رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

بحرانی که در رامسر نادیده گرفته می شود!

بحرانی که در رامسر نادیده گرفته می شود!

محیط زیست در 7 روز؛
شرایط نگران کننده حیات وحش کشور/ انتقاد از وضعیت زباله ها در اطراف دماوند
انتقاد از وضعیت حیات وحش و پوشش گیاهی کشور همزمان با روز تنوع زیستی، انتقاد از وضعیت زباله ها در اطراف دماوند، هشدار نسبت به تخریب محیط زیست با روند سد سازی کنونی، اعلام استاندارد نبودن باغ وحشهای کشور و اولتیماتوم برای ساماندهی زباله در جنگل های عباس آباد از مهمترین اخبار این هفته حوزه محیط زیست بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته ای که رو به پایان است، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

هیچ رودی با رویه سدسازی کنونی دیگر به دریا نمی‌رسد

چهارشنبه این هفته عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور گفت: فرجام تلخ بسیاری از رودخانه‌های جهان و ایران به دنبال سدسازی‌های بی‌رویه و غیر اصولی نشان می‌دهد شاید زمانی فرا رسد که دیگر هیچ رودی به دریا نرسد.

محمد درویش با بیان اینکه بررسی سدهای کوچک ساخته شده در کشور نشان می دهد کارایی این سدها بسیار بیشتر از سدهای بزرگ است گفت: از زمان ساخت نخستین سد مدرن ایران در گلپایگان که فقط گنجایش 28 میلیون متر مکعب آب را داشت، 55 سال می‌گذرد. با این وجود، سد گلپایگان هنوز دارد کار می‌کند؛ آن هم در شرایطی که خیلی از سدهای ساخته شده پس از سد گلپایگان، عملاً از مدار تولید خارج شدند که ازمشهورترین‌شان می‌توان به سد سیوند در استان فارس و سد جدید کُریت در استان یزد اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: نخستین و ملموس‌ترین عقوبت سد سازی های در دنیا در حوزه بوم‌شناختی، از دست رفتن نسل یک پنجم از آبزیان ساکن در رودخانه‌های کره زمین بود و در حوزه اجتماعی، مهاجرت و نابودی آبادبوم بیش از هشتاد میلیون انسان.

مسئولان نتوانستند گونه‌های در معرض خطر انقراض و تهدید را نجات دهند

سه شنبه این هفته دکتر اسماعیل کهرم پدر محیط زیست اعلام کرد: متأسفانه مسئولان و متولیان حفاظت از محیط زیست ایران در طی سالهای گذشته نتوانستند گونه‌های در معرض خطر انقراض و تهدید را نجات دهند چنانچه با وجود اینکه سالهاست گونه هایی مانند تمساح پوزه کوتاه و گور ایرانی که گونه های در معرض انقراض بوده و تحت برنامه های احیا هستند هنوز تعدادشان از حدود چند صد عدد تجاوز نکرده است.

به گفته وی، تعداد گوزنهای زرد تکثیر شده در اسارت نیز بعد از حدود 40 سال از 500 رأس تجاوز نمی کند که البته بر اساس معیار های تنوع زیستی جهانی این گونه، پرورش جانوران در محیط های بسته را نمی توان کمکی به غنای حیات وحش و تنوع زیستی تلقی کرد.

کهرم فاصله تعداد برآورد شده از یوزپلنگ آسیایی در کشور را نیز که تحت برنامه های متعدد و پر هزینه حفاظتی بوده برای اینکه از لیست گونه های در معرض خطر خارج شود بسیار زیاد عنوان کرد.

کاهش زیاد تنوع زیستی در سالهای گذشته

اما در این روز دکتر هادی کیادلیری رییس انجمن جنگلبانی ایران این سیر قهقرایی را برای تنوع زیستی در میان گونه های گیاهی کشور نیز متصور دانست و عنوان کرد: اگرچه در کشور ما اصولاً معیاری برای کنترل و اندازه گیری میزان تنوع زیستی و روند آن وجود ندارد ولی با توجه به تخریب شدید زیستگاههای طبیعی که مأمن گونه های مختلف گیاهی و جانوری هستند می توان به درستی دریافت که تنوع زیستی در سال های گذشته روند به شدت رو به کاهشی داشته است.

به گفته وی، گذشته از دخالت های بی رویه بشر و تخریب زیستگاهها در طی سالیان گذشته عوامل طبیعی مانند خشکسالی های پیاپی در روند رو به کاهش تنوع زیستی در ایران نقش داشته است.

سهم تخریب زیستگاهها در انقراض جانوران 40 درصد است

دوشنبه این هفته همزمان با روز جهانی تنوع زیستی معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: سهم تخریب زیستگاهها در انقراض گونه های جانوری در کشور حدود 40 درصد است.

دکتر علی اصغر محمدی فاضل افزود: در حال حاضر سهم تخریب زیستگاهها در حذف گونه های جانوری در دنیا 39 درصد عنوان شده که این میزان در ایران نیز تقریباً همین مقدار است.

به گفته وی، سهم شکار بی رویه و برداشتهای غیر قانونی در حذف گونه های جانوری نیز در دنیا و در ایران معادل 36 درصد برآورد شده است.

فاضل اظهار داشت: ورود گونه های مهاجم، آلودگی های آب ، خاک ، هوا و آلودگی های نوری و همچنین شرایط اقلیمی نیز تا حدود 25 درصد عامل انقراض گون های جانوری در دنیا و در ایران معرفی شده اند.

هیچ یک از گونه های در معرض انقراض کشور از لیست IUCN خارج نشده است

در این روز مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه 7 درصد از گونه های جانوری ایران در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار دارد، گفت: هیچ یک از این گونه ها از لیست IUCN خارج نشده است.

دکتر حسین محمدی افزود: بر اساس آخرین بررسی و گزارشات کارشناسان محیط زیست در حال حاضر حدود هزار و 144 گونه جانوری در اکوسیستمهای آبی و خشکی ایران زیست می کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضرحدود 7 درصد از گونه های جانوری کشور در لیست قرمز IUCN هستند گفت: در حقیقت تعداد گونه های جانوری ایران که در طبقات مختلف بحرانی ، در معرض انقراض و آسیب پذیر فهرست اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار دارند حدود 80 گونه است که البته در دنیا از 6 هزار گونه مهره دار حدود 10 درصد در حال انقراض هستند که بیشترین آمار مربوط به پستانداران است.

باغ وحشهای ایران با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارند

مدیرکل دفتر حفاظت سازمان محیط زیست نیز دوشنبه این هفته اعلام کرد: شرایط باغ وحشهای کشور با استانداردهای جهانی بسیار فاصله دارد.

علیرضا مزینانی مدیرکل دفتر حفاظت سازمان محیط زیست افزود: در حال حاضر وضعیت باغ وحشهای کشور مناسب نیست و از40 باغ وحش موجود در کشور هیچ یک با استانداردهای جهانی مطابقت ندارد.

به گفته وی، در حال حاضر تمام باغ وحشهای کشور توسط بخش خصوصی مدیریت می شود و سازمان محیط زیست از زمستان سال گذشته قوانین سختگیرانه ای برای متقاضیان راه اندازی باغ وحشها در نظر گرفته است.

زباله‌های دماوند به جای جابه‌جایی در خاک پنهان می‌شوند

یکشنبه هفته جاری مدیر انجمن دیده بان کوهستان گفت: پس از پیگیریهای مکرر در چند هفته اخیر پوشاندن زباله های دماوند در زیر تلی از خاک تنها راه حلی است که به ذهن مسئولان برای رفع این معضل رسیده است.

عباس محمدی با بیان اینکه بطریهای نوشابه و آب معدنی بخش عمده ای از حجم زباله‌های دماوند را به خود اختصاص می دهد افزود: در حال حاضر در تمام کشورهای پیشرفته دنیا کارخانه های تولید نوشابه و آب معدنی بطریهای خالی را پس می گیرند و برای این کار مبلغی را به عنوان گرویی تعیین می کنند تا مردم مجبور باشند بطری های خالی را به مغازه داران پس دهند و کارخانه مذکور از این طریق بطریهای جمع آوری شده در مغازه ها را باز پس می گیرد.

وی با بیان اینکه بطریهای نوشابه و آب معدنی از بدترین انواع زباله‌ها هستند گفت: سال های طولانی صرف تجزیه این بطری ها می شود و یکی ازبدترین انواع زباله هستند که آسیبهای جدی به محیط زیست پرندگان و آبزیان می زنند و از آنجایی که مانند ذره بین عمل می کنند با متمرکز کردن نور خورشید در مکانهایی که رها می شوند موجب آتش سوزی می شوند.

ادامه دفن غیربهداشتی زباله‌های عباس‌آباد

در اولین روز از این هفته کارشناس مدیریت پسماند محیط زیست مازندران از دفن غیر بهداشتی زباله‌های عباس آباد خبر داد و گفت: ظرف 6ماه آینده فاز دوم کارخانه کمپوست تنکابن برای ساماندهی زباله های عباس آباد تنکابن و رامسر باید بهینه سازی و راه اندازی شود.

معصومه اکبری افزود: راه اندازی کارخانه کمپوست تنکابن پیش از سال 87 همراه با سفر مقام معظم رهبری مطرح بوده و از مصوبات این سفر است اما تا کنون تنها فاز اول آن یعنی بحث جداسازی و تخمیر زباله ها انجام شده و فاز دوم که مرحله اصلی بوده یعنی تولید کود فاین هنوز عملیاتی نشده است.

به گفته وی، همچنان زباله ها به صورت غیر بهداشتی پرس و در ترانشه هایی که شهرداری حفر کرده دفن می شوند و روی آنها با خاک پوشانده می شود.

اکبری با بیان اینکه ظرفیت کارخانه کمپوست تنکابن 250 تن در روز است اظهار داشت: تمام زباله هایی که توسط 3 شهر تنکابن عباس آباد و رامسر تولید می شود از این مقدار کمتر است.

وی افزود: در آخرین کارگروه پسماند استان مازندران یک اولتیماتوم 10 روزه به پیمانکاران کارخانه کمپوست داده شد که اگر عملیات راه اندازی این کارخانه را آغاز نکنند ضمانت نامه آنها به اجرا گذاشته می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد