رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

سد میجران رامسر و طرحهای مکمل

سد میجران رامسر و طرحهای مکمل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: امیدواریم یکی از طرح‌های ملی شامل ایجاد خط انتقال آب از سد "میجران" رامسر و تصفیه خانه آب شرب شهرستان رامسر در تابستان آینده، به بهره برداری برسد.

"رمضان طهماسبی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، اظهار داشت: حدود 35 پروژه از 81 طرح زودبازده شرکت آب منطقه‌ای شامل بندهای انحرافی، سردهنه‌های زراعی، ایستگاه پمپاژ، ناو هوایی، کانال انتقال آب و مهندسی رودخانه در سال گذشته به اتمام رسید.

وی ادامه داد: طرح‌های ملی شرکت آب منطقه‌ای مازندران از جمله سد و شبکه گلورد، تونل انتقال آب بابلک، شبکه آبیاری و زه کشی البرز، سیستم تونل‌های انحراف آب سد هراز، کانال بزرگ انتقال آب چالوس و سرداب‌رود، طرح‌های آب رسانی به ساری، طرح آبرسانی به شهرهای گروه "الف" شامل بابل، بابلسر، امیرکلا، خزرشهر و فریدونکنار و طرح آبرسانی به شهرهای رامسر، کتالم و سادات شهر و مطالعات سدهای کسیلیان و زارم رود هریک بین 10 تا 30 درصد پیشرفت داشته‌اند.

طهماسبی با بیان این‌که حجم سالانه بارش در مازندران حدود 640 میلیمتر است، افزود: حجم کل بارش در استان حدود 16 میلیارد مترمکعب است که از این مقدار بالغ بر 8 میلیارد مترمکعب، تبخیر می شود و مابقی به صورت منابع تجدید شونده بر روی زمین، جاری یا به صورت آب زیرزمینی ذخیره می‌شوند. کل آب سطحی مازندران 4.9 میلیارد متر مکعب است و میزان آب زیرزمینی استان 1.9 میلیارد مترمکعب برآورد می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران اظهارداشت: مطالعات جامعی بر رودخانه‌های استان با حدود 4200 کیلومتر طول انجام شده که در حال حاضر این مطالعات بالغ بر 90 درصد پیشرفت داشته و حدود 45 طرح مهندسی رودخانه در سال جاری صورت گرفته است.

طهماسبی خاطرنشان کرد: تاکنون 10 سد مخزنی برای مهار آب رودخانه‌های مازندران با ظرفیت تنظیم حدود 400 میلیون مترمکعب ساخته شده است.در حال حاضر ساخت2 سد مخزنی گلورد و هراز با ظرفیت تنظیم 750 میلیون مترمکعب و کانال انتقال آب چالوس با ظرفیت 320 میلیون مترمکعب در دست اجرا است. در نظر داریم طی 10 سال آینده حدود 2 میلیارد متر مکعب از آبهای سطحی استان را مهار کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان این‌که در حال حاضر بیش از 95 درصد از آب شرب استان از طریق آب زیرزمینی تامین می شود، افزود: عواملی از جمله رشد جمعیت، توسعه شهرنشینی و همچنین عواملی که منابع آب زیرزمینی را تهدید می‌کند سبب شد تا شرکت آب منطقه ای مازندران استراتژی جدیدی را برای تامین آب شرب استان از محل منابع سدها اتخاذ کند که ما امیدواریم در سال 1404 آب مورد نیاز حدود 2 میلیون نفر از شهروندان را از طریق سدها تامین کنیم.

وی تصریح کرد: در راستای فرهنگ سازی استفاده بهینه آب در استان علاوه بر اجرای برنامه‌های مستمر اطلاع رسانی در سال تحصیلی جدید، شرکت، طرح ملی دانش آموزی نجات آب ( داناب) را در سطح استان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش آغاز کرده است. هدف از اجرای طرح داناب، آگاه سازی، آموزش، ارتقای فرهنگ عمومی به ویژه برای دانش آموزان در خصوص منابع، مصرف و چالش‌های آب در سطح مدارس است.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد