رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

گزارشی از موفقیت های یک رامسری

گزارشی از موفقیت های یک رامسری

گروه بورس- مجید اسکندری: آنها که در بازار پول و سیستم بانکی فعالیت می‌کنند، برای مشتریان خود احترام خاصی قائلند زیرا جذب سپرده‌ها و مشتری‌مداری از وظایف اصلی هر فعال سیستم بانکی است. محاسبات روزانه و نظم موجود در آن و ارائه این صورت‌های مالی به مدیران و بازرسان یکی از فعالیت‌های روزمره این سیستم است.

در این میان کسانی که از بازار پول به بازار سرمایه آمده‌اند، می‌توانند موفقیت بیشتری در بازار سرمایه کسب کنند، زیرا حساسیت خاصی نسبت به وجوه دارند. آنها آموخته‌اند که با دارایی واقعی کار کنند و از معاملات صوری بپرهیزند. مطالعه پیشینه فعالان پیشکسوت بازار سرمایه نیز حکایت از این دارد که بیشتر آنها از بازار پول به بازار سرمایه راه پیدا کرده‌اند. «ارسلان محتشم‌امیری» نیز یکی از همین پیشکسوت‌ها است که پس از چند سال فعالیت در سیستم بانکی و کسب تجربیات ارزنده در این بازار به بورس آمد تا در این عرصه نیز تجربه‌اندوزی کند. او که متولد 1322 رامسر است، تحصیلات مقدماتی را در تنکابن و تهران گذراند و پس از مدتی برای ادامه تحصیلات به مدرسه عالی ایران زمین آمد.محتشم‌امیری که بسیاری از فعالان او را با نام «امیری» می‌شناسند در اسفند‌ماه 1347 به استخدام بانک سپه درآمد و در بخش بروات ریالی اشتغال یافت و پس از مدتی به بخش ارزی منتقل شد.او در سال 1352 با دریافت بورسیه به انگلستان رفت و در یک دوره کارآموزی 6 ماهه در بانک «لویدز» شرکت کرد. امیری در این مدت در بخش‌های مختلف بانک از جمله بخش معاملات پول داخلی و خارجی مشغول فعالیت شد.وی پس از آن به مدت یک ماه در یک بانک تخصصی به نام «کلاین ورس بنسون» در بخش‌های معامله‌گری اوراق و سکه به فعالیت پرداخت.او در این مدت، فعالیت خریدو فروش سکه و شمش طلا را در پنج بازار بین‌المللی سوئیس، آفریقای جنوبی، انگلیس، آلمان و شیکاگو دنبال کرد و مدتی نیز در یکی از شعبه‌های بانک سپه در کنزینگتون و در نزدیکی سفارت ایران در انگلستان فعالیت کرد و پس از آن به تهران بازگشت و در شعبه سعدی شمالی به عنوان معاون ارزی مشغول فعالیت شد. چندی بعد نیز به عنوان ریاست بخش ارزی بانک در استان‌های گیلان و مازندران انتخاب شد.

امیری مدتی بعد به تحصیل در مدرسه عالی ایران زمین در رشته مدیریت بازرگانی پرداخت و ضمن تحصیل در سال 1355 وارد بورس شد و به عنوان کارگزار بانک سپه در تالار سعدی مشغول خرید و فروش سهام، اوراق قرضه دولتی، اوراق اصلاحات ارضی و اوراق قرضه گسترش شد و تا پیروزی انقلاب به این کار اشتغال داشت.وی پس از پیروزی انقلاب و تا سال 62 در اداره سرمایه‌گذاری بانک سپه به عنوان کارشناس طرح‌های تولیدی و صنعتی فعالیت می‌کرد. امیری در این دوران که دوره رکود بورس بود با تلاش و همکاری فاطمی معاون وقت بانک سپه، براساس مصوبه‌ای با عنوان مشارکت حقوقی بانک در سهام شرکت‌های تولیدی، به مدت 10 سال حدود 700 میلیون تومان سهام کارخانه‌ها را از طریق بورس خریداری کرد تا موجبات رونق بورس از این طریق فراهم آید.در آن زمان شرکت‌ها تقسیم‌بندی شده بودند و بخش خصوصی علاقه‌ای به مشارکت در بازار سرمایه نداشت.امیری در آن زمان با همکاری رجایی سلماسی دبیرکل وقت بورس و معاون بانک سپه معاملات یادشده را آغاز کردند و توانستند با سعی و تلاش فراوان از جمله مراجعات حضوری به شرکت‌ها، آنها را به حضور در بورس تشویق کنند.امیری در سال 64 بار دیگر به بورس بازگشت و کار در شرکت کارگزاری بانک سپه در تالار سعدی را از سر گرفت.او در سال 1372 پس از طی آزمونی در بانک مرکزی به عنوان مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سپه انتخاب شد و تا سال 1382 در این سمت به ایفای نقش پرداخت.
امیری پس از آن به افتخار بازنشستگی نایل شد و در این دوران با همکاری شرکت‌های کارگزاری بانک تجارت و کارگزاری بانک صنعت و معدن، شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین را تاسیس کرد، که در حال حاضر یکی از فعال‌ترین و معتبرترین شرکت‌های کارگزاری به شمار می‌رود. او در بیان خاطراتش از فعالیت در بانک‌های انگلستان می‌گوید: آن زمان خیلی‌ها بر این باور بودند که ما در امتحانات قبول نمی‌شدیم زیرا 300 نفر شرکت کرده بودند و قرار بود ده نفر از آنها انتخاب شوند اما ما در مرحله اول جزو 20 نفر نخست و در مرحله دوم جزو 6 نفر از 10 نفر حائز رتبه برتر شدیم.
امیری ادامه داد: آن زمان با آقایان فرهاد نوری معاون سابق شعبه بانک سپه در فرانکفورت، حاتمی‌راد معاون سابق شعبه لندن، مجتبی مقیمی رییس شعبه میلان در این دوره حضور داشتیم.
وی همچنین از اساتید خود در مدرسه عالی ایران‌زمین یاد می‌کند و می‌گوید: دکتر هال از آمریکا، مرحوم دکتر عظیما مدیر یکی از بخش‌های جنرال موتورز، دکتر واجد سمیعی از مدیران ارشد سازمان برنامه و بودجه و دکتر رضوی رییس اداره بین‌الملل بانک ملی و از اساتید دانشگاه‌های آمریکا اساتیدی بودند که آموخته‌های زیادی را از آنها فرا گرفتیم.
امیری درباره فعالیت فعالان بازار پول در بازار سرمایه می‌گوید: به دلیل وجود حساسیت و وسواس در بازار پول نسبت به دریافت‌ها و پرداخت‌ها، آنها که تجربه پول را دارند و به بازار سرمایه می‌آیند کمتر با مشتریان خود مشکل پیدا می‌کنند و تجربه نشان می‌دهد کمتر به هیات داوری مراجعه کرده‌اند. او خود نیز در مدت فعالیت خود در بورس، تنها دو یا سه مورد شکایت دریافت کرده است که آن هم به سرعت حل شده و به مرحله داوری و حکم نرسیده است.
امیری درباره سیستم قدیمی معاملات می‌گوید: آن موقع سیستم معاملات دستی بود و پایاپای وجود نداشت. هر کارگزاری‌ای که خرید می‌کرد نام کارگزار فروشنده را در دفتر یادداشت و پول را بعدا طلب می‌کرد که این روند، مشکلاتی را ایجاد می‌کرد زیرا ممکن بود در محاسبات اشتباه شود و امکان انصراف خریدار نیز وجود داشت.
وی ادامه داد: اداره پایاپای در زمان دبیرکلی رجایی سلماسی تشکیل شد و ناظر معاملات کل معاملات را به ثبت می‌رساند و به رییس اداره یادشده انتقال می‌داد و پول معاملات باید سه روز بعد تحویل داده می‌شد.
امیری معتقد است: باوجودی که سیستم‌ها در آن زمان ابتدایی بود اما همگان به دلیل دارا بودن شرایط اخلاقی و رعایت موازین قانونی، تخلف نمی‌کردند ولی متاسفانه امروزه به دلیل اینکه کسب درآمد تحت هر شرایط هدف افراد شده است شاهد بروز تخلف‌های آشکار هستیم و می‌بینم برخی افراد باوجود دارا بودن مدارج عالی علمی، اخلاق را رعایت نمی‌کنند و امانتدار خوبی نیستند. او پیشنهاد کرد: باید مدیران با گزینش اخلاقی و تخصصی انتخاب شوند و از طریق رسانه‌ها و اساتید جامعه‌شناسی و روانشناسی آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند. امیری معتقد است: بیان تجربه بزرگان بازار سرمایه در موفقیت جوانان این عرصه نقش موثر و بسزایی دارد.
محتشم‌امیری 70 ساله یکی از آن بزرگان است که تجربه گران‌قیمتی را با خود دارد و می‌تواند برای همه جوانان فعال در بورس الگوی مناسبی باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد