از سوی دولت صورت گیرد و در صورت نیاز به قوانین جدید در این زمینه، مجلس شورای اسلامی نیز اقدام به وضع قوانین مناسب برای نهادینه شدن بیمه بین کشاورزان کند.

دولت به جای پرداخت مبالغ هنگفت برای جبران خسارات کشاورزان ناشی از حوادث طبیعی و سرما،مبالغ بسیار کمتری را می توان به صورت وام برای تامین بخشی از حق بیمه کشاورزان پرداخت کند تا این قشر زحمت کش نیز انگیزه بیشتری برای بیمه محصولات داشته باشند و برای بیمه کردن مبالغ کمتری را بپردازند.ک/4

1535/1654

انتهای پیام /*

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد