رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

طرح جامع منابع طبیعی تا پایان سال در مجلس نهایی می شود

عضو کمیسیون کشاورزی خبر داد :

طرح جامع منابع طبیعی تا پایان سال در مجلس نهایی می شود  

نوشهر - عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت که طرح جامع منابع طبیعی با هدف ارتقای لایحه حفاظت و ساختار آن در این کمیسیون در حال بررسی است و قرار است تا پایان سال جاری نهایی شود.

            

'شمس الله شریعت نژاد' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در نوشهر افزود : مطرح شدن این طرح در صحن علنی مجلس هرچند بستگی به اعتبار دارد ، اما عزم دولت این است که هرچه زودتر اجرایی شود.

وی اظهار داشت : با اجرای این طرح در حقیقت برخی از مواد قانونی مربوط به احیاء ، حفظ و پیشگیری از تخریب جنگل ها در کشور اصلاح می شود.

او افزود : با وجود آن که دولت در سال 93 اعتبارات قابل توجهی با هدف صیانت از عرصه های منابع طبیعی نسبت به سال گذشته در نظرگرفته ، اما باید با هم افزایی نمایندگان مجلس سعی شود تا پایان سال جاری و یا ابتدای سال آینده طرح جامع منابع طبیعی تصویب و در کشور اجرایی شود.

شریعت نژاد یکی از ویژگی های بسیار مهم عرصه های منابع طبیعی را تامین امنیت اکولوژیکی برشمرد و تاکید کرد که امروز حفاظت از این منابع خدادادی باید جزو سیاست های اصلی و اجرایی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور باشد.

نماینده مردم شهرستان های عباس آباد، تنکابن و رامسر در مجلس، فقر فرهنگی، استفاده بی رویه از منابع آب و خاک، تعلیف دام، احداث جاده ها و طرح های عمومی و عمرانی را از عمده ترین عوامل تخریب جنگل ها بویژه در شمال کشور معرفی کرد.

شریعت نژاد گفت : امروز وضعیت جنگل های شمال به گونه ای است که نابسامانی و درهم گسیختگی فراوانی از جمله تخلیه و پراکندگی زباله و پسماند های ناشی از آن در این جنگل ها دیده می شود که دل هردوستدار طبیعت را می رنجاند و بسیار نگران کننده است.

وی ثبیت مالکیت، ساماندهی جنگل نشینان و خروج دام از جنگل، کنترل سوخت هیزمی و بوته ای و تامین انرژی های نو، بهره برداری از معادن، پیشگیری از اطفای حریق، کنترل آفات و بیماری ها، جلوگیری از تخریب و تصرفات، کنترل ساخت و سازها و ویلا سازی در جنگل ، کنترل فرسایش خاک، حفاظت فیزیکی و جلوگیری از قاچاق چوب، ساماندهی گردشگری، جلوگیری از تخریب و پسماندهای زباله ها، و بهره برداری از محصولات فرعی جنگل ها و مراتع را جزو مولفه های بسیارمهم حفاظت از جنگل ها و مراتع در کشور معرفی کرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد که اگر در امر حفاظت به هر کدام از این مولفه ها توجه نشود به یقین در آینده نه چندان دور این عرصه ها را از دست خواهد رفت.

آمارهای موجود نشان می دهد که در 60 سال اخیر حدود یکصد هزار هکتار از جنگل های شمال کشور بنا به دلایلی تخریب شده است.

براساس آمار منابع رسمی ، گستره جنگل های شمال حدود یک میلیون و 847 هزار هکتار برآورد شده است.ک/3

624/1535/1654

انتهای پیام /*
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد