رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

نماینده مردم تنکابن، رامسر وعباس آباد در مجلس شورای اسلامی: انتقاد از وجود انحصار در واردات نهاده های

نماینده مردم تنکابن، رامسر وعباس آباد در مجلس شورای اسلامی:

انتقاد از وجود انحصار در واردات نهاده های پرورش ماهی  

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس، گفت: در شرایط فعلی که تولید ماهی‌های سردآبی از جمله قزل آلا کاهش یافته صادرات توجیهی ندارد و در گام اول باید بازارداخلی تنظیم شود.

شمس الله شریعت‌نژاد در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت در توضیح دلایل کاهش تولید ماهی های سردآبی از جمله قزل آلا، گفت: در زمینه پرورش و تولید ماهی های سرد آبی سلسله موانعی مطرح است که باید با بررسی دقیق برای رفع این موانع اقدام شود.

نماینده مردم تنکابن، رامسر وعباس آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود 40 واحد پرورش ماهی قزل آلا در حوزه انتخابیه اش، گفت: این واحدهای تولیدی که با آب چاه اقدام به پرورش و تولید ماهی می کنند ظرفیت بسیار ارزشمندی است که متاسفانه بسیاری از آنها بر اثر بارش برف سنگین سال گذشته خسارت های بسیارجدی دیدند.

 

عدم پرداخت ریالی از سوی دولت به پرورش دهندگان ماهی خسارت دیده از بارش برف

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد: از آنجایی که واحدهای تولیدی خسارت دیده از سوی دولت حمایت نشدند و ریالی به آنها پرداخت نشد نتوانستند دوباره فعال شده و به چرخه تولید بازگردند.

شریعت نژاد با تاکید بر اینکه در زمینه ارائه تسهیلات و حمایت مالی از پرورش دهندگان ماهی باید تمهیداتی در نظر گرفته شود، افزود: یکی دیگر از مشکلات و موانع پیش روی واحدهای تولید و پرورش ماهی مشکلات مربوط به تهیه تخم چشم زده وهمچنین پرورش بچه ماهی است.

وی با بیان اینکه به دلیل بروز نوعی بیماری در منطقه غرب کشور تولید بچه ماهی با مشکل مواجه شده است، گفت: با توجه به اینکه در شرایط امروز هزینه‌های تولید ماهی بالا رفته و به دنبال آن سطح تولید نیز کاهش یافته است، اگر بحث صادرات مطرح می شود باید فضای رقابت در هزینه تولید ایجاد شده تا با بهبود تولید علاوه بر صادرات، بازار ونیاز داخلی هم تامین شود.

 

دلالی و واسطه گری در کشور نهادینه شده است

این نماینده مردم با تاکید بر اینکه سازمان شیلات باید ابتدا بررسی کند آیا فضای تولید مطلوب است و بعدازآن نسبت به صادرات اقدام شود، تصریح کرد: در صورت وجود مازاد تولید موضوع صادرات منطقی است اما درشرایط حاضر که کاهش تولید ماهی قزل آلا و به طور کلی ماهی های سردآبی را نشان می دهد صادرات توجیهی ندارد و در گام اول باید بازارداخلی تنظیم شود.

شریعت نژاد در خصوص حضور دلالان در بازارماهی و تاثیرگذاری آنها بر چالش‌های پیش‌روی تولیدکنندگان ماهی گفت: دلالی و واسطه گری در بازار ما نهادینه شده و چرخه رابطه بین تولیدکننده تا مصرف کننده پراز واسطه است.

وی نبود زمینه های لازم برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی به مصرف کنندگان را ازمشکلات دیگر حوزه کشاورزی برشمرد وتصریح کرد: به علت وجو دلالان و واسطه ها، محصولات کشاورزی با اختلاف قیمت بسیار از دست تولیدکننده به مصرف کننده می رسد و این درحالی است که سود خاصی نصیب تولیدکنندگان نمی شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید براینکه سازمان تعاون روستایی وسایر نهادهای مسئول در حوزه کشاورزی باید امکان عرضه مستقیم محصولات را فراهم کنند، گفت:  در غیر اینصورت هم تولید کننده ضرر می کندو هم مصرف کننده، که این روند به صلاح کشور نیست.

 

انتقاد از وجود انحصاردر واردات تخم چشم زده

شریعت نژاد درباره واردات تخم چشم زده آلوده و سایرنهاده‌های مورد نیاز پرورش دهندگان ماهی و کاهش تولید بر اثر آن، گفت: خوشبختانه درحال حاضر حساسیت ودقت سازمان دامپزشکی برای واردات نهاده‌ها و تخم چشم زده بیشتر شده است اما اگر دولت  از کسانی که درزمینه تولید و پرورش بچه ماهی فعالیت می‌کنند بیشتر حمایت کند بخشی از این مشکلات خودبه خود حل می شود و به واردات هم نیازی نخواهیم داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس انحصار در واردات تخم چشم زده را ازمشکلات دیگردرحوزه پرورش ماهی عنوان و تصریح کرد: برخی واردکنندگان منافع خود را بر منافع کل کشور ترجیح می دهند و به سایر واردکنندگان میدان نمی دهند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مدیرعامل اتحادیه آبزیان کشور با اشاره به کاهش 45 درصدی تولید قزل آلا در کشور، گفت: این مسئله احتمال افزایش قیمت این نوع ماهی را افزایش داده است و پیش بینی می شود به دلیل واردات نهاده ها و تخم چشم زده آلوده طی سالهای گذشته، تولید ماهی قزل آلا در کشور بین 40 تا 45 درصد کاهش پیدا کند./

پایان پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد