رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

گیاهان رامسر در تاجیکستان

گیاهان رامسر در تاجیکستان

باغ گیاهان تاجیکستان، موزه گونه‌های مختلف درختی دنیا+ تصاویر

خبرگزاری فارس: باغ مرکزی گیاهان (باتانیکی) در شهر دوشنبه، همچون موزه‌‌ای از گونه‌های مختلف گیاهی، به پایتخت تاجیکستان جلوه‌ای ویژه بخشیده است.

خبرگزاری فارس: باغ گیاهان تاجیکستان، موزه گونه‌های مختلف درختی دنیا+ تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، باغ مرکزی گیاهان تاجیکستان، باغ سرسبزی است که در حاشیه خیابان رودکی واقع شده و هنگامی که از مسیر خیابان رودکی شهر دوشنبه به سمت شمال حرکت می‌کنید، به باغ زیبایی می‌رسید که یکی از اماکن جذاب و دیدنی این شهر است.

این باغ دارای انواع و اقسام درختان، گل‌ها و گیاهان زیبایی است که چشم هر بیننده‌ای را بخود خیره می‌کند.

درختان کوچک و بزرگی که از گوشه و کنار دنیا در این باغ جای گرفته‌اند، فضای دلنشین و آرامی را برای گذران یک روز تعطیل فراهم می‌کنند.

بخش‌های مختلف این باغ شامل؛ درب ورودی مرکزی (شرقی) و درب ورودی شمالی، حوض گل، گل‌خانه، نهال‌خانه، پرورش خانه گیاه، گرم خانه گیاه، آزمایشگاه گیاه، یاس زار، بخش گیاهان نادر و کمیاب، مجموعه گیاهان خشک و بخش اداری می‌باشد.

باغ باصفای گیاهان دارای 2 درب ورودی شمالی و شرقی است، نمای درب ورودی شرقی این باغ، پیکره‌هایی از پادشاهان ایرانی و نیز اسطوره‌های تاجیک نقش بسته است.

 

همچین، گل‌خانه‌ای قدیمی در وسط باغ دیده می‌شود که محل پرورش گل و گیاه و نیز نگهداری گیاهانی است که طاقت سرمای زمستان یا گرمای زیاد را ندارند.

آلاچیق‌های کوچک و بزرگی که تاجیکان به آنها " ایوان و ایوانچه" می‌گویند در بخش‌هایی از باغ به چشم می‌خورد. این بناهای زیبا که با چوب ساخته شده و منبت کاری‌های قشنگی دارد از هنر دست فارسی زبانان و نقش و نگار ملی تاجیکستان، حکایت دارد.

روزهای شنبه و یک شنبه، نوعروسان و تازه دامادهای تاجیک برای گذراندن بخشی از مراسم ازدواج خود در این باغ حضور می‌یابند و با مهمانان خود به تفریح می پردازند.

در فضای داخلی باغ، نمایی از خانه های قدیمی و سنتی تاجیکی، یک آسیاب آبی چوبی و چرخ چوبی و قدیمی که در گذشته برای انتقال آب از رودخانه مورد استفاده قرار می گرفته ( اکنون در برخی نقاط دوشنبه از این چرخ‌های قدیمی و سنتی به چشم می خورد که به کمک آن آب رودخانه به درون باغ ها هدایت می شود) دیده می شود.

 

صدای دلنشین پرندگانی مانند "مینا" در فضای باغ، آرامش خاصی به ارمغان آورده است، و طاووس‌های زیبا که در چمن‌ها و زیر درختان آزادانه راه می‌روند، زیبایی باغ را دوچندان می‌کنند.

در فضای این باغ زیبا، کارگران مشغول کاشت گیاهان تابستانی و وجین کردن و در گوشه ای دیگر 2 بانوی تاجیک به پخت نان برای ناهار مشغول بودند.

با توجه به آب فراوانی که تاجیکستان دارد، در درون باغ، آبشارها و آب نماهای زیبایی وجود دارد و می‌تواند برای مردم و توریست‌ها، محل مناسبی برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت باشد. همچنین می‌توان با همکاری متقابل در انتقال گونه‌های گیاهی متنوع این باغ به ایران، اقدامات مفید و ثمربخشی انجام داد.

"عصمت اف" مسئول این باغ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه گفت: قدمت این باغ نزدیک به یک قرن است.

وی ادامه داد، باغ گیاهان شهر دوشنبه که اکنون دارای حدود هزار نوع درخت و گیاه مختلف است در سال 1933 میلادی راه اندازی شده است.

وی با اشاره به این که وسعت این باغ 40 هکتار است، خاطرنشان کرد که انواع درختان سدر، سرو لبنانی، سدر اطلسی و سدر هیمالایی بسیار زیبا و بسیاری دیگر از اقصی نقاط دنیا به این باغ انتقال و کاشته شده اند.

عصمت اف همچنین با بیان این که گیاهانی همچون برگ بو، افرا، مگنولیا و کاتانیاستر و برخی دیگر از گیاهان را از رامسر ایران به این باغ انتقال داده‌اند، افزود: تاکنون چندین بار به شمال کشورمان سفر کرده و در زمینه باغبانی مراواداتی دارند.

مدیر این باغ تصریح کرد که این باغ، همچون موزه‌ای است که درختان زیادی از اقصی نقاط دنیا در آن وجود دارد و در کنار هر کدام، نام گیاه و تاریخ کاشت و خواستگاه گیاه، نوشته شده است.

وی گفت: برای آبیاری این باغ بزرگ، علاوه بر آب باران از پمپ‌های آب نیز استفاده می‌شود.

مدیر باغ مرکزی گیاهان دوشنبه، قلمه زنی را در گسترش تعداد درختان و گیاهان این باغ موثر دانست و یکی از کارهای متخصصان این مکان را پذیرش و انجام سفارش برای تزیین خانه‌ها و اداره‌ها و ویلاهای شخصی عنوان کرد.

عصمت اف آمادگی تاجیکستان را برای همکاری متقابل در زمینه گل و گیاه و باغبانی با کشورهای مختلف اعلام کرد و  افزود: با ایران نیز در این بخش، همکاری داریم و خواستار توسعه آن هستیم.

در پایان شما را به تماشای عکس‌هایی از این باغ زیبا در مرکز دوشنبه دعوت می‌کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/م

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد