رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

باز هم در باره هنر نمد مالی رامسر

خبرگزاری فارس: «نمدمالی» کهن‌ترین صنعت دستی نیازمند نگاه ویژه مسئولان
باز هم در باره هنر نمد مالی رامسر
نسخه چاپیارسال به دوستان
در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس مطرح شد
«نمدمالی» کهن‌ترین صنعت دستی نیازمند نگاه ویژه مسئولان

خبرگزاری فارس: کهن‌ترین صنعت دستی ایران «نمدمالی» برای احیا نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان رامسر، نمدمالی که از دیرباز به‌عنوان یک صنعت دستی با ارزش مورد توجه خاص و عام بوده، هنری است که در شهرستان رامسر از سالیان دراز تا به امروز رایج است.

نمد از پشم طبیعی گوسفند تهیه شده و با درهم پیچیدن الیاف آن در اثر رطوبت و فشار تولید شده و به همین دلیل نیاز به قدرت بدنی بسیار دارد.

این هنر ارزشمند با وجود گذشت سالیان دراز از عمر آن، همچنان پیوند عمیق و استوار خود را با فرهنگ و باورهای غنی و بومی منطقه حفظ کرده است.

با توجه به ارزش بالای صنعت دستی نمدمالی و تلاش زیبای هنرمندان پیشکسوت در این رشته در شهرستان رامسر به سراغ علی حلاجیان یکی از هنرمندان پیشکسوت رشته نمدمالی رفتیم و به گفت‌وگو نشستیم که نتیجه آن را می‌خوانید:

علی حلاجیان که از بچگی از پدران خود این هنر کهن را آموخته است، اکنون در شهرک نمد مالی رامسر واقع در ارتفاعات جواهرده به همراه 12 هنرمند دیگر و خانواده‌هایشان مشغول به تولید این صنعت دستی هستند.

وی در این باره به فارس گفت: در سال 74 به پیشنهاد امور صنایع برای ایجاد این شهرک اقدام کرده و به سراغ رئیس وقت منابع طبیعی رامسر برای تهیه زمین رفتیم.

* رئیس منابع طبیعی وقت گفته کفش‌های آهنین خود را به پا کنید

وی خاطرنشان کرد: آن زمان رئیس منابع طبیعی وقت به ما در یک جمله گفته"باید کفش‌های آهنین را به پای کنید "و ما متوجه نشدیم که منظورش چیست.

حلاجیان ادامه داد: اما وقتی دو سال مداوم به دنبال تهیه زمین برای ایجاد این شهرک دوندگی کردیم و کفش‌های آهنین ما نیز پاره شد، متوجه شدیم که رئیس منابع طبیعی چه به ما گفته بود.

این هنرمند در ادامه سخنان خود اظهار داشت: به هر ترتیب بعد از کلی دوندگی، 5 هزار متر مربع زمین از سوی امور اراضی در جواهرده برای ایجاد شهرک نمدمالی در سه قرارداد جداگانه به ما واگذار شد. دست آخر هم نفهمیدیم که کدام قرارداد اجاره ما مورد قبول امور اراضی است و در نهایت نیز 12 نمدمال در 12 کارگاه که با هزینه شخصی بیش از یک میلیارد تومان است، ساخته شد و در این مکان مستقر شده و اکنون مشغول به فعالیت هستیم.

* سود تسهیلات اختصاص داده شده به شهرک نمدمالان بسیار بالا بود

حلاجیان تصریح کرد: با تلاش و زحمت بسیار هنرمندان شهرک نامبرده توانستیم با صرف هزینه زیاد آب، برق و تلفن را به این محل برسانیم.

وی با اشاره به اختصاص 300 میلیون ریال تسهیلات به این شهرک خاطرنشان کرد: چون میزان سود این وام بسیار بالا بود از دریافت آن صرف‌نظر کردیم.

حلاجیان در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از امور اراضی وقت، بیان داشت: بعد از شش سال از شروع ساخت شهرک نمدمالان، مدیران امور اراضی وقت به ما گفتند:" که شما زمین‌خواری کردید" ولی وقتی تحقیق کردند، متوجه شدند که این موضوع صحت نداشته و این مسئله خاتمه یافت.

* با شکایت امور اراضی سرگردان راهروهای دادگستری هستیم

این هنرمند پیشکسوت عرصه هنر نمدمالی گفت: اکنون نیز به مدت دو سال است که  با شکایت امور اراضی مبنی بر اینکه ما طرح ایجاد کارگاه‌های نمدمالی را بر اساس طرح آنها نساخته‌ایم، سرگردان راهروهای دادگستری هستیم در حالی که اصلا طرحی به ما از سوی امور اراضی داده نشد.

حلاجیان که در این قسمت از گفته‌های تاکید دارد تا حرف‌هایش را به گوش مسئولان ارشد برسانیم، افزود: من مطمئن هستم که اگر مشکلات ما به  گوش مدیران ارشد برسد، دیگر ما هیچ مورد و مشکلاتی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه، امور اراضی از آنان می‌خواهد که کار نمدمالی را در یک سوله انجام دهند، تاکید کرد: این هنر به‌صورت خانوادگی انجام شده و به هیچ عنوان امکان اینکه نمدمالی در سوله انجام شود و یا خانواده در کنار نمدمال نباشد، وجود ندارد.

* حفظ شکل سنتی و بومی هنر نمدمالی از ضرورت‌ها است

حلاجیان یادآور شد: اگر بخواهیم غنی‌ترین هنر دستی کشور را به‌صورت میراثی ماندگار نگه داریم، باید شکل سنتی و بومی آن در زمینه‌های تولید، ساخت و... حفظ شود در غیر این صورت ارزش اصلی خود را از دست خواهد داد.

وی درد همه هنرمندان این رشته در شهرک نمد مالی رامسر را شکایت امور اراضی دانست و عنوان کرد: همه چیز برای فعالیت ما آماده است، اما سرگردانی ما در دادگاه موجب دلسردی ما شده است.

* مدیران ارشد ما را از سرگردانی در راهروهای دادگاه نجات دهند

حلاجیان در پایان سخنان خود از همه مدیران مرتبط  خواست تا در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به این کهن هنر دستی کشور رسیدگی کنند.

وی اذعان داشت: همه تلاش ما باید در زمینه حفظ این هنر میراثی معطوف شود و نباید درگیر مسایل حاشیه‌ای شویم.

انتهای پیام/ن10/گ

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد