رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

چالش های گردشگری پیش روی مازندران و رامسر

 

چالش های گردشگری پیش روی مازندران و رامسر

ساری / واحد مرکزی خبر / اقتصادی
گزارش مکتوب ... چالش های پیش روی استان برتر گردشگرپذیر کشور

گردشگری به عنوان دومین صنعت اشتغالزای جهان تاثیر غیر قابل انکاری بر توسعه پایدار و متوازن اقتصادی مناطق گردشگر پذیر دارد بطوریکه کارشناسان یونسکو معتقدند به ازای ورود هر گردشگر خارجی سه فرصت شغلی پدید می آید .
مازندران هم استانی با مزیت های گردشگری فراوان است که تقویت این بخش می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی این منطقه باشد .
پذیرش نزدیک به 15 میلیون مسافر و گردشگر در سال و رتبه برتر استان های گردشگر پذیر کشور تنها بخشی از این ظرفیت هاست .
از سویی دیگر جذب سرمایه گذار حوزه گردشگری نیز از اولویت هایی است که در تامین اعتبارات و نیازهای آن ضروری است .
آقای محمدپور از کارشناسان گردشگری مازندران با تاکید بر این ضرورت از ضعفهای استان در جذب سرمایه گذار انتقاد می کند و می افزاید : ناهماهنگی مسئولان و کاغذبازی های اداری مهمترین دلایل ناموفق بودن در این بخش است .
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران هم این موارد را تاکید می کند و می افزاید : هزار و 500 میلیارد تومان طرح آماده سرمایه گذاری در بخش گردشگری معطل تایید بانکهاست .
آقای فرزانه اضافه می کند : سختگیری های بی مورد و بی تفاوتی مسئولان و بانکها به توانمندیهای گردشگری مازندران علت بی انگیزه شدن سرمایه گذاران بین المللی و حتی ملی برای حضور در طرح های مازندران است .
وی می گوید : این اداره کل در بخش گردشگری تنهاست در حالی که صنعت گردشگری فرابخشی است و مسئولان باید وارد گود شوند .
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران می افزاید : علاوه بر این طرح ها 200 طرح میراثی و 300 طرح تکمیلی زیرساخت های گردشگری بخش خصوصی کاملاً راکد مانده اند و از کمبود نقدینگی رنج می برند .
آقای سعیدیان دیگر کارشناس گردشگری نیز وجود قوانین قدیمی و غیرکاربردی ، حمایت ضعیف مسئولان و نبود برنامه جامع و هدفمند را از موانع توسعه این صنعت در مازندران می داند .
وی می افزاید : مجموعه تله کابین رامسر و نمک آبرود نوروز امسال به تنهایی پذیرای نیمی از مسافران و گردشگران مازندارن ( حدود 5 میلیون نفر ) است که رکوردی در نوع خود محسوب می شود و این نشان از توان بالای مازندران در گردشگری دارد .
آقای اکبرپور از سرمایه گذاران بخش گردشگری مازندران هم با اشاره به آمادگی خود برای مشارکت 4 میلیارد تومانی در یکی از طرح های نوشهر می گوید : با گذشت یکسال از امضای قرارداد و با وجود وعده مسئولان هنوز خبری از اجرای تعهدات آنان نیست و هر بار به دلایلی مانند کمبود بودجه ، حمل و نقل و جلسات بی نتیجه به تاخیر می افتد .
آقای علیزاده از سرمایه گذاران یک طرح گردشگری و هتل سازی در چالوس هم بی ثباتی تصمیم ها و مدیریت ها را چالش مهم خود در سرمایه گذاری 2 میلیارد و نیمی طرح اعلام می کند و می افزاید : به زودی انصراف خود را از طرح اعلام می کنم تا فرصت اجرای آن در جنوب کشور فراهم شود .
این در حالی است که بر اساس توافق اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، معاونت عمرانی استاندار و اعضای شورای اقتصاد استان از حدود سه سال پیش مقرر شد زمینه های ورود و حضور سرمایه گذاران بخش گردشگری تسهیل شود و سرمایه گذاران از امتیازات ویژه ای مانند معافیت های مالیاتی و سرمایه در گردش بهره مند شوند که تاکنون محقق نشده و حتی جلسات این مسئولان نیز از تعداد انگشتان یک دست فراتر نرفته است .
معاون عمرانی استاندار مازندران وضع کنونی را رضایت بخش نمی داند و می افزاید : با توجه به ظرفیت ها انتظارات بیشتری داشتیم که چندان برآورده نشد .
آقای هاشمی با اشاره به تلاش و آمادگی جدی استانداری مازندران در حمایت از سرمایه گذاران علاقه مند به حوزه گردشگری می افزاید : دستگاه های اجرایی موظف به همکاری با این افراد هستند و با هر گونه سهل انگاری برخورد می شود .
0002

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد