رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

ابوالفتح نیکنام فاش ساخت: قانون گریزی های دولت و...

ابوالفتح نیکنام فاش ساخت:

قانون گریزی های دولت و...

نیکنام:

قانون گریزی‌های دولت، نمایندگان را مجاب به اصلاح قانون هدفمندی کرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم با بیان اینکه قانون گریزی‌های دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نمایندگان را مجاب به اصلاح قانون این قانون کرد، گفت: متأسفانه مجلس در بعد نظارتی‌اش به خوبی عمل نکرده و دولت هم به خود اجازه تفسیر قانون را داده است.

ابوالفتح نیکنام در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت در توضیح طرح دو فوریتی اصلاح ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که به تصویب مجلس شواری اسلامی رسید، گفت: تصویب این طرح موجب می‌شود که دولت اجازه افزایش قیمت حامل‌های انرژی را بیشتر از قیمت فوب خلیج فارس را نداشته باشد.

نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی افزود: اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به دلیل سوء برداشت‌هایی که دولت از قانون انجام می‌داد، صورت گرفت.

وی با تأکید بر اینکه بعد نظارتی مجلس باید قوی‌تر عمل کند تا دولت به خود اجازه سوء برداشت از قانون را ندهد، ادامه داد: دولت قصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیش از قیمت فوب خلیج فارس را داشت و قانون را به نحوی که می‌خواست تعبیر کرد.

جزء الف ماده یک قانون هدفمند کردن یارنه‌ها به این صورت بود "قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حاملها و با احتساب هزینه‌های مترتب (شامل حمل‌ونقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) به تدریج تا پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمتر از نود درصد (۹۰%)  قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس نباشد" که با اصلاح انجام شده در این بند و براساس این طرح بعد از عبارت "۹۰درصد قیمت" عبارت "و بیشتر از قیمت" اضافه می‌شود.

همچنین جزء ب این ماده می‌گوید "میانگین قیمت فروش داخلی گاز طبیعی به گونه ای تعیین شود که به تدریج ‌تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، معادل حداقل هفتاد و پنج درصد (۷۵%) متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی پس از کسر هزینه‌های انتقال، مالیات و عوارض شود" که در این بند بعد از عبارت "معادل ۷۵درصد" عبارت "حداکثر معادل" اضافه می شود که در این بند بعد از عبارت "قیمت خوراک" عبارت "گاز و مایع" اضافه می شود؛ همچنین در این بند بعد از عبارت "قیمت خوراک" عبارت "گاز و مایع" اضافه می‌شود.

نیکنام با بیان اینکه اصلاحات انجام شده فقط برای محکم کاری انجام شد، تأکید کرد: قانون گریزی‌های دولت نمایندگان را مجاب کرد تا به چنین طرحی رأی مثبت دهند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر تقویت بعد نظارتی مجلس تأکید و تصریح کرد: متأسفانه ضعف در نظارت مجلس بود که به دولت اجازه تفسیر قانون را می‌دهد.

در جلسه روز یکشنبه (سوم اردیبشهت‌ماه) مجلس شورای اسلامی نمایندگان ملت به دو فوریت طرح اصلاح ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها رأی مثبت دادند و بررسی جزئیات این طرح به نشست علنی فردای مجلس موکول شد./

پایان پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد