رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

درصد تولید چای در رامسر چقدر است؟

  

درصد تولید چای در رامسر چقدر است؟

ایران در گروه مصرف‌کنندگان عمده چای در جهان

» سرویس: اقتصادی - کشاورزی و دامپروری

لنگرود بیشترین سطح و شهرستان شفت کمترین سطح زیرکشت چای را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه گیلان و به نقل از روابط عمومی سازمان چای کشور، سطح زیرکشت چای در ایران در مناطق شمال کشور در جلگه‌ها و کوهپایه‌ها واقع شده است که حدود ۳۰ درصد باغ‌ها در جلگه احداث شده و بقیه در مناطق کوهپایه‌ای قرار دارند.

هم اکنون سطح زیرکشت چای که از مرغوب‌ترین اراضی جلگه‌ای و تپه ماهوره‌ایی که 90 درصد آن در گیلان و 10 درصد در مازندران در ناحیه جنوبی دریای خزر در محدوده‌ای به طول ۲۰۳ کیلومتر و به عرض ۹۰ کیلومتر از غرب گیلان در منطقه فومنات تا غرب مازندران در کلارآباد قرار گرفته است.

در حال حاضر کشت چای در شهرستان‌های شفت، فومن، صومعه‌سرا، رشت، لاهیجان، آستانه‌اشرفیه، سیاهکل، لنگرود، املش و رودسر در استان گیلان و شهرستان‌های رامسر و تنکابن در استان مازندران رونق دارد. ایران با جمعیتی حدود 1 درصد از جمعیت کل جهان، حدود ۴ تا 5.4 درصد از مصرف کل چای را به خود اختصاص داده است و در گروه مصرف‌کنندگان عمده چای در جهان قرار دارد.

برداشت برگ سبز چای در باغات چای کشور در سه فصل بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می‌گیرد. در بهار برداشت برگ معمولا از نیمه دوم فروردین شروع تا پایان خرداد ادامه دارد و به اصطلاح به آن چین بهاره گویند و حدودا ۴۲-۳۸ درصد مقدار تولید سال را به خود اختصاص می‌دهد.

چین تابستانه از تیر ماه شروع و تا پایان شهریور ادامه دارد. مقدار محصول در این چین حدود ۴۷-۴۲ درصد است. چین پاییزه از ابتدای مهرماه شروع و تا انتهای مهرماه به پایان می‌رسد. مقدار برگ سبز در این چین به حدود ۱۷-۱۳ درصد می‌رسد.

براساس آمارهای موجود، متوسط تولید برگ سبز باغات چای حدود ۷ تن در هکتار است که این رقم با توجه به شرایط آب و هوایی و سایر عوامل مرتبط در مناطق متغیر است. لنگرود با مساحت ۶۲۰۰ هکتار، بیشترین سطح و شهرستان شفت با مساحت ۱۰۰۰ هکتار، کمترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است.

در ایران مزارع چای در قالب خرده مالکی بوده و اغلب باغ‌ها دارای وسعتی کمتر از یک هکتار هستند، براساس آخرین آمار موجود 3.71 درصد باغ‌های چای ایران زیر یک هکتار، 4.23 درصد باغ‌ها یک تا پنج هکتار و 3.5 درصد باغ‌ها بیش از ۵ هکتار هستند.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد