رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

فعالیت واحدهای اقامتی غیرقانونی چالش جدی صنعت هتلداری در رامسر

فعالیت واحدهای اقامتی غیرقانونی چالش جدی صنعت هتلداری در رامسر  

نوشهر- ایرنا - واحدهای اقامتی غیرقانونی سال هاست در برخی ازمناطق شمال کشور به ویژه مازندران فعالیت دارند و این وضعیت نه تنها صنعت هتلداری را با چالش مواجه کرده بلکه سبب بروز بسیاری از مشکلات در جامعه شده است.

            

به گزارش خبرنگارایرنا، اقامت دادن مسافران در واحدهای استیجاری (خانه مسافر) که بنا به گفته مسوولان نهادهای ذیربط هیچگونه نظارتی درابعاد مختلف بر روی آن ها نمی شود، فقط مربوط به زمان پیک مسافر نیست، بلکه در سایر فصول به ویژه نیمه دوم سال نیز فعالیت دارند و این رقابت نابرابر باعث کسادی بازار کار هتلداران در این مناطق شده است.

اگرچه تاکنون آمار مشخصی از تعداد واحدهای استیجاری (خانه مسافر ) از سوی مسوولان نهادهای ذیربط در کشور ارایه نشده اما ازاین که به علت نبود نظارت کافی برفعالیت آن ها مشکلاتی از جمله بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی را در جامعه فراهم کنند، چنین اتفاقی دورازانتظارنیست.

فعالیت تعدادی از مراکزاقامتی تحت عنوان مجتمع های فرهنگی و آموزشی متعلق به برخی از وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و عمومی با هدف ارایه خدمات رفاهی به کارکنان ، نبود حمایت های بانکی ، هزینه های سرسام آور بیمه و مالیات ، حق آب بها ، برق ، گاز ، تلفن ، نبود نیروهای آموزش دیده و مسلط به زبان انگلیسی و فرسودگی هتل ها از دیگرمشکلات صنعت هتلداری بوده که باید مسوولان ذیربط در این زمینه تدابیر ویژه ای بیندیشند.

این در حالی است که هتلداری درکشور از جایگاه بسیار ممتازی برخوردار بوده و درحقیقت به عنوان شاهراه حیاتی صنعت گردشگری به شمار می آید که به علت مشکلات مطروحه و نبود متولی خاص سال ها است که فعالان این عرصه را درارائه خدمت مطلوب با چالش های جدی مواجه کرده است.

برآیند بررسی صورت گرفته از سوی صاحب نظران و کارشناسان نیز حاکی ازآن است که صنعت گردشگری پس از صنعت نفت و خودرو بلحاظ درآمدزایی و گردشگر مالی دردنیا به عنوان سومین صنعت شناخته شده و همین عامل سبب شده تا این صنعت با رشد چشمگیری مواجه شود و بسیاری از کشورها را برآن داشته تا برای کسب درآمد بیشتر از طریق این صنعت به اجرای برنامه هایی از جمله گسترش و ایجاد تورهای متنوع برای جذب گردشگر بپردازند.

فعالیت واحدهای استیجاری غیرقانونی باعث شده تا شماری از بهره برداران و فعالان در صنعت هتلداری مازندران با ابراز نگرانی از وضعیت موجود خواستار رفع مشکلاتشان دراین استان شوند.

'درویش درستی 'مدیرعامل و بهره بردارهتل صدف نوشهردر این باره به خبرنگارایرنا،گفت : امروز فعالیت ویلاها ی استیجاری تحت عنوان خانه مسافر ضربه سنگینی به صنعت هتلداری وارد کرده به نحوی که چنین وضعیتی دیگر صرفه اقتصادی برای فعالان این عرصه ندارد.

وی افزود : فعالیت این واحدهای استیجاری نه تنها نظارتی بر روی آن ها صورت نمی گیرد بلکه به علت

افزایش بی قید وشرط اجاره بها و نیز پایین بودن سطح کیفیت خدمات میزان ماندگاری مسافران را دراین منطقه کاهش داده اند.

وی اظهارداشت : درحالی که هتلداران به دلیل قانونی بودن فعالیتشان و نظارتی که به صورت پیوسته از سوی مسوولان نهادهای ذیربط بر روی آن ها صورت می گیرد در ایام پیک مسافر و غیرمسافر با استقبال کمتر مسافران مواجه شده و چنین وضعیتی نارضایتی بیشتر آنان را به همراه داشته است.

این بهره بردار همچنین با اشاره به برخورداری منطقه از جاذبه های طبیعی و منحصربفرد نظیر جنگل و دریا گفت که متاسفانه تاکنون طرحی تحت عنوان تاسیسات گردشگری که بنوعی مورد استفاده مسافران و گردشگران قرارگیرد و درپی آن عایدات آن متوجه فعالان عرصه هتلداری و سایر بخش ها شود ، دراین منطقه اجرا نشده است.

درستی افزود :کمترجایی دردنیا دیده می شود که این گونه از چینن فضای جنگلی و آبی برخوردار باشد درحالی که دیگر کشورها سعی می کنند که با ایجاد تفرجگاه های مصنوعی زمینه جذب بیشتر مسافران را فراهم کنند تا تمامی مجموعه وابسته به صنعت گردشگری بویژه هتلداری بهره کافی و وافی را دراین بخش ببرد .

'احمدعلی اسماعیلی ' دیگر بهره بردار و مدیرواحد مرکزاقامتی 'هتل نیستان ' رامسر نیز، گفت : فعالیت ویلاهای استیجاری دیگر انگیزه ای برای ادامه کارافرادی که درحوزه هتلداری فعالیت دارند، باقی نگذاشته است.

وی با اشاره به فصلی بودن کارهتلداران به لحاظ شرایط آب و هوایی منطقه ، افزود : هتلداری در شمال کشور حدود شش ماه یعنی نیمه نخست سال صرفه اقتصادی دارد و بقیه ایام از مسافر خبری نیست و اگرمسافری هم بیاید ویلاداران خصوصی با کمترین نرخ سعی دارند تا با اقامت دادن به آنان خدمات ارایه دهند.

وی اظهارداشت :چنین وضعیتی نتیجه ای جزبدهکاری به بانک ها ، فرسودگی هتل ها و تجهیزات موجود درآن عاید هتلداران نخواهد شد و از سویی سرمایه گذاری نیز رغبت چندانی به سرمایه گذاری دراین صنعت را ندارد.

این بهره برداراز نبود تشکل و متولی خاص با هدف رسیدگی و پیگیری به مشکلات فعالان در صنعت هتلداری در این استان انتقاد کرد و گفت : با انبوهی از مشکلات و نگرانی این قشر از جامعه متاسفانه مرجع خاصی نیست که به خواسته ها و مشکلات هتلداران رسیدگی کند.

'ایرج عرب ' دیگر بهره بردار و مدیرواحد اقامتی در ساری نیز گفت : دولت به جای آن که تاکید بر استاندارد سازی و افزایش سطح درجه بندی هتل ها داشته باشد درگام نخست مشکلات هتلداران و زیرساخت های مربوط به این بخش را فراهم کند.

وی افزود : بیشترسرمایه گذاران این بخش با وضعیت موجود درآستانه ورشکستگی و دچار ناراحتی های روحی و روانی شده اند و درچنین شرایطی چگونه آنان می توانند مبالغ هنگفتی را دراین بخش هزینه کنند.

وی ادامه داد : علاوه بر آن نوع حمایت هایی که در بخش های مختلف ازجمله تسهیلاتی که به هتلداران داده می شود با بهره بسیار بالا و پرداخت آن نیز کوتاه مدت بوده و به هیچ وجه به نفع یک هتلدار نیست.

وی افزود : باوجود آنکه هتلداران باید هرسال مبالغ هنگفتی بابت حق بیمه تامین اجتماعی ، مالیات ، عوارض شهرداری ، حق آب بها ، برق ، گاز ، تلفن و سایر هزینه های جانبی را پرداخت کنند اما مالکان خانه های استیجاری از هزینه کردن دراین بخش ها معاف بوده و از درآمد بسیار بالایی نیز برخوردارند و چنین رویه ای اجحافی بسیار بزرگ در حق هتلداران بوده است.

وی اظهارداشت : هتلداران پس از ماه ها چشم انتظاری به امید آن روزی که فصول بهار و تابستان فرا رسد تا بتوانند با اسکان و اقامت دادن مسافران و گردشگران درمراکزاقامتی خود درآمد ناچیزی کسب کنند که متاسفانه فعالیت واحدهای استیجاری این آروزی آنان را به یاس و نامیدی مبدل کرده است.

دیگر هتلدار ازمحمود آباد نیز گفت : با وجود آنکه حدود 50 سال در این حرفه فعالیت دارم اما حال و روزهتلداران به علت رشد قارچ گونه اماکن اقامتی غیرقانونی ، کم فروشی و گران فروشی هر روز بدتر از روز گذشته می شود

وی افزود : مازندران جزو استان های مقصد گردشگری بسیاری از کشورهای دنیا از جمله حاشیه خلیج فارس بوده و باید با برخوردهای مناسب ، رفتارهای درست ، نظارت بر عرضه کالاها و ساماندهی واحدهای استیجاری (خانه مسافر ) به نحوی برنامه ریزی شود تا هرسال شاهد افزایش چشمگیر مسافران و گردشگران دراین استان باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت که برای افزایش میزان ماندگاری گردشگران به ویژه گردشگران خارجی باید زیرساخت ها مورد نیاز دراین صنعت در این استان افزایش یابد.

'دلاور بزرگ نیا '،افزود : حضور گردشگران برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در مازندران به ویژه غرب استان نشانگر آن است که میزان استقبال به این استان بسیار چشمگیر بوده و اگر امکانات نرم افزاری و سخت افزاری برای ارائه خدمات بهتر به گردشگران فراهم نکنیم به طور قطع دچارمشکل خواهیم شد.

وی اظهارداشت:هم اینک وضعیت به گونه ای است که نوع نگاهی که دنیا به صنعت گردشگری حرفه ای دارد کشور ما ازآن خیلی فاصله دارد.

وی تصریح کرد: درحال حاضر هنوزصنعت هتلداری در سیاست های عمومی کشور تجلی پیدا نکرده است و درصورتی که چنین اتفاقی رخ دهد در واقع شاهد کیفیت بخشی در ارائه خدمات رفاهی، اقامتی و تفریحی گردشگران ورودی به این استان خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با تاکید برآنکه باید درشرایط کنونی باید خودمان را با صنعت دنیا وفق دهیم ، گفت که درغیراین صورت مسافران به جای آنکه مازندران را به عنوان مقصد گردشگری برگزیند به سایر استان ها و یا دیگر کشورها روی خواهند آورد.

بزرگ نیا افزود : نوع نگاهی به این صنعت در این استان می شود در واقع همان نگاهی بوده که دوره گذشته به سیاحان و زائران داشته اند ، است ، امروز این صنعت اصولی دارد که اگر با آشنا نباشیم در حقیقت غریبه تلقی می شویم .

وی رفتارهای سلیقه ای و اعمال قوانین سختگیرانه برای ارائه موافقت اصولی و صدورمجوز پروانه بهره برداری و تاسیس سرمایه گذاران سازنده هتل و استفاده نکردن از نیروهای ماهر و متخصص در مراکز اقامتی ، استاندارد نبودن مراکز اقامتی را از جمله مشکلات هتلداران در استان معرفی کرد .

وی ابراز امیدواری کرد که با هم افزایی که دراین دولت ایجاد شده و گام هایی در بعد دیپلماسی برداشته شده بتدریج شاهد رفع مشکلات و بکارگیری افراد متخصص و آموزش دیده در مراکز آموزشی رشته هتلداری در این استان باشیم .

رییس جامعه هتلداران مازندران نیز با تایید مشکلات یاد شده برای رفع آن خواستار عزم جدی مسوولان استانی و کشوری شد.

'خسرو ایرانپور' در گفت وگو با خبرنگارایرنا ، افزود : هتلداران به علت فصلی بودن منطقه حدود سه ماه و نیم از سال سعی می کنند تا نرخ اقامت مسافران را متناسب با آنچه که مصوب شده اجرا کنند و در بقیه فصول یعنی درزمان غیرپیک مسافر با هدف جذب مسافر تلاش می کنند حدود 30 درصد کمتر ازنرخ مصوب دریافت کنند.

وی با انتقاد از کم توجهی مسوولان نهادهای ذیربط نسبت به ساماندهی و جلوگیری از ویلاهای استیجاری خصوصی در استان ، اظهارداشت : اکنون وضعیت به گونه ای است که بسیاری از ویلاداران با به کارگیری افرادی در حاشیه معابرشهری و برون شهری که هویت آنان نیزمشخص نیست اقدام به جذب مسافر و اسکان دادن آنان در واحدهای اقامتی شان هستند که چنین رویه ای درهیچ جای دنیا وجود ندارد.

به گفته او ، بیشتراین افراد بارها دیده شده در مقابل هتل ها نیز به نحوی مسافرانی که قصد ورود به این مراکز اقامتی داشته اند آنان را بنوعی منصرف کرده و با کمترین نرخ در واحدهای اقامتی خود آنان را اسکان داده اند.

مدیرجامعه هتلداران مازندران ، گفت که طبق مصوبه در زمان پیک مسافر بابت اقامت یک شبانه روزدر مراکزاقامتی ، هتل ها و هتل آپارتمان ها حدود یک میلیون و 500 هزارریال دریافت می شود و درزمان غیرپیک حدود 700 هزار ریال درحالی که ویلاداران دراین ایام بابت اسکان هرشبانه و روز مسافر حدود 300 هزار ریال دریافت می کنند که دوگانگی در نرخ نیز بنوعی لطمه به کسب و کار هتلداران وارد می کند.

ایرانپور ضریب اشغال هتل ها در تمامی فصول را بین 20 تا 30 درصد اعلام کرد و گفت که درحالی که در دنیا این گونه نیست و برای مقرون بصرفه بودن این واحدهای اقامتی باید ضریب اشغال آن ها در تمامی فصول بیش از 50 درصد باشد.

وی درخصوص استاندارسازی هتل ها دراین استان نیز گفت : در شرایط موجود فعالیت دراین بخش مقرون بصرفه نبوده و اگر قراراست چنین کاری صورت گیرد دولت باید بستری را فراهم کند تا هتلداران خودشان نسبت به استاندارسازی واحدهای اقامتی شان اقدام کنند.

وی بدون میزان اعتبار مورد نیاز برای استاندارسازی هتل ها در استان ، اظهارداشت : طبق استاندارد عمر مفید هتل ها در دنیا حدود 15 سال تا 20 سال بوده در حالی که دراین استان به علت شرایط آب وهوایی این مدت زمان به پنج سال هم نمی رسد.

به گفته ایرانپور ، برای بازسازی ، تجهیز و به طورکلی استاندارسازی هتل ها دردنیا تسهیلاتی که با این قشر از جامعه پرداخت می شود با سود حدود چهاردرصد بوده درحالی که در کشور ما این گونه نیست.

وی اظهارداشت : بنا به گفته کارشناسان و صاحب نظران یک هتلدار باید در پنج سال نخست با توجه به نوساز بودن واحد اقامتی اش سعی کند میزان درآمدی را کسب کند تا بتوان بموقع نسبت به مرمت ، بازسازی و تجهیز آن برنامه ریزی کند که متاسفانه با توجه به مشکلات موجود سرمایه گذاران چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

وی ابراز امیدواری کرد که براساس برنامه سند چشم انداز توسعه باید شاهد ورود دست کم 20 میلیون گردشگر خارجی به کشور باشیم و به تبع برای ارائه خدمات بهتر باید نسبت به استاندارسازی و نیز افزایش تعداد هتل های سه تا پنج ستاره اضافه شود و چنین تحولی دراین استان نیز شاهد باشیم.

وی از 200 هتل رسمی زیر نظر جامعه هتلداران و 20 هزار تخت اقامتی در استان خبر داد.

رییس جامعه هتلداری ایران گفت که استاندارسازی مراکز اقامتی، تفریحی و گردشگری کشور نیازمند اعتبارات ملی است.

'جمشید حمزه زاده ' درگفت وگو با خبرنگار ایرنا ، افزود : هم اینک از مجموع هزار و یکصد باب هتل، حدود 30 باب هتل پنج ستاره ، 85 باب چهارستاره و بقیه نیز یک ستاره تا سه ستاره است که تعداد زیادی ازاین مراکز اقامتی به علت فرسودگی سازه ها و تجهیزات آن ناشی از قدمت زیاد به استانداردسازی نیازدارد که بدون ارائه تسهیلات بانکی تحقق این مهم از سوی هتلداران ممکن نیست.

وی بدون اعلام شمار هتل های فرسوده در کشور ، درعین حال اظهارداشت : برای استاندارد سازی هرباب هتل بیش از 20 میلیارد ریال اعتبارنیازاست.

وی افزایش تعرفه های گمرگی ، بالا بودن هزینه های نظیر آب ، برق ، گاز ، تلفن ، مالیات ، حق بیمه و نیز فعالیت واحدهای استیجاری (خانه مسافر) در برخی از استان ها از جمله مناطق شمالی از دیگر مشکلات و موانع استانداردسازی این تعداد مراکز اقامتی در کشور معرفی کرد.

رییس جامعه هتلداری ایران از هتلداری به عنوان صنعت جهانگردی در کشور نام برد و گفت که هتلداری جزو صنایعی است که درکوتاه مدت سبب اشتغالزایی و رونق اقتصادی در جامعه می شود بنابراین باید مسوولان نهادهای ذیربط از سرمایه گذاران این بخش حمایت همه جانبه داشته باشند.

حمزه زاده ، بهره گیری از تجارب کشورهای اسلامی ، افزایش سطح کیفیت خدمات ، شتاب بخشی در آسان سازی زیرساخت ها با هدف سرمایه گذاری دراین بخش ، آموزش نیروهای انسانی درهتل ها ، توزیع همگانی سفر و خارج کردن هتل ها از حالت فصلی بودن ، حذف تعرفه های گمرگی ، مالیات و عوارض پرداختی به شهرداری ها را از جمله اقدامات صورت گرفته با هدف حمایت از سرمایه گذاران صنعت هتلداری در کشور برشمرد.

وی افزود : هم اینک ضریب اشغال هتل ها در کشور به طور میانگین حدود 50 درصد است و با توجه هم افزایی مطلوب دولت در بعد دیپلماسی نسبت به سال گذشته شاهد افزایش شمارگردشگران خارجی و افزایش حدود 10 درصدی ضریب اشغال هتل ها درکشور بوده ایم.

طبق آمار موجود دست کم 200 هزار نفر در مراکز اقامتی ، هتل ها و هتل آپارتمان های کشور به صورت مستقیم فعالیت دارند.ک/4

624/1535/506

انتهای پیام /*
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد