رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

3100 هکتار باغ چای در شهرستان های تنکابن و رامسر

 133-14.jpg

3100 هکتار باغ چای در شهرستان های تنکابن و رامسر

/گزارش/

باغ‌هایی که از یاد رفته‌اند...

» سرویس: استان ها - مازندران

چای به عنوان نوشیدنی سنتی، در همه زمانها از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار بوده و مصرف آن در میهمانی‌ها، جشن‌ها و سوگواری‌ها دارای اهمیت بسزایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، چای یکی از محصولات مهم در استان‌های شمالی محسوب می‌شود به طوری که استان مازندران دارای 3100 هکتار باغ چای در شهرستان‌های تنکابن و رامسر است و 9000 بهره بردار در باغ‌های چای استان فعالیت دارند.

این محصول در مازندران از کیفیت ممتازی برخوردار است و به عنوان محصول سالم و ارگانیک جایگاه قابل توجهی داراست. در چنین شرایطی چای کاران مازندران با مشکلاتی مواجه هستند که از جمله آن می‌توان به پرداخت نشدن به موقع مطالبات چای کاران، وجود مشکلات در دریافت تسهیلات و همچنین افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی در تولید این محصول اشاره کرد.

یک چای کار شهرستان تنکابن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، اظهار کرد: مهمترین مشکل ما در زمینه کشت چای در شهرستان تنکابن، پرداخت نشدن به موقع مطالبات چایکاران است زیرا در پرداخت دستمزد کارگران به خصوص در چین دوم با مشکل مواجه می‌شویم.

وی با بیان این‌که پرداخت نشدن تسهیلات برای توسعه باغ‌های چای از دیگر مشکلات محسوب می‌شود، عنوان کرد: باغداران در دریافت تسهیلات با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند که در نتیجه این امر بسیاری از آنها از دریافت تسهیلات پشیمان می‌شوند.

دیگر چای کار تنکابنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای، منطقه مازندران، با اشاره به این‌که چای مازندران از لحاظ کیفیت از جایگاه والایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: با وجود افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، متاسفانه قیمت چای افزایش چندانی نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه باغ های شهرستان تنکابن به صورت تک محصول کشت می‌شود و باغداران منبع درآمد دیگری ندارند به همین دلیل باغداران با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

این چای کار تاکید کرد: باید در پرداخت مطالبات چای کاران تسریع شود.

یحیی ابطالی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه مازندران، در خصوص مطالبات چای کاران استان اظهار کرد: بخشی از مطالبات چای کاران مازندران طی هفته گذشته توسط دولت پرداخت شده است.

وی با بیان این‌که پرداخت مطالبات کشاورزان توسط دولت صورت می‌گیرد، افزود: براساس رایزنی‌های انجام شده، قرار است بخش بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود که امیدواریم در صورت واگذاری، در پرداخت مطالبات چای کاران تسریع شود.

وی با اشاره به این‌که مازندران دارای 3100 هکتار باغ چای در شهرستان‌های تنکابن و رامسر است، افزود: حدود 12 درصد از باغ چای کشور در مازندران قرار دارد.

ابطالی با بیان این‌که 9000 نفر بهره بردار در باغ چای استان فعال هستند، افزود: در حال حاضر 12 کارخانه فرآوری چای در مازندران وجود دارد که دو کارخانه از این تعداد غیرفعال است.

وی تصریح کرد: مشکل باغ‌های چای استان، کوچک بودن سطح و قدیمی و سنتی بودن آن است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این‌که یکی از راهکارها برای رفع این مشکل، افزایش کیفیت چای، توسعه و اصلاح باغ‌هاست، خاطرنشان کرد: خوشبختانه اعتبار خوبی برای این بخش دیده شده و تسهیلات دریافتی توسط باغدار دارای دوره خواب است، به این معنا که کشاورز می‌تواند طی مدت دو تا سه سال قسط این تسهیلات را پرداخت نکند.

ابطالی تصریح کرد: یکی از مشکل‌های اساسی در موضوع چای، مقوله مدیریت تغذیه است که خوشبختانه گام‌های اصلی برای تامین نیاز غذایی این باغ‌ها برداشته شده و با تامین کود مناسب و کافی می‌توان عملکرد در واحد سطح و کیفیت را بهبود بخشید.

وی خاطرنشان کرد:از ویژگی‌های چای شمال کشور، سالم بودن و ارگانیک بودن این محصول است که هیچ گونه حشره کشی در باغ‌های کشت این محصول در مازندران استفاده نمی‌شود و مبارزه با آفات آن توسط عوامل بیولوژیک صورت می‌گیرد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: یکی از راهکارهای ما این است که صنایع تغییر جهت دهند و بتوانند روی فرآوری بهداشتی این محصول با ارزش پس از برداشت کار کنند.

ابطالی با تاکید بر این‌که فرهنگ سازی برای استفاده از چای در کشور به عنوان دارو همگانی شود، افزود: صنایع فرآوری و کارخانجات عمل آوری چای باید به روز شوند و با استفاده از ترکیب درجات مختلف چای، محصول مناسب به بازار عرضه شود تا به دلیل ماندن در انبار سنواتی نشده و از چرخه مصرف اصلی خارج نشود.

وی اظهار کرد: هر چه بتوانیم روی اصلاح و احیای باغ‌ها کار کنیم چای با کیفیت تری عرضه خواهیم کرد.

سمیه صمدی، کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه مازندران، با اشاره به این‌که فواید و معایب چای بستگی به میزان مصرف آن دارد، اظهار کرد: چای سرشار از آنتی اکسیدان است و برای سلامتی فرد اهمیت فراوانی دارد. همچنین فلوراید موجود در چای نیز به سلامتی دندان‌ها کمک زیادی می‌کند.

کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه چای دارای ترکیباتی از جمله کافئین و تانن است، خاطرنشان کرد: کافئین چای می‌تواند سبب بی‌خوابی، برطرف کردن خستگی و ایجاد هوشیاری شود.

صمدی با اشاره به این‌که زیاده روی در مصرف چای سبب ایجاد اختلال در بدن خواهد شد، افزود: توصیه می‌شود افراد به خصوص سالمندان هنگام شب از نوشیدن چای خودداری کنند تا خواب راحت تری داشته باشند. همچنین تانن موجود در چای از جذب آهن جلوگیری می‌کند بنابراین بهتر است تا دو ساعت بعد از مصرف غذا نیز از نوشیدن چای خودداری شود.

کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: چای دیورتیک است، به این معنا که سبب دفع آب بدن به صورت ادرار می‌شود، بنابراین اشتباه رایج نوشیدن چای به جای نوشیدن آب در هنگام تشنگی را تکرار نکنید.

صمدی اظهار کرد: مصرف روزانه دو لیوان چای، استفاده از توت خشک و کشمش به همراه چای به جای قند توصیه مناسبی برای مصرف روزانه چای محسوب می‌شود.

حسین صادقی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه مازندران، بیان کرد: چای مانند سایر گیاهان دارویی دارای مواد موثر است که در صنایع نوشابه‌ای کاربرد فراوانی دارد.

وی ادامه داد: قدم اول در استفاده بهتر از این محصول، بازاریابی برای دریافت مواد موثره در چای است که با ساخت کارخانه‌ای برای عصاره کشی، تغلیظ و بسته بندی مواد موثره در چای می‌توانیم از آنها بهره گیری کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری یادآور شد: براساس تحقیقات انجام شده، مردم چای خارجی را به چای ایرانی ترجیح می‌دهند که این امر به عطری بودن چای های خارجی بر می‌گردد؛ اغلب اسانس‌ها در چای‌های خارجی از علف چای حاصل می‌شود.

صادقی با بیان این‌که علم و تکنولوژی اسانس برای افزودن در چای در کشور وجود دارد، افزود: باید از این امکانات استفاده شود در حالی که از این امکانات به درستی بهره گیری نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته چای کم کیفیت خارجی با قیمت پایین تر از قیمت تمام شده وارد بازار می‌شد؛ مردم نیز به مصرف چای‌های خارجی عادت کرده‌اند در صورتی که چای ایرانی، چای خالص طبیعی است که عاری از مواد افزودنی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اظهار کرد: در کشور ما چای از زمان‌های گذشته به همان شکل گذشته، جمع آوری، فرآوری و عرضه شده و هیچ پیشرفتی در این خصوص مشاهده نشده است در صورتی که صنعت چای دنیا این مسیر را پیموده و با تغییر عطر و طعم چای، بازارهای جدیدی را برای خود پیدا کرده است.

صادقی با تاکید بر اطلاع رسانی دقیق در زمینه کیفیت چای ایرانی، گفت: رفع نقیصه مساله عطر و طعم چای و اقتصادی کردن این صنعت با تکنولوژی روز باید به صورت جدی دنبال شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر هزینه تمام شده چای به خصوص در بخش برداشت آن بالا است، افزود: بدون بکارگیری تکنولوژی، هزینه تولید افزایش می‌یابد که به همین منظور کاهش هزینه های تولید و به خصوص هزینه‌های برداشت با استفاده از تکنولوژی برداشت، ضروری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری با اشاره به این‌که هزینه‌های داشت شامل استفاده از ماشین‌های داشت، نهاده‌ها و سم و کود باید با کارایی بیشتری مورد استفاده قرار گیرد، افزود: با افزایش محصول، کاراتر کردن نهاده‌های کشاورزی و کاهش هزینه برداشت، قیمت محصول کاهش خواهد یافت.

صادقی تاکید کرد: باید واردات چای با قیمت واقعی صورت گیرد، در آن صورت می‌توانیم محصولی با قیمت مناسب و قابل رقابت با چای خارجی داشته باشیم.

گزارش از زهرا طاهری، خبرنگار ایسنای منطقه مازندران

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد