رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رئیس دانشگاه پزشکی مازندران: طرح نوسازی خانه‌های بهداشت مازندران اجرایی شد

جان بابایی

رئیس دانشگاه پزشکی مازندران:  

 طرح نوسازی خانه‌های بهداشت مازندران اجرایی شد   

قاسم جان بابایی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بابلسر، اظهار داشت: حدود هزار و 120 خانه بهداشت زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی این استان، در حال ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به شهروندان جامعه هستند.

وی افزود: به دلیل فرسودگی و تغییر در ساختار و شکل ظاهری بسیاری از خانه های بهداشت کشور، طرح نوسازی و بازسازی 1900 خانه بهداشت در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفت: در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت و ارتقای سلامت عمومی جامعه، ترمیم، بازسازی و ساخت 150 خانه بهداشت مازندران نیز در سال 93 آغاز شد.

جان بابایی، تصریح کرد: حدود 12 میلیارد تومان برای ساخت و راه اندازی این تعداد از خانه های بهداشت استان برآورد هزینه شده که در سال 93، این مبلغ از محل اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی مازندران اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه اغلب این خانه های بهداشت در بهمن ماه امسال تکمیل و به بهره برداری می رسد، گفت: از مجموع این 150 خانه بهداشت، هفت مورد در شهرستان بابلسر قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، افزود: بیشترین مورد از مجموع این تعداد خانه های بهداشت مربوط به شهرستانهای ساری و آمل است.

تجهیز 1000 دستگاه آمبولانس برای رفع مشکلات اورژانس های پیش بیمارستانی

جان بابایی، بیان کرد: یکی از اقدامات موثر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 93 و در راستای رفع مشکلات اورژانس های پیش بیمارستانی، دریافت بودجه از مجلس شورای اسلامی به منظور خرید 1000 دستگاه آمبولانس برای تجهیز پایگاه های اورژانس کشور بوده است.

وی افزود: تا پایان امسال و نیمه نخست سال آینده، این تعداد اورژانس بین استانها توزیع و به بسیاری از پایگاه های اورژانس افزوده می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تصریح کرد: تعدادی از این آمبولانس ها به مازندران اختصاص گرفته که تا پایان امسال به مراکز اورژانس استان افزوده می‌شود.

30 میلیارد تومان ارزش افزوده سهم دانشگاه علوم پزشکی مازندران

جان بابایی، درباره نحوه توزیع یک درصد ارزش افزوده که دولت و مجلس به حوزه سلامت کشور اختصاص داده است، گفت: اعتبارات وزارت بهداشت در ردیفهای خاصی نظیر بهداشت، آمبولانس و تجهیزات پزشکی تعریف شده و بر همین اساس به طور عادلانه میان تمام استان های کشور توزیع می‌شود.

وی، درباره میزان سهم ریالی مازندران از اجرای قانون پرداخت یک درصد ارزش افزوده به وزارت بهداشت،گفت: به دلیل فراوانی تنوع در ردیف های بودجه حوزه بهداشت و درمان، بالغ بر 30 الی 40 میلیارد تومان سهم دانشگاه علوم پزشکی مازندران است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بیان کرد: یکی از اقداماتی که در دستورکار دانشگاه علوم پزشکی مازندران قرار دارد، راه اندازی کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی در سراسر استان است.

جان بابایی گفت: کلینیک ویژه یکی نیاز های اساسی جامعه بوده که با راه اندازی آن در تمام شهرستانها، حدود 80 درصد مشکلات مردم رفع می شود.

وی افزود: اغلب پزشکان این کلینیک ها، استخدام دانشگاه علوم پزشکی بوده و با دریافت تعرفه دولتی (10 درصد) در حال ارائه خدمات به مراجعه کنندگان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفت: در حال حاضر 5 کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی در شهرستانهای ساری، رامسر، قائم شهر و آمل قرار دارد.

جان بابایی، تصریح کرد: ساختمان چند کلینیک دیگر در شهرستانهای بهشهر، چالوس و تنکابن آماده است که به زودی کلینیک ویژه در این شهرها نیز راه اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مازندران مشکلی در بحث تامین تجهیزات پزشکی کلینیک های ویژه ندارد، خاطرنشان کرد: چنانچه هر یک از شهرستانها نظیر بابلسر ساختمان این مراکز را تامین کنند؛ دانشگاه علوم پزشکی استان آمادگی دارد تجهیزات لازم برای سرعت بخشی در راه اندازی این کلینیک را اعطا کند.

اختصاص دستگاه ماموگرافی به بابلسر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، به نصب و راه اندازی دستگاه ماموگرافی در یکی از مراکز درمانی شهرستان بابلسر اشاره کرد و افزود: حدود 4 میلیارد ریال بابت تهیه و راه اندازی این دستگاه در زایشگاه حضرت زینب (س) بابلسر اختصاص داده شد.

جان بابایی، سرطان سینه را به عنوان یکی از شایع ترین بیماری ها در بین بانوان عنوان کرد و افزود: با راه اندازی دستگاه ماموگرافی (جدید ترین و آسان‌ ترین دستگاه برای معاینه سینه و جلوگیری از سرطان سینه در خانم‌ ها) در این مرکز، بسیاری از بانوان شهرستان می توانند با کنترل دوره ای از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه سرطان معده، روده بزرگ و مری بیشترین نوع سرطان دستگاه گوارش در مازندران به شمار می آید، گفت: برخی از سرطانها مانند سرطان معده اگر با تشخیص سریع و به موقع همراه باشد به طور کامل قابل درمان است.

جان بابایی، تاکید کرد: افراد باید نسبت به سلامت جسم، روح و روان خود حساس باشند، چرا که در اغلب اوقات تشخیص دیر هنگام موجب تشدید و تکثیر بیماری در نقاط دیگر بدن و نیز بروز خسارت‌های جبران ناپذیر به خانواده و جامعه می‌شود.

مصاحبه از هومن رمضانیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد