رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

سود و زیان تقسیم مازندران؟

 

سود و زیان تقسیم مازندران؟

فارس از ضرورت یکپارچگی مازندران گزارش می‌دهد
سود و زیان تقسیم مازندران

خبرگزاری فارس: مازندران با قدمت 11 هزار ساله سکونت و تمدن هم اینک بخش کوچکی از طبرستان بزرگ است که در سیر تحول تاریخی به دلایل گوناگون تجزیه شده و به گسترده کنونی رسیده است.

خبرگزاری فارس: سود و زیان تقسیم مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، استان مازندران با قدمت 11 هزار ساله سکونت و تمدن هم اینک بخش کوچکی از طبرستان بزرگ است که در سیر تحول تاریخی به دلایل گوناگون تجزیه شده و به گسترده کنونی رسیده است.

مازندران بی‌گمان سرزمین یکدلی و یکرنگی است که فارغ از هرگونه تمایز زبانی، قومی و قبیله‌ای مأمن اقوامی از ترک، کرد، ترکمن، سمنانی، شهمیرزادی و گیلانی و بسیاری از گونه‌های نژاد آریایی است که در این نگین سبز مأوا گزیده‌اند.

نگاهی به سابقه تاریخی و پیشینه قومیت در مازندران به‌وضوح نشان می‌دهد که همه گروه‌های قومی مستقر در این خطه رویایی سال‌های سال است که در پرتوی مودتی تحسین برانگیز به زندگی در کنار هم عادت کرده‌اند و کمترین خدشه‌ای بر احساسات مشترک آنها وارد نیست.

با این وجود در سال‌های اخیر به دلایل نه چندان منطقی عده‌ای کوشیده‌اند با تجزیه این کمپلکس زیبا و همگون به ایده‌هایی دست یابند که هیچ‌گونه دلیل روشنی بر آن مترتب نیست.

انتزاع بخش بزرگی از مازندران که امروزه به‌عنوان استان گلستان قلمداد می‌شود حکایتی از این دست است که کند و کاو در ماهیت و چرایی این مهم مجالی دراز می‌طلبد که از حوصله این مقال بیرون است.

با این حال باید گفت اگرچه جدا کردن گلستان از مازندران به گمان طراحان چنین ایده‌ای تنها با هدف تسهیل خدمت‌رسانی و توجه به الزام‌های قومی و قبیله‌ای و ویژگی‌های دموگرافیکی صورت پذیرفته اما واقعیت آن است که این انتزاع به مذاق بسیاری از مازندرانی‌های اصیل خوش نیامد.

با این وجود گلستان با سعه صدر و نگاه مثبت مسئولان و مردم مازندران به‌عنوان استانی جدید و کماکان با ویژگی‌های مشترک در جوار شرقی مازندران قد علم کرد و همین رویداد تلنگری شد برای برخی چهره‌های سیاسی نواحی غرب مازندران که با توسل به شعار خدمت‌رسانی، سودای تشکیل استانی جدید در آن خطه را برنامه‌ریزی کنند. 

با عنایت به چنین نگاهی این روزها نیز شاهدیم که بعضی از چهره‌های سیاسی آن سامان که بی‌تردید تقویت وحدت، همدلی و تلاش جمعی برای ساختن مازندرانی آبادتر را بر دوش دارند بی‌توجه به همه مسئولیت‌های خود و حساسیت‌های موجود، رویای تشکیل استانی جدید را به منظور انتزاع بخش غربی مازندران زمزمه می‌کنند و آن را یگانه مطالبه و خواسته مردم غرب استان می‌دانند.

در حالی که به اعتقاد کارشناسان تقسیم یک استان فراتر از تمهید امکانات رفاهی، مستلزم ایجاد ضرورت‌هایی است که بر اساس قانون تقسیمات کشوری و با عنایت به ویژگی‌های امنیتی و ساختار جمعیتی منطقه اجرا می‌شود که به نظر می‌رسد غرب مازندران فاقد این ضرورت‌هاست.

حقیقت غیر قابل‌انکار آن است که آنچه امروزه به‌عنوان بهانه و دستاویزی برای طرح تشکیل استان جدید در غرب مازندران مطرح شد تفکر اشخاصی است که بدون توجه به همه ویژگی‌های مشترک و بنیادین مازندران می‌کوشند با تهییج افکار عمومی منطقه پروژه تشکیل استانی جدید در غرب مازندران را عملیاتی کنند که در این میان نقش کسانی که رسالت خطیر نمایندگی مردم فهیم و هوشمند غرب استان را در خانه ملت بر دوش دارند و همچنین تکرار این ایده‌های غیربهینه از سوی صاحبان برخی تریبون‌ها قابل تامل است.

تشکیل استان جدید پیگری می‌شود

 

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس از پیگیری تشکیل استان جدید در غرب مازندران همزمان با سفر چهارم هیئت دولت به این استان خبر داد.

قاسم احمدی نماینده مردم نوشهر و چالوس و نماینده معین رامسر، تنکابن و عباس آباد گفت: مسئولیتی که امروز به ما داده می‌شود باید در راه خدمت به مردم آن را بکار بگیریم و این یک وظیفه است که باید به آن توجه شود.

وی درباره استان شدن غرب مازندران عنوان کرد: استان جدید خواسته به‌حق مردم غرب مازندران است هر چند شاید به مذاق عده‌ای خوش نیاید و حتی موضع‌گیری کنند اما باید این حقیقت را بپذیرند.

احمدی بیان کرد: ما اعتقاد داریم چون فاصله ما با مرکز استان زیاد است بنابراین رسیدگی به غرب مازندران سخت است البته این بدان معنا نیست که مرکز استان این طرف را نمی‌بیند بلکه معتقدیم در عمل، رسیدگی سخت است.

وی افزود: می‌خواهیم استان و مسئولان مستقلی داشته باشیم که بتوانند پاسخگو باشند و دیگر حرف از اینکه فشار کار، فضا و جمعیت استان زیاد است و نمی‌توان از پس همه اینها برآمد، وجود نداشته باشد.

وی عنوان کرد: باید بتوان به راحتی به مردم سرویس‌دهی کرد بنابراین با ظرفیت محدودتر قطعا می‌توان خدمات بیشتری به مردم رساند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس و نماینده معین مجلس شورای اسلامی در رامسر، تنکابن و عباس آباد تصریح کرد: در سفر چهارم هیئت دولت به مازندران که درآینده انجام می‌شود با برنامه و مکتوب خواسته به‌حق مردم غرب مازندران را پیگیری خواهیم کرد.

انگیزه ما خدمت است

 

نماینده رودسر و املش در استان گیلان نیز در جمعی کثیری از نخبگان و شوراهای اسلامی شهرستان‌های رودسر و املش گفت: کار استان‌شدن شرق گیلان و غرب مازندران اقدام درستی برای خدمت رسانی است.

محمدمهدی رهبری املشی در ادامه گفت: الان فرصتی فراهم است‌ که از این فرصت برای خدمت به مردم باید استفاده کرد. اگر این فرصت از دست برود، این موقعیّت به نظر من در آینده طول می‌کشد تا به دست بیاید.

نماینده رودسر و املش در ادامه گفت همانطور که استان خراسان جنوبی با 2 تا 3 شهرستان کوچک استان شد و امکاناتی گرفت، خراسان شمالی با 4 شهرستان استان شد و امکاناتی گرفت، استان جدید هم مزایایی است که ما می‌خواهیم از آن برخوردار شویم.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان افزود: به نظر من مصلحت است که شرق گیلان به طرح استان شدن غرب مازندران بپیوندد و به نظر من بهتر است نخبگان رودسر و املش هم از این طرح حمایت کنند.

رهبری املشی گفت: ما می‌گوئیم که ما گیلان را هم دوست داریم و افتخار می‌کنیم که گیلانی هستیم زمانی هم که با غرب مازندران استان شویم، به گیلانی بودن خود هم افتخار می‌کنیم.

وی در ادامه سخنانش خطاب به نخبگان و شوراهای اسلامی شهرستان‌های رودسر و املش تصریح کرد: انگیزه ما خدمت است. ما به نفع مردم صحبت می‌کنیم. هیچ کس هم به ما فشار نمی‌آورد.  تصمیم ما تاثیرگذاری نیست، تصمیم ما فقط تبلیغ یک کار خیر است. یک کار معروف است.

رهبری املشی در پایان گفت: با فکر خودم، عقل خودم و تجربه خودم می‌گویم که این «استان شدن شرق گیلان و غرب مازندران» به نفع رودسر و املش و رامسر و تنکابن و چالوس و نوشهر است در این مورد که منافع عمومی است با هم دوست باشید.

تجزیه مازندران خیانت است

 

سید علی اکبر طاهایی استاندار مازندران نیز در آخرین جلسه شورای اداری استان مازندران با اشاره به اینکه مازندران از رامسر تا گلوگاه است، بیان داشت: نگاه همه مدیران استان باید توسعه همه‌جانبه و یکپارچه مازندران پهناور باشد.

طاهایی با اشاره به اینکه موضع بنده به عنوان استاندار مازندران تا آخرین لحظه خدمتم همین خواهد بود، بیان داشت: روزی که یکپارچگی مازندران تهدید شود، اولین کسی که می‌رود طاهایی است.

وی با اشاره به اینکه موضع مجمع نمایندگان استان هم مازندران یکپارچه است، افزود: امروز یکپارچگی استان ضرورتی انکارناپذیر و تجزیه آن خیانت به مردم مازندران است.

استاندار مازندران در عین حال از مدیران استان خواست تا برای سهولت کار مردم غرب استان، دوشنبه هر هفته برنامه دیدار با مردم آن منطقه و رسیدگی به امور اداری آنها را در دستور کار جدی خود قرار دهند.

وی در ادامه با اشاره به هزینه‌های سنگین و بار مالی ناشی از تاسیس استان جدید گفت: ایجاد و تاسیس استان جدید در کشور حداقل 500 میلیارد تومان اعتبار اولیه نیاز دارد.

استاندار مازندران در مورد جداشدن غرب استان از بدنه مازندران اظهار داشت: اصولا معتقدم کشور به مدیریت منسجم نیاز دارد و در مناطقی که یک هویت تاریخی شکل گرفته حتی الامکان باید این هویت تاریخی را حفظ کرد.

طاهایی تصریح کرد: مردم در بحث تقسیمات کشور از دولت توقع خدمات دارند و خدمات با افزایش هزینه‌های کشوری برای مردم ایجاد نمی‌شود.

استاندار مازندران در ادامه به نیازهای شهرهای غرب مازندران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر غرب مازندران نیاز به تکمیل آزادراه شمال، توسعه بندر، اتصال ریل ساری به رشت، برخورداری از اتوبوس دریایی و تقویت ناوگان هوایی دارد.

طاهایی ادامه داد: توسعه ناوگان هوایی در فرودگاه رامسر دنبال می‌شود و فرودگاه نوشهر نیز باید فعال شود.

وی اضافه کرد: بحث من این است وقتی یکجا با قانون تقسیمات کشوری مطابقت ندارد چرا باید موضوعی طرحی ‌شود که انرژی‌ها را به سمت و سوی خودش ببرد و حاصل و خروجی مناسبی نداشته باشد.

نماینده عالی دولت در مازندران یادآور شد: طرح تقسیم غرب مازندران در ابتدای دولت احمدی‌نژاد طرح شد و به خاطر نداشتن تطابق با تقسیمات کشوری به سرانجام نرسید.

استاندار مازندران تاکید کرد: اساساً تصور اینکه ایجاد استان جدید منجر به خدمات زیربنایی در استان تازه تاسیس می‌شود اشتباه است.

چیزی به عنوان مازندران غربی نداریم

 

حسین اسلامی یک پژوهشگر مازندرانی در مراسم بزرگداشت روز مازندران در دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد یک فرهنگ و هنر ساری، اظهار داشت: چیزی به عنوان مازندران غربی نداریم، بلکه این خطه، قلب مازندران است.

طرح چند سئوال

 

بی تردید سئوال اساسی از این افراد آن است که اگر وجود تمایزات قومی و منطقه‌ای بهانه و دغدغه شما برای تشکیل استانی در غرب مازندران است چگونه استان‌های پهناور در نواحی مرکزی کشور با وجود  همه تفاوت‌ها و تمایزات زبانی، قومی و قبیله‌ای با کمترین تنش و اظهارات مایوس‌کننده و اقدامات غیر بهینه به روزگاری پررونق دست یافته‌اند.

چرا در خطه مازندران هر روز گروهی به‌جای کار هدفمند و توسعه‌گرا، ساز جدایی و انتزاع را کوک می‌کنند؟

روی دیگر سخن با مقامات، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان اقتصادی استان است که چرا به گونه‌ای اقدام می‌کنند که شائبه کم‌توجهی و اهتمام کمتر مسئولان به منطقه غرب مازندران را در اذهان تقویت می‌کنند؟ چرا به مسائل و مشکلات معیشتی و اقتصادی ساکنان غرب استان توجه اساسی نمی‌کنند تا زمینه را برای شکل‌گیری دیدگاه‌هایی اینچنین غیراصولی فراهم نشود؟

پایان سخن آنکه، تقسیم استان کوچک‌شده مازندران به هیچ رو به صلاح و مصلحت هیچ گروه و قبیله‌ای از ساکنان فهیم، صبور و هوشمند این استان در غرب و شرق و مرکز نیست.

=================

گزارش از کوروش غفاری چراتی

انتهای پیام/ب10/گ1003

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد